Az Unearthing the Music: Sound and Creative Experimentation in Non-democratic Europe (A zene felfedezése: hangzás és kreatív kísérletezés a nem-demokratikus Európában), azaz röviden az UMSCENE projekt előzménye egy másik nemzetközi együttműködés, a Horizon2020 programban támogatást nyert COURAGE – Connecting Collections (Gyűjtemények összekötve), amelyet a Bölcsészettudományi Kutatóközpont vezetett.
„A COURAGE projektben az államszocialista rendszerrel szembeni kulturális ellenállás gyűjteményi történetével, valamint az ehhez kapcsolódó művészeti és emberi jogi tevékenységek dokumentálásával foglalkoztunk. Ennek keretében készült egy azóta is működő honlap, egy adatbázis – amit szintén folyamatosan frissítünk – , online tananyag és kiállítás, tanulmánykötet és tudományos publikációk, valamint kapcsolódtak hozzá különböző tematikus workshopok és egy utazó kiállítás is” – foglalták össze a Kreatív Európa programhoz sikeresen benyújtott pályázat előzményeit a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének (BTK TTI) munkatársai, Bódi Lóránt és Huhák Heléna.
„A COURAGE-nál láttuk, hogyan működik belülről az EU-s projektek világa, és ez adott egyfajta önbizalmat. Abból a szempontból is pozitív tapasztalat volt, hogy egy nemzetközi hálózathoz kapcsolódhattunk, találkozhattunk külföldi partnerekkel és a brüsszeli rendezvényeken más európai projekteket is megismerhettünk.”
Az UMSCENE-ben való részvételt is többek között ennek az együttműködésnek köszönhetik. A Történettudományi Intézet szervezésében, egy zenei workshop alkalmával tartott előadást Lucia Udvardyova, aki jelenleg is több Kreatív Európa program által támogatott projektben vesz részt. Ezek egyike volt korábban az Unearthing the Music, ami UMSCENE néven folytatódott 2018-ban, immár a BTK TTI bevonásával; ők egyébként az egyetlen tudományos intézmény a projektben, a portugál koordinátor és a partnerek is jellemzően kisebb, zenei fókuszú szervezetek.
„A projekt alapötlete, hogy érdekes lenne összevetni, vagy legalábbis egymás mellé helyezni az államszocialista rendszerek és az Ibériai-félsziget jobboldali, Salazar- és Franco-féle diktatúráinak kulturális ellenállási mozgalmait. Léteznek arra vonatkozó kutatások, hogy ezek nem önmagukban álló, egyedi jelenségek voltak. Fontos cél továbbá, hogy legyen egy nemzetközi adatbázisa az experimentális, underground zenei szférának, mivel ezek a dokumentumok jelenleg nem találhatóak meg angolul, de még az egyes országok saját nyelvén is nehezen érhetőek el.” A BTK TTI munkatársai az adatbázis-építésben már jelentős tapasztalatra tettek szert, amit az UMSCENE projektben is tudnak hasznosítani. Emellett a projekt tudományos hátterének kialakításában is aktívan közreműködnek. „Nemcsak neveket, életrajzokat, eseményeket gyűjtünk, hanem tudományos szövegeket is. Tanulmányok és oral history jellegű, életútinterjúk vagy fókuszáltabb beszélgetések is készülnek.” Mint mondják, ez nem egyszerű feladat: a kevésbé közismert előadókat nehéz megtalálni, sokan közülük már nem is élnek.
A célok között szerepelt az is, hogy konkrét zenei tartalmakat, korábban nem közreadott felvételeket is be tudjanak mutatni. Itt azonban több akadályba is ütköztek. „Szerettük volna kinyitni a projektet, és bővíteni az adatbázist, ezért sajtókampányt indítottunk, és közétettünk egy felhívást az underground és kísérleti zenei anyagok beküldésére. Voltak olyanok, akik nem szerettek volna bekerülni egy nemzetközi adatbázisba, máskor pedig a szerzői jogok okoztak problémát. Gyakran felkutathatatlan egy-egy felvétel jogtulajdonosa vagy a felvételen szereplők jogutódjai, és ilyenkor zsákutcába kerülünk” – sorolta Huhák Heléna és Bódi Lóránt a kihívásokat. „Van egy intézményi hiátus is: hiányoznak azok az intézmények, amelyek összegyűjtenék ezeket a felvételeket, vagy dedikáltan foglalkoznának velük” – tették hozzá.
Éppen ezért mindketten nagyon fontosnak tartják, hogy az UMSCENE projekt végével a létrejött felületek, adatbázisok ne maradjanak gazdátlanul, ne „időkapszulák” legyenek, hanem foglalkozzon velük továbbra is valaki. Erre talán majd egy újabb pályázati támogatás ad lehetőséget.
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.