„Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a színházunk működhessen. Lassan már az is siker, ha egy teátrum életben tud maradni, de szerencsére a Budaörsi Latinovits Színházban a siker az előadások tartalmában is megmutatkozik, és a rangos díjak is azt mutatják, hogy itt valami nagyon jó dolog indult el néhány évvel ezelőtt” – hangzott el a Budaörsi Latinovits Színház szeptember elsején megtartott évadnyitóján. Az ünnepélyes keretek között zajlott sajtónyilvános eseményen beszédet mondott Wittinghoff Tamás, Budaörs város polgármestere, valamint Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója.
„A jelenlévőknek nem kell elmondanom, hogyan lehet jegyárakból fenntartani egy társulatot. Sehogy. Úgy tűnik, hogy a független színházak kivégzése megtörtént, de itt, Budaörsön még kitartunk” – ezzel a felütéssel indította gondolatmenetét Wittinghoff Tamás, Budaörs város polgármestere a Budaörsi Latinovits Színház évadnyitóján. A városvezető beszélt a kulturális szférát érintő nehézségekről, a színházaknak adható állami támogatások összegének folyamatos csökkenéséről, a független színházak ellehetetlenítéséről és az Átrium néhány nappal ezelőtti bejelentéséről is, miszerint ennek az évadnak a végén befejezik a működésüket.
„Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a színházunk működhessen. Lassan már az is siker, ha egy teátrum életben tud maradni, de szerencsére a Budaörsi Latinovits Színházban a siker az előadások tartalmában is megmutatkozik, és a rangos díjak is azt mutatják, hogy itt valami nagyon jó dolog indult el néhány évvel ezelőtt” – folytatta, majd kitért arra is, milyen örömteli számára, hogy az előző évadban még személyesebbé vált kapcsolata a város színházával, hiszen szöveges statisztaként bekapcsolódhatott Alföldi Róbert rendezésébe, Az eprésző kislányba, amelynek próbái annyira magukkal ragadták, hogy a bemutató óta igyekszik minden előadáson jelen lenni, és – mint mondta – a továbbiakban is számíthat rá a produkció. Végezetül pedig sok erőt kívánt az egész társulatnak, és biztosított mindenkit, hogy az önkormányzat, ahogy eddig, a jövőben is minden támogatást megad majd a színház színvonalának megőrzése, sőt emelése érdekében.
A minőségi színházcsinálás otthona és a kőszínházak felelőssége
Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház nemrégiben újabb öt évre kinevezett igazgatója, átvéve a szót Wittinghoff Tamástól, elsőként kiemelte, milyen különleges hangulata van a mostani évadkezdésnek, hiszen majdnem napra pontosan kereken tíz éve, 2013. szeptember 5-én zajlott le az a testületi ülés, amelyen a budaörsi képviselők a polgármester úrral közösen úgy határoztak, hogy az akkori Budaörsi Játékszín nevét megváltoztatják, és a továbbiakban Budaörsi Latinovits Színház néven működik majd a teátrum. Mint elhangzott, ez nagy lépés volt a színház életében, és nem csupán praktikus, sokkal inkább szimbolikus értelemben.
„A névváltoztatás ugyanis azt jelezte, hogy a színház felnőttkorba kíván lépni, vagyis a kezdeti útkeresés után immár színvonalas alkotóműhelyként tekint magára, és eszerint szeretne működni tovább. A Budaörsi Latinovits Színház ma a minőségi színházcsinálás otthona, s a neki otthont adó város immár talán legfontosabb kulturális intézménye, amelyre méltán lehetnek büszkék a budaörsiek” – hangsúlyozta a színházigazgató.
„Úgy tekintünk magunkra, mint olyan színházra, ami megérdemli a figyelmet a településhatárainkon kívül is” – mondta, hozzátéve: „úgy kell több nézőt vonzanunk, hogy a művészeti színvonalból nem adunk alább, sőt, tovább fogjuk emelni azt. Ehhez egyik eszközünk a repertoárunk, ami magáért beszél.”
A színházvezető arra is kitért, hogy az új évadra további öt fővel bővült a Budaörsi Latinovits Színház csapata, így már 58-an vannak. A tizenkét fős színtársulat (amelynek tagjai Böröndi Bence, Bohoczki Sára, Bregyán Péter, Chován Gábor, Fröhlich Kristóf, Hartai Petra, Ilyés Róbert, Mertz Tibor, Páder Petra, Szőts Orsi, Spolarics Andrea és Takács Katalin) pedig két végzős egyetemi hallgatóval, Juhász Vincével és Sas Zoltánnal egészül ki ebben a szezonban.
Berzsenyi Wittinghoffhoz hasonlóan szintén reflektált a független színházak helyzetére. Mint mondta,
„a független színház – nem túlzás azt állítani –, hogy a magyarországi színművészet gyöngyszeme. Hihetetlenül nagy értéket képviselnek, ugyanis a független színházak az a műhely, ahol sokszor a leginnovatívabb ötletek születnek, amelyek aztán begyűrűznek a nagyobb színházi alkotóközösségek munkájába. Tehát mindenképpen egy olyan kincs, amit védelmeznünk kell, s ebben nekünk, kőszínházaknak is nagy felelősségünk van”
Egy kortárs és három klasszikus a nagyszínpadon
A színházvezető ezt követően rátért az új évad bemutatóira. Mint elmondta, a budaörsi teátrumba rendezőként másodszor visszatérő Máté Gábor ezúttal egy kortárs amerikai darab ősbemutatóját viszi színre, amelynek a címe: John. Írója a nálunk még kevéssé ismert Pulitzer-díjas Annie Baker, fordítója pedig Németh Nikolett, a színház dramaturgja. A négyszereplős előadásban, amely úgy titokzatos és misztikus, hogy közben a párkapcsolatok és a múlttal való szembenézés kérdéseit feszegeti, Takács Katalint, Bánsági Ildikót, Böröndi Bencét és Hartai Petrát láthatják majd a nézők. A John próbái már javában zajlanak a színházban.
A teátrum következő bemutatója – amely előadással a színház vezetőjének régi álma látszik megvalósulni – decemberben lesz, ez Molnár Ferenc Liliomja Kovalik Balázs rendezésében és Alföldi Róberttel a címszerepben. Mint ismert, Alföldi hosszú évek óta dolgozik a budaörsi színházban, számos nagysikerű előadást rendezett már itt, de színészként először láthatják majd a nézők, mellette Hartai Petra, Spolarics Andrea, Böröndi Bence, Ilyés Róbert, Juhász Vince és Bregyán Péter játszik majd az előadásban.
Az évad további két nagyszínpadi előadása is klasszikus színmű, februárban Ördög Tamás állítja színpadra Tennessee Williams A vágy villamosa című drámáját. Blanche DuBois-t a budaörsi társulat színésznője, Takács Katalin játssza majd, az ő partnere, Stanley Kowalski pedig Rába Roland lesz vendégművészként. Mellettük Bohoczki Sára, Ilyés Róbert, Páder Petra, Fröhlich Kristóf, Sas Zoltán és Bregyán Péter lesznek láthatók.
Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatója a Hamlet lesz – a Budaörsi Latinovits Színházban immár hatodik alkalommal rendező Alföldi Róbert értelmezésében. A címszerepet Fröhlich Kristóf játssza majd, mellette vendégművészként Pelsőczy Rékát, a társulatból pedig Mertz Tibort, Szőts Orsit, Takács Katalint, Böröndi Bencét, Hartai Petrát, Chován Gábort, valamint két, a gyakorlatát Budaörsön töltő, ötödéves SZFE-hallgatót, Juhász Vincét és Sas Zoltánt láthatják majd a nézők. „A Hamletet megcsinálni mindig hatalmas kihívás. Van egy nagy adag félsz az emberben, ha ilyen anyaghoz nyúl, de azt gondolom, hogy mostanra megérett rá a társulat, illetve az évek során létrejött egy olyan szakmai párbeszéd Alföldi Róbert és a színészeink között, ami erős alapja lehet annak, hogy egy nagyszerű előadás szülessen” – mondta Berzsenyi a jövő áprilisban érkező produkció kapcsán.
Babaszínház, ifjúsági előadás és pszichoszínház a Városi Ifjúsági Klubban
„Ne feledkezzünk meg a fiatal korosztályról és a Városi Ifjúsági Klubról sem. Színházunk történetében először tűzünk műsorra babaszínházi előadást” – árulta el a teátrum vezetője. A Vacok címet kapott produkciót a színház két színésze, Szőts Orsi és Fröhlich Kristóf előadásában láthatják majd a legkisebbek a Városi Ifjúsági Klubban. „Mélyen hiszünk abban, hogy a gyerek-közönség a jövő közönsége. Amilyen gyerek-közönséget ma nevelünk, olyan felnőtt-közönségünk lesz 10-15 év múlva” – mondta a most bevezetésre kerülő műfaj kapcsán a színigazgató.
Majd így folytatta: „jövő év májusában egy ifjúsági előadással búcsúzunk az évadtól, méghozzá Médea és gyermekei archetipikus történetével, amelynek számtalan feldolgozása közül ezúttal két svéd kortárs, Suzanne Osten és Per Lysander változata kerül színre nálunk. Ez a Médea napjainkban játszódik, szereplői pedig Páder Petra, Chován Gábor, Szőts Orsi, Koós Boglárka és Juhász Vince lesznek. Az előadást, amelyhez drámapedagógiai foglalkozás is kapcsolódik majd, én rendezem” – zárta az évad ismertetését az igazgató, kitérve a színház Károly Király utcai játszóhelyének ebben az évadban vendégprodukcióként befogadott előadássorozatára, Bácskai Juli pszichológus népszerű pszichoszínházára, amely havonta egy alkalommal jelentkezik majd a Városi Ifjúsági Klubban egy társulati és egy vendégszínész szereplésével. „Szeretettel várjuk nézőinket ebben az évadban is!” – zárta évadnyitó beszédét a színházvezető.
A Budaörsi Latinovits Színház 2023/2024-es évadának bemutatói:
- Annie Baker: John (rendező: Máté Gábor, bemutató: 2023. október 6.)
- Molnár Ferenc: Liliom (rendező: Kovalik Balázs, bemutató: 2023. december 16.)
- Vacok – babaszínházi előadás (rendező: Szőts Orsi, bemutató: 2023. november)
- Tennessee Williams: A vágy villamosa (rendező: Ördög Tamás, bemutató: 2024. február 24.)
- William Shakespeare: Hamlet (rendező: Alföldi Róbert, bemutató: 2024. április 20.)
- Per Lysander-Suzanne Osten: Médea gyermekei (rendező: Berzsenyi Bellaagh Ádám, bemutató: 2024. május)