Nem kis feladatra vállalkozott a budapesti székhelyű Független Színház, amikor a European Roma Theater – Contemporary Cultural Heritage Shapes Our Future (Európai Roma Színház – Kortárs kulturális örökségünk a jövőért) projekt vezetőjeként pályázott a Kreatív Európa programban. A sikeres pályázatban három további európai roma színházi társulat – a kijevi Amala Nemzeti-Kulturális Szövetség, a bécsi Romano Svato és a kolozsvári Asociatia pentru Promovarea Artelor Contemporane összefogásával az Európai Roma Színház megteremtését tűzték ki célul.
A Független Színház egyike a néhány Magyarországon működő roma színházi társulatnak. Nem csak nevükben függetlenek: a színház 2007-es alapítása óta állami és önkormányzati támogatás nélkül, főként magánadományokból és pályázati támogatásból működnek, szerintük ez biztosítja a szakmai függetlenségüket. „Mindig társadalmi színházat csináltunk. A jövő nemzedékének mutatjuk be, milyen kihívásokkal nézünk szembe. Azoknak a roma fiataloknak hagyunk kulturális örökséget, akik majd húsz-harminc év múlva színházi pályára készülnek” – mondta Balogh Rodrigó, a Független Színház művészeti vezetője.
A Független Színház csapata úgy látta, hogy a helyzetük – kis, független társulat, állandó játszóhely, kőszínház nélkül, hiányzó roma kulturális infrastruktúrával – nem egyedi az Európai Unióban. „Ugyan állami támogatással bíró szervezetek nincsenek, de nagyon sok független roma társulat van Európa-szerte, ahol képzett művészek és szakemberek magas művészi értékkel rendelkező darabokat hoznak létre. Ezek a csoportok viszont alapvetően egymástól elszigetelten működnek” – mesélte a projekt kezdeteiről Illés Márton projektvezető. „2017-ben azzal a szándékkal rendeztük meg az első Roma Hősök fesztivált, hogy összehozzuk ezeket a társulatokat. Az első két évben csak monodrámákat mutattunk be, ami amellett, hogy érdekes műfaj, költséghatékony is. A 2019-es fesztiválon már kamaradrámákat láthatott a közönség.” A Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál a világ egyetlen nemzetközi roma színházi találkozója, amiben a kezdetekben csak a brit Badur Alapítvány látott fantáziát, de azóta számos támogatóval gazdagodott a kezdeményezés. 2020-ban negyedik alkalommal rendezték meg az eseményt – a koronavírus-járvány miatt online formában. Két hónap alatt összesen nyolc előadást mutattak be az Európa nyolc országában működő társulatok. Mint mondják, az csak az egyik előny, hogy a darabok színpadra kerülnek. Ennél sokkal fontosabb, hogy a társulatok között olyan kapcsolatok alakuljanak ki, amelyek akár további együttműködések alapjai is lehetnek.
Az európai uniós támogatással megvalósuló projekt célja is ez: összefogni az Európában működő roma színházakat, és megerősíteni őket nemzetállami szinten, hogy képesek legyenek produkciókat létrehozni és fokozottabban jelen lenni a kulturális életben, ezáltal pedig nemzetközileg is sokkal nagyobb hatást gyakorolni a többségi társadalomra és a saját közösségeikre. Az Európai Roma Színház alapjait, stratégiáját tucatnyi európai roma társulat bevonásával kívánják a jövőben kialakítani.
A Független Színház nemcsak művészeti, hanem oktatási tevékenységet is végez. Műhelyeket tartanak fiataloknak, ahol a színdarabokat együtt, egy képzett, kortárs tréner segítségével dolgozzák fel, valamint egyetemi oktatókat készítenek fel arra, hogy roma színházi tematikával foglalkozó egyetemi kurzusokat tarthassanak többek között színháztudományi, nyelvészeti, kulturális antropológiai, neveléstudományi vagy kommunikációs képzéseken. Az oktatási dimenzió a nemzetközi együttműködésben is fontos elem, a partnerek is tartanak hasonló képzéseket.
A Független Színház azon szerencsés szervezetek közé tartozik, akik gyorsan tudtak reagálni a járvány okozta új helyzetre. „Nyáron a korlátozások enyhülésével szabadtéren, a Gellérthegyen rendeztük meg a Falunap című előadásunkat, amivel a törzsközönségünkön kívül is meg tudtuk szólítani a színházba járókat. A kritikusok is felfigyeltek ránk, elkezdtek komolyan venni minket. A Roma Hősök Fesztivált online tartottuk meg, így az addigi 100-200 néző helyett több ezren látták az előadásokat. A képzéseinkkel olyan helyekre is eljutottunk, ahova egyébként a nagy földrajzi távolság miatt nem sikerült volna, például marosvásárhelyi vagy kolozsvári színművészetis hallgatókhoz” – sorolta az eredményeket Balogh Rodrigó.
A terveik között egy online archívum létrehozása is szerepel. Az előadásokról ezért professzionális felvételek készültek, amelyek a dokumentáció mellett a minőségi nézői élményt is biztosítják. Ezen felül az egyelőre hiányos roma színházi intézményrendszer kiépülését is segíthetik, hiszen így a roma társulatok tevékenysége a döntéshozók számára is láthatóvá, könnyebben megismerhetővé válik.
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.