Északi hidegvér és déli temperamentum áthidalása a közép- és délkelet-európai könnyűzenei szektor lehetőségeinek javítása érdekében: így lehetne röviden összefoglalni a HEMI projekt lényegét.
Kilenc országból összesen tíz zeneipari szervezet és könnyűzenei fesztivál vesz részt a 2020-ban indult Hubs for the Exchange of Music Innovation, azaz a HEMI című projektben. Az együttműködés a közép- és délkelet-európai országok könnyűzenei előadóit és szakembereit segíti a nemzetközi érvényesülésben. „Nagyjából tíz éve kezdtünk el dolgozni egy olyan régiós összefogáson, amely egy, a kelet-közép-európai zenészeket támogató programot hoz létre EU-s pénzügyi segítséggel. Néhány sikertelen pályázat után azt láttuk, hogy nagyobb lobbierővel rendelkező partner nélkül ez nem fog sikerülni” – mondta Jeges Zsolt zeneipari szakember. A kitartó próbálkozás végül meghozta az eredményét: az athéni Technopolis vezetésével benyújtott pályázattal négy évre kaptak támogatást a Kreatív Európa programban. A HEMI partnerei között ott találjuk a szerbiai EXIT Fesztivált, az észt és a cseh exporttámogatási irodákat, a szlovéniai MENT showcase fesztivál szervezőit, lengyel, román és macedón zenei szervezeteket, valamint – nem utolsósorban – a Majdnem Híres Rocksulit is.
„2008-ban elindítottunk egy zeneipari képzést, amelynek során kiemelten foglalkozunk a zeneipari export témájával. Amikor elkezdtünk konferenciákra járni és kapcsolatokat építeni, kiderült, hogy a térségben ez a fajta képzés egyedülálló, máshol nincs ilyen – mesélte Réz György, a Majdnem Híres Rocksuli egyik vezetője. – A mi szerepünk a HEMI-ben is az edukáció. Mivel ezt egyedül mi tudjuk a tíz partner közül, úgy érezzük, hogy szükség van a tudásunkra a partnerségben.”
Nemzetközi együttműködés esetében mindig számolni kell nehézségekkel is. „Kilenc ország szervezetei vesznek részt a HEMI-ben. Úgy látom, ez mindenkinek nagy falat. A zeneipar helyzete nagyon eltérő az egyes országokban, ebből és a vérmérsékletből is adódnak különbségek a partnerek között” – mondta Jeges Zsolt. Az eltérő fejlettségi szint néha félreértésekhez is vezet. „A legnagyobb kihívás, hogy az összes ország összes szakembere ugyanazt értse a zeneiparban elhangzott mondatokon” – tette hozzá Réz György.
Minden kezdet nehéz, de a HEMI esetében ez hatványozottan igaz: a koronavírus-járvány és következményei súlyosan érintették a könnyűzenei szektort. A hálózatépítés, ami a zeneiparban az előrelépés elengedhetetlen feltétele, elsősorban az olyan nemzetközi zenei fesztiválokon és konferenciákon történik, mint az EXIT, a Tallinn Music Week vagy a Budapest Showcase Hub. Ezek viszont 2020-ban vagy elmaradtak, vagy az elhalasztásuk mellett döntöttek a szervezők. A projekt költségvetésének jelentős részét teszi ki az előadók, zenekarok és szakemberek utaztatása. Ezt igyekeztek kiváltani különböző online tevékenységekkel és alkalmazásokkal, hibrid showcase-konferenciával, online green roommal, jó minőségű élő közvetítéssel. Ugyan az élő koncerteket, találkozásokat ezek nem tudták teljes mértékben pótolni, de a körülményekhez képest sikeresek voltak. További nehézséget okozott a HEMI esetében, hogy a partnerségben részt vevő exportirodák – érthető módon – elsősorban a válságkezelésre, a kármentésre koncentráltak, így a projektre kevesebb energiájuk maradt. A HEMI 2023-ig tart, így a szervezők bíznak benne, hogy az első nehéz év után valóban elindulhatnak a projekt eseményei is.
A két szakembernek hasznos tanácsai vannak a jövőbeni pályázók számára. „Ez egy több éves építkezés, egy hosszú folyamat. Nem szabad elkeseredni egy visszadobott pályázat után” – mondta Réz György. Jeges Zsolt ezt így egészítette ki: „Mérhetetlen türelemre és kitartásra van szükség. Ami talán a legértékesebb ebben az iparágban, az a bizalom. Olyan kapcsolati rendszert kell kialakítani, amire lehet építkezni.”
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.