A Music Moves Europe előkészítő akció zenei oktatási programokat is támogat. A mindössze kilenc nyertes pályázó egyike a Fórum a Népművészetért Alapítvány volt. Nyertes projektjük, a 2020 végén lezárult World Pitch feltörekvő világzenei alkotók szakmai érvényesülését segítette. Bellay Szilviával, az alapítvány elnökével és Fazekas Anna projektmenedzserrel beszélgettünk.
A Fórum a Népművészetért Alapítványt a Hangvető zenei társulás alapítói hozták létre, és – a külső szakértők kivételével – a Hangvető munkatársai dolgoznak a Fórumban is – tudtuk meg Bellay Szilviától. A Hangvető az évek során több alszervezetet is létrehozott: a családon belül az egyes cégek specializálódnak, az oktatási projekteket többnyire a Fórum bonyolítja le. Az eredetileg egyévesre tervezett World Pitch program karrierjük elején járó világzenei szakemberek számára kínált képzési lehetőséget, amelynek során a kiválasztott fiatalok a világzenei szféra nagyjaitól, első kézből szerezhettek praktikus, jól használható ismereteket. Többek között a menedzsment, az ügynöki munka, a programtervezés, a koncertszervezés, a PR, az újságírás és a kutatás területén képezhették tovább magukat a résztvevők. A program különlegessége, hogy a résztvevők saját projektjükkel pályáztak, amelyet a World Pitch keretén belül fejlesztettek, miközben egyéb ismereteket is megszereztek. A résztvevőkkel mentorok is foglalkoztak, akiktől személyre szabott tanácsokat is kaphattak a jövőbeli karrierjükhöz.
A képzési program megvalósításához a Fórum olyan rangos nemzetközi partnerekkel dolgozott együtt, mint a brüsszeli BOZAR és a WOMEX-et szervező Piranha Arts, a világzene legnagyobb presztízsű kiadója, a Glitterbeat, egy neves holland booking iroda, az Earth Beat, valamint a Budapesten évente megrendezett Dalszerző Expo (DEX). A partnerek a legtehetségesebb jelentkezőknek fizetett gyakornoki helyeket ajánlottak fel, valamint tőlük érkeztek a fiatalokat mentoráló szakértők. „Úgy próbáltuk összegyűjteni a partnereket, hogy lefedjék a zenei piac különböző szegmenseit: legyen köztük zenész, producer, szervező, kiadó” – mondták el a Fórum munkatársai. „Nemzetközi pályázatot csak a kipróbált, »feketeöves« partnerekkel érdemes benyújtani. Mi szerencsések voltunk, mert a Hangvető kiterjedt kapcsolati hálójának köszönhetően viszonylag hamar megtaláltuk azokat, akikkel hatékonyan tudtunk együtt dolgozni.”
A képzési programban tíz fiatal szakember vehetett részt. „A diákokat pályázat útján választottuk ki. A felhívás terjesztésében a saját szakmai kapcsolataink mellett a partnereink is a segítségünkre voltak. A képzésben részt vevő tíz embert – illetve néhány plusz várólistás jelentkezőt – végül a mentorok választották ki. A jövőre nézve tanulság a számunkra, hogy a jelentkezésre legközelebb sokkal több időt kell hagyni. Nagy a verseny, ezért nagyon pontosan, részletesen kell bemutatnunk, hogy miről szól, mitől különleges a mi képzésünk, mit kap tőle a jelentkező. A fiatal menedzserek és zenészek naptára is tele van, és nehezen köteleződnek el egy évre” – mesélte a jelentkezési és kiválasztási folyamatról Bellay Szilvia.
Az alapvetően személyes jelenléten, aktív kapcsolaton alapuló képzést is érzékenyen érintette a koronavírus-járvány. A szervezők nagyon fontosnak tartották, hogy a diákok élő, személyes találkozás alkalmával mutathassák be, hogy min dolgoztak a program során, ezért a 2020 tavaszára tervezett utolsó workshopot és konferenciát az eredeti időpont helyett a 2020 őszén, Budapesten megrendezett WOMEX keretében szerették volna megtartani. A Hangvető által társszervezett világzenei expo azonban részben online formában valósulhatott meg végül, így a World Pitch is alkalmazkodott az új körülményekhez.
„Úgy döntöttünk, hogy ebben a helyzetben talán azzal tudjuk a legjobban segíteni a résztvevőket, ha az élő kapcsolatteremtés helyett ahhoz kapnak útmutatást, hogy hogyan tudnak otthoni körülmények között egy profi videót elkészíteni, amelyben a saját projektjük fejlesztését mutatják be röviden, tíz percben” – mondta Fazekas Anna. Az elkészült videókat a World Pitch honlapján lehet megtekinteni. A szervezők pedig levonták a tanulságot: legközelebb az általános válságkezelésről, a stresszhelyzetek leküzdéséről szóló ismeretekkel is kiegészítik a képzési programot.
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.