A balkáni világzene lehetőségeinek javítására nyert kétmillió euró támogatást a Hangvető. Ez nem csak számukra kiemelkedő eredmény, de a Kreatív Európa program történetében is egyedülálló: első alkalommal pályázott sikerrel egy magyar szervezet projektvezetőként a nagyobb együttműködési projektek területen.
A MOST – The Complex Strategy To Develop the Balkan Music Scene (MOST – Komplex stratégia a balkáni zenei színtér fejlesztésére) nevében az aktualitást hordozó „most” szó a balkáni nyelvekben hidat jelent. A névválasztás természetesen nem véletlen: a projekt küldetése, hogy hidat képezzen a balkáni világzene szereplői és a nagy nyugat-európai zenei színtér között, változatos módokon segítve a kiváló, de korlátozott lehetőségekkel rendelkező balkáni zenészek érvényesülését. „A kiindulópont, hogy sok hiányzó elem van az értékláncban. Ott sincsenek meg a kapcsolódási pontok, ahol a piac egyébként működik. Például vannak zenekarok, de nincsenek menedzserek, ezért fellépéseik sincsenek – de addig nem tudnak eltartani egy menedzsert, ameddig nincs bevételük” – foglalta össze a megoldásra váró problémát Weyer Balázs, a Hangvető programigazgatója.
A MOST négyéves programja négy pillérre épül, amelyek más-más célcsoport – a balkáni országokban élő zenészek, fesztiválszervezők, városfejlesztési és feltörekvő zenei szakemberek – számára kínálnak képzési, kapcsolatteremtési és hosszútávon – a szervezők reményei szerint – érvényesülési lehetőségeket. A Hangvetőt négy-négy rangos nyugat-európai és balkáni partner, többek között az Európai Zenei Tanács, a Songlines, valamint a Temesvár – Európa Kulturális Fővárosa 2021 programsorozatért felelős szervezet segíti. A cél egy, a közösségi hálózatokhoz hasonlóan exponenciálisan bővülő kapcsolati háló kialakítása a balkáni és a nyugat-európai szakemberek között.
„Minden elemhez meghívunk szakértőket, testületek képviselőit, mentorokat. Azon túl, hogy nagyon sok tapasztalt szakember van közöttük, ami garantálja a program minőségét, talán még fontosabb, hogy minél többen beszélgessenek egymással, és amikor újra lehetséges lesz, találkozzanak is. Így folyamatosan bővül ez a hálózat, és a MOST brandként is egyre ismertebbé válik. A startup-kultúra mintájára szeretnénk, ha a MOST inkubátorként is működne, ahol a tehetséges feltörekvő szakemberek a tisztességben megőszült szaktekintélyeken keresztül jutnának minél több lehetőséghez, és a MOST brand akkor is jó referencia lenne nekik, amikor a projektnek már vége lesz” – tudtuk meg Lelkes Andrástól, a Hangvető ügyvezető igazgatójától.
A 2020-ban induló képzések résztvevőinek kiválasztásánál a hívószó a fiatal helyett az „emerging”: feltörekvő, karrierjének elején járó, tehetséges szakembereket és zenészeket keresnek. A kor nem akadály, a programban 60 év körüli jelentkező is részt vesz. „Négy meghirdetett pályázatra összesen több mint kétszázan jelentkeztek. A koncertszervezők, zenészek közül sokan önképzésre fordítják a járvány miatt felszabaduló idejüket. A zsűrizés előtt több jelentkezővel is felvettük a kapcsolatot, beszélgettünk velük telefonon és Zoomon, és erről rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk” – mondta Weyer Balázs.
Az első, márciusban megtartott partnertalálkozón kívül a teljes 2020-as programot online valósították meg. A programigazgató ezzel kapcsolatban is megosztotta a tapasztalatait: „Az online találkozók jól működnek azokkal, akikkel már van »előéletünk«, korábbi kapcsolatunk. A meglévő kapcsolatokat így is lehet ápolni, de újakat kialakítani ebben a formában nagyon nehéz. Nekünk egy társaságot kellett összekovácsolnunk, és igyekeztünk ehhez változatos eszközöket találni. A jó hangulat megteremtése megkívánja, hogy mindig mindenre legyen B és C terv is, és ez elképesztő energiákat igényel. A munkánk eredményét, a sikerélményt pedig szintén nehéz online átélni, a katarzis így teljes mértékben elveszik.”
Az online eseményeknek azért van néhány előnye is. Mivel az így megszervezett szakmai beszélgetéseket földrajzi korlátok nélkül bárki figyelemmel követhette, a vártnál sokkal szélesebb közönséghez eljutottak. Kanadából, Latin-Amerikából és Közép-Ázsiából is voltak érdeklődők, akik a szervezők módszerét – megtalálni egy adott földrajzi és szakmai terület „vérző pontjait”, és megoldást keresni azokra – a saját környezetükben is szívesen alkalmaznák.
A Hangvető munkatársai a projekt fenntarthatóságára is figyelnek. „Számunkra nagyon fontos szempont, hogy olyasmit csináljunk, ami tartós változást hoz, és nélkülünk is működni fog, miután a MOST négyéves ciklusa véget ér.”
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.