Tükröt állít a magányosságnak – A Liszt Ünnepen látható A Mester és Margarita musical-opera

Szerző:
- 2021. szeptember 15.
Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita – fotó: Rákossy Péter
Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita – fotó: Rákossy Péter

A Liszt Ünnep keretében október 9-én újra látható Gyöngyösi Levente musical-operája, melyet Mihail Bulgakov ikonikus regénye, A Mester és Margarita ihletett. Az előadás helyszíne ezúttal az Operaház legújabb játszóhelye, az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós terme.

- hirdetés -

„Életem eddigi fő műve” – kezdi a beszélgetést Gyöngyösi Levente, aki három éven keresztül dolgozott A Mester és Margaritán. „Van egy nagyon jól körvonalazható vonulat az irodalomban – így a szerző, a mágikus realizmus, melynek két fő jellemzője tökéletesen ellentmond egymásnak: egyszerre jelenik meg benne a mágia, a mese, a természetfölötti, illetve a realista, pontos leírás.”

A Bulgakov-regény legérdekesebb jellemzője is ez. Ennek megfelelően az opera II. felvonása szinte tündérmesévé alakul át a barokk zenén keresztül. A zárókórusban Pilátus, a Mester regényének főszereplője mondja ki a végszót, aki megmenthette volna Jézust a kereszthaláltól: a legnagyobb bűn a gyávaság.

„Igen fontos és aktuális tanulság ez egy olyan korban, amikor mindenki leginkább csak magával törődik, emiatt pedig soha nem voltunk olyan magányosak, mint most” – teszi hozzá Gyöngyösi Levente.

Moszkva, 1930-as évek. A Szovjet Írószövetség ülésén az elnök, Berlioz javaslatára kizárják a szövetségből és bolondokházába zárják a Mestert, egy fiatal írót. Az ok: Pilátus című botrányos új regényéből úgy tűnhet, hogy Jézus létezett.

Woland, a feketemágia professzora, aki előadást tartani érkezett Moszkvába, nem kevesebbet állít, mint hogy Jézus tényleg létezett, és megjósolja Berlioz halálát, ami rövidesen be is következik. Margarita, az Írószövetség titkárnője beleszeret a Mesterbe, és alkut köt Wolanddal: ha részt vesz az általa adott bálon, övé lesz a Mester.

Gyöngyösi Levente opera-musicalje nem kevesebbre tesz kísérletet, mint hogy szerves egésszé integrálja a kortárs operát és musicalt. A nagyszabású mű előadói apparátusát a szimfonikus zenekar mellett egy rockegyüttes képezi, melynek két szintetizátor is része.

„Gyermekkorom óta rendkívüli módon érdekelt a komolyzene és az úgynevezett könnyűzene viszonya: hogyan lehetne a két, egymástól távol álló kortárs stílusirányzatot közelíteni egymáshoz, integrálni. A Mester és Margaritában, mely fiatalkorom egyik legmeghatározóbb könyvélménye volt, rengeteg lehetőség kínálkozott erre.”

Hogy milyen érzés a Sátán bálján bálkirálynőnek lenni? Hogy hogyan lehet végül egymásé a két fiatal? Hogy hogyan tud elszámolni a lelkiismeretével a Jesua iránt mély szimpátiát érző, de őt keresztre feszíttetni kénytelen Pilátus? Hogy sikerül-e a szovjet titkosrendőrségnek elfogni és példásan megbüntetni Wolandot és randalírozó kíséretét?

Nos, ez mind-mind kiderül Bulgakov szürreális, több szálon futó fekete komédiájából, amelyet most Gyöngyösi Levente és Várady Szabolcs formált egészen újszerű módon színpadi művé.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo