„Ha az ember boldogtalan, nem lesz másik élete, amiben boldog lehet. Annak semmi értelme, hogy boldogtalanul tegyem tönkre talán éppen azoknak az életét, akiket a legjobban szeretek” – vallja Máté Gábor, akinek nagy érdeklődés mellett mutatták be október elején második budaörsi rendezését. A neves alkotó ezúttal egy kortárs amerikai sikerdarabot, a Pulitzer-díjas Annie Baker John című, misztikummal átszőtt párkapcsolati drámáját vitte színre a fővárostól néhány buszmegállónyira fekvő Budaörsi Latinovits Színházban.
„A John Gettysburgben játszódik. Egy kisvárosban, ami arról híres, hogy itt zajlott az Amerikai Polgárháború legnagyobb és legvéresebb csatája. Erre a történelmi eseményre azóta egy egész üzletág épült, a turisták azért mennek Gettysburgbe, mert a hiedelem szerint a halott katonák szellemei visszajárnak ide, sok helyi kisvállalkozás pedig direkt rájátszik erre.
Van emiatt a városkának egyfajta misztikus jellege, nem véletlen, hogy Annie Baker ide írta meg a Johnt. Mindenféle furcsa dolog megtörténhet itt, ebből következően az egész darabot átlengi egyfajta különös misztikum” – árulta el még a bemutató előtt Máté Gábor az előadásról.
Annie Baker fiatal amerikai drámaírónő John című színdarabját 2015-ben mutatták be New Yorkban, és azonnal hangos sikert aratott, a Time Out magazin „Az 50 legjobb valaha megírt dráma” közé választotta. „Kísérteties meditáció azokról a témákról, amik a szerzőt leginkább jellemzik; a magány állandó jelenléte az ember életében, valamint a szeretet és a jelentőségteljes kapcsolatok utáni zaklatott kutatás” – áll a New York Times méltatásában. A John-t itthon először a Budaörsi Latinovits Színházban láthatja a közönség Németh Nikolett fordításában, Bánsági Ildikó, Hartai Petra, Takács Katalin és Böröndi Bence főszereplésével.
„A John egy nagyon szépen felépített, rendkívül gazdagon rétegzett, generációkon átívelő párkapcsolati dráma, aminek egészen egyszerű a története. Egy fiatal pár (Hartai Petra és Böröndi Bence) megérkezik egy gettysburgi panzióba, majd szép lassan nyilvánvalóvá válik, hogy tulajdonképpen a párkapcsolatukat próbálják megmenteni. Rajtuk kívül még ketten szerepelnek a darabban, a panzió vezetője (Takács Katalin) és az ő barátnője, aki vak (Bánsági Ildikó).
Én leginkább az emberi kapcsolatoknak a kétségbeesettséget keresem ebben a történetben, illetve azokat a nehézségeket, amiket két egymáshoz illő vagy nem illő ember, akik valamiért egymás mellé rendelődtek az életük során, megpróbálnak valamilyen módon megoldani. Ennek a képtelensége és lehetetlensége húzódik végig a darabon, aminek nem véletlenül van a fiatal pár mellett két olyan idősebb szereplője, akik már nagyon sok mindenen keresztülmentek az életük során, így egészen más a rálátásuk a fiatalok problémáira. Ilyen szempontból egy bölcseleti komédia is ez. Nagyon ritkán látok ennyire hétköznapi nyelven megírt és hétköznapian játszható darabot, mint a John – tudjuk meg a rendezőtől.
„Hogy mit gondolok ennek a két embernek a párkapcsolati vívódásáról?” – teszi fel a kérdést Máté Gábor. „Azt, hogy az embernek egy élete van, és én azt vallom, hogy ez alatt az egy élet alatt azt a valamit, ami számunkra megadatott, ki kell maxolni. Ha valaki egy ember mellett úgy tudja leélni az életét, hogy a lehető legboldogabb, és érzelmileg mindent meg tud adni a társának és a gyerekeinek, akkor azt kell csinálni. De ha az ember boldogtalan, nem lesz másik élete, amiben boldog lehet.
Én abban hiszek – de ez természetesen nem feltétlenül követendő –, hogy az embernek mindent meg kell tennie azért, hogy valóban boldog legyen, mert csak akkor tudja boldoggá tenni a környezetét is. Annak semmi értelme, hogy boldogtalanul tegyem tönkre talán éppen azoknak az életét, akiket a legjobban szeretek.”
A John-t október 6-tól láthatja a közönség a Budaörsi Latinovits Színházban. További információ ide kattintva.