Október 17-én Joseph Haydn A teremtés című oratóriumával indítja évadát a Haydneum a Zeneakadémián.
„A teremtés történetét minden időben az emberiség legfennköltebb és leglenyűgözőbb tablójának tartották. E hatalmas mű hozzáillő zenével való felruházása bizonyosan nem eredményez mást, mint ezeknek a szent érzéseknek a megerősítését a hallgató szívében, és azt, hogy nyitottá teszi őt a Teremtő jósága és mindenhatósága iránt.”
1801-ben nem más, mint maga az idős Joseph Haydn fogalmazta meg ezekkel a szavakkal az ótestamentumi teremtéstörténet megzenésítésében rejlő rendkívüli kihívást, egyben rendkívüli lehetőséget, és mint köztudott, 1798-ban bemutatott csodálatos – az életművet betetőző – oratóriumával a komponista addigra már hiánytalanul meg is felelt ezeknek a kivételesen magas elvárásoknak.
Voltaképpen egészen hasonló feladat előtt állnak A teremtés mindenkori előadói is, akik csakis a formátlan őskáosztól az Úr ujjongó dicsőítéséig, a magasztostól a kacajos derűig, az oroszlánbőgéstől a kollektív hálaénekig magabiztosan elérve szólaltathatják meg valóban méltó módon Haydn nagy művét. Ilyen avatott interpretációt ígér a Haydneum – Magyar Régizenei Központ 2024–2025-ös évadának bérletindító hangversenye is, hiszen irányítója, a Kossuth-díjas Vashegyi György immár több évtizede ott szerepelteti két, saját alapítású együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar közös repertoárján A teremtést, amelynek magyarországi előadás-története egészen 1800-ig, a zeneszerző által vezényelt budai várbeli koncertig nyúlik vissza.
Ezúttal három remek hazai szólista közreműködésével hangzik el az alkotás (ez volt a Die Schöpfung első címmagyarítása), amelynek Évájaként Szutrély Katalin minden bizonnyal újfent kamatoztatni fogja a szopránjából áradó emberi tisztaságot. Oldalán a Vashegyi György hangversenyein már ugyancsak számos alkalommal bizonyító két oratóriuménekest, a tenor Komáromi Mártont és a basszus Melkovics Zoltánt találjuk majd.