Az iráni-amerikai csembalóművész, Mahan Esfahani a barokk kor instrumentális zenéje kategóriában nyerte el 2023-ban az ICMA-díjat. A művésszel az Eduardo Torrico készített angol nyelvű interjút.
Mahan Esfahani soha senkit nem hagy közömbösen. Sem amikor zenél, sem amikor beszél. A Stanford Egyetemen szerezte diplomáját, első csembalóleckéit pedig Elaine Thornburgh-től vette. Innen Bostonba ment, ahol Peter Watchornnál folytatta zenei tanulmányait képzését. Élt Milánóban és Londonban, később pedig Prágában talált otthonra.
– Legújabb, Bach műveinek szentelt lemeze elnyerte az ICMA-díjat, mint az év legjobb instrumentális barokk albuma.
– 24 részes sorozatban adtam elő Bach összes csembalóra írt művét, egyszóval mondhatom, hogy az egész a kezemben van. Az hogy a lemez kapcsán a Hyperion is mellém állt, nagyon nagy megtiszteltetés. Nem akarok egyébként megállni, jövő tavasszal az angol szviteket és a Das wohltemperierte Klaviert is szeretném rögzíteni.
– Össze lehet foglalni, hogy mit jelent Bach az ön számára?
– Sok mindent állítottak már Bachról, például azt, hogy univerzális zenész volt, de kérdem én, hogy akkor miért volt az, hogy a 18-19. század fordulóján szinte teljesen feledésbe merült? Nem érdemes áltatni magunkat, Bach zenéje nem a közönségnek, hanem közvetlenül Istennek szólt.
– Éppen egy könyvön dolgozik, Händel Bach zenéjére gyakorolt hatásáról. Mit lehet erről tudni?
– A könyv Bach és Händel találkozását járja körül. Bach mérföldeket gyalogolt, hogy személyesen találkozzon Händellel, de ez végül soha nem jöhetett létre. Händel egy zseni volt, én pedig sokáig nem vettem őt komolyan. Sokan mondják, hogy Bach és Händel összehasonlíthatatlan, de én mégsem tudom elképzelni a zenét egyik nélkül sem.
– Milyen további tervei vannak?
– Számos kutatást végzek Bach életművével kapcsolatban, hiszen nagyon kevés eredeti kotta áll rendelkezésre. Szeretnék hozzájárulni az életmű még alaposabb rendszerbe foglalásához, az eredetileg legközelebb álló kottakiadásokhoz. Számora elfogadhatatlan, ha alapos kutatás nélkül nyúlunk Bach életművéhez és olyan forrásokat használunk eredetiként, aminek köze sincs a valósághoz…
Az interjú teljes terjedelmében itt olvasható angol nyelven.