Vivaldi két kórusra és két zenekarra írt zsoltár-feldolgozásának, a Beatus vir-nek utolsó, C-dúr akkordjai adtak ebben az évben méltó végkicsengést a IV. Régizenei Nyári Akadémia zárókoncertjének. Az a tény, hogy az egyhetes kurzus során egy ilyen nagyszabású mű megtanulására is lehetőség kínálkozott, önmagában is mutatja, milyen sok tehetséges muzsikus jelentkezett a táborba.
A kiváló énekes hallgatók és tanáraik, a világhírű Vox Luminis énekegyüttes tagjai, Tóth Zsuzsanna és Hegyi Barnabás közös munkájának eredményeképpen két Praetorius kompozíció is helyet kaphatott a koncert műsorában, melyekkel a kurzus résztvevői egyben a szerző születésének 450. és halálának 400. évfordulójáról is megemlékezhettek. Mivel ezek a kórusművek is igényeltek hangszeres közreműködőket, a vonósoknak alkalmuk nyílt Lachegyi Anna és Illés Szabolcs vezetésével megismerkedni a korai és a későbbi barokk hangszerek és játékmódjuk közötti különbségekkel. Mindez a kurzus nemes lelkű támogatói és barátai, köztük a hazai hangszer- és vonókészítők Gáll Ferenc, Gollob Balázs, Héjja János Koós Viktor és Köteles János segítségével volt lehetséges, akik a szükséges, különböző korszakokhoz tartozó hangszereket, vonókat biztosították a zenészek számára.
A hallgatók így például megtapasztalhatták, milyen előnyökkel jár egy rövidebb vonó és egy mélyebb, szokásostól eltérő hegedűtartás használata a korai művek hangzására nézve, illetve arról is szerezhettek információkat, milyen sokféle basszushangszer és különböző tartás és játékmód társulhat az egyes korok zenei stílusához.
A Nyári Akadémia koncepciójának megfelelően így a résztvevők árnyaltabb képet kaphattak a korábbi korok korhűségre törekvő megszólaltatásával kapcsolatban. A kurzuszáró koncerten elhangzott két Johann Caspar Fischer által komponált francia stílusú Ouverture bizonyságául szolgált annak is, hogy ez alatt a rövid egyhetes tábor alatt a vonós résztvevőknek, az oboákkal és fuvolákkal együtt a francia barokk játékmód alapjaival is sikerült megismerkedniük, sőt a résztvevők nagy száma és a rendelkezésre álló hangszerállomány jóvoltából Magyarországon egyedülálló módon, a korabeli, egy hegedűszólammal és három brácsaszólammal (köztük a nagyméretű tenorbrácsával) rendelkező hangszerösszeállítást is kipróbálhatták.
Ennek kapcsán is kiderülhetett számukra, hogy a közfelfogással ellentétben, nem csak egyfajta „barokk” hangszerállomány és játéktechnika létezik és az is, hogy az előadói apparátus méretétől függetlenül, bármelyik barokk vagy klasszikus mű tökéletesen megszólaltatható korhű módon, azaz karmester nélkül.
Ehhez azonban természetesen nagyon jól képzett continuójátékosokra is elengedhetetlenül szükség van. A kurzus billentyűseit a zenekari és együttesekben való játékkal kapcsolatban is szerteágazó tapasztalattal rendelkező, kiváló csembalóművész-tanárok Bereczki Julianna és Edőcs Fanni segítették.
Az idei kurzus különlegessége, hogy a Gyurina Zsuzsanna által vezetett fuvolakurzus mellett ezúttal, az Akadémia történetében először, a barokk oboa játékmódjával is meg lehetett ismerkedni a tábor első felében, ugyanis Robert de Bree személyében egy kiváló holland oboista, furulyaművész is csatlakozott a művésztanárok népes csapatához. Mivel Robert és holland együttese a Scroll Ensemble szakterülete a rögtönzések világa, segítségével a kurzus hallgatói a barokk improvizáció alapjaiba is betekintést nyerhettek.
Mindezek alapján elmondható, hogy az augusztus 3-án a BMC-ben tartott tanári nyitókoncert és az augusztus 10-én, a Szentendrei Vujicsics Zeneiskolában, az idei kurzus helyszínén megrendezett kurzuszáró koncert között eltelt intenzív hét minden résztvevő számára sok felfedezést és örömet adott és mindenkit kreativitásra is ösztönzött, ahogyan ezt a zárónap előtti este spontán szerveződött hallgatói kamarakoncertje is bizonyítja, melynek műsorát a résztvevők a hét sűrű programjai mellett tanulták meg és állították össze.
A fent említett teltházas koncertek közönségének lelkesedése és a kurzus résztvevőinek hihetetlenül pozitív visszajelzései alapján kíváncsian és bizakodóan várjuk a jövő évi, immár ötödik Régizenei Nyári Akadémiát.