• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Zene Címlap

Oláh Kálmán: „Az utolsó pillanatok embere vagyok”

Szerző: Varga Veronika2022. október 19.
Facebook Twitter E-mail
Oláh Kálmán - fotó: Szalóky Béla
Oláh Kálmán - fotó: Szalóky Béla

Október 19-én a Liszt Ünnep keretében hallható Oláh Kálmán Liszt-estje a Zeneakadémia Solti Termében. A művésszel, aki pályafutása során mindig szívesen fordul a klasszikus zenéhez zeneszerzőként és előadóként is, a koncertre való készülődés során sikerült beszélgetnünk.

– Milyen erőket kell megmozgatnia magában egy zenésznek egy komplett Liszt-est előadásához?

– Nálam ezek az erőmozgósítások tulajdonképpen 25-30 évvel ezelőtt kezdődtek, azóta azon dolgozom, hogy a klasszikus zenéből úgy merítsek át a jazzbe – felhasználva bizonyos stíluselemeket, témákat és hangzásokat –, hogy egy újszerű, de nem véletlenszerűen eklektikus kortárs zene keletkezzen belőle. Ehhez hozzá kell tennem azért azt is, hogy én egy tipikusan last moment, azaz az utolsó pillanatok embere vagyok. Van is egy ilyen szám, aminek a címe pont ennek kapcsán keletkezett: egy alkalommal egy komplett kamarazenekar várt rám a stúdióban, hogy megérkezzek a kottákkal. Hét órakor kezdődött a felvétel, én pontban hétkor oda is értem, gyorsan kiosztottam a kottákat, és felvettük a darabot, ami így a Last moment címet kapta.

Jellemzően a koncerteket megelőzően is – akár az utolsó két hétig – nyitva szoktam hagyni bizonyos dolgokat a programmal kapcsolatban, igaz, a klasszikus műsorok esetében igyekszem, és szükséges is korán véglegesíteni a műsort. Mindazonáltal, a mostani Liszt-esten is lesznek meglepetések, például a Horizont Kvintett tagjai tekintetében, valamint csatlakoznak olyan zenészek is, akikkel még sosem játszottam egy színpadon. (Természetesen a kottákat már ők is megkapták – a szerk.) A felkészülésre visszatérve: a koncertek előtt mindig komoly, megfeszített munka folyik – ez most sincs másképp. 

– Hogy kezelik a zenésztársak ezt a sok változót?

– Az a szerencsém, hogy vérprofi kollégákkal dolgozom együtt. A jazz-zenészek egyébként már megszokták tőlem ezt a kis stresszfaktort, hogy az utolsó pillanatokban kapnak tőlem technikailag kihívást jelentő darabokat. Legutóbb emiatt az Oláh Kálmán Szeptett neve át is alakult egy pillanatra Oláh Kálmán Stressztetté, de lényeg a lényeg: végül mindig sikerül összerakni a számokat.

– Mit hallhat majd a közönség október 19-én a Zeneakadémián?

– Elhangzik többek között a Paganini schizzi, azaz a Paganini-vázlatok című darabom, amelyhez Liszt Paganini-adaptációit vettem alapul. Ezeket az eredetileg szóló zongorára írt kis Paganini-parafrázisokat néhány évvel ezelőtt már előadtuk Balázs Jánossal és Lendvay Józseffel a Cziffra Fesztivál keretében. Úgy gondoltam, hogy ezen a koncerten is jól működnének egy fafúvós kvintett bevonásával, illetve – utolsó pillanatban – felkértem a fiamat is, ifj. Oláh Kálmánt, hogy közreműködjön két-három variációban, hiszen egy jazz-szólista által még érdekesebb lesz a hangzás. Egyébként Liszt idejében is nagyon divatos dolog volt az improvizáció. De nemcsak a saját témáikra, hanem a kortársaik szerzeményeire is rögtönöztek. Liszt és Chopin, akik jó barátok voltak, szintén így szórakoztatták egymást és magukat. Emiatt is döntöttem úgy, hogy a programba egy Chopin-átiratot is belecsempészek Chopin-fantázia néven.  El kell mondanom, hogy mindig nagyon örülök az ilyen jellegű koncerteknek, amiken nem is kifejezetten jazzt, de nem is tisztán klasszikus zenét adunk elő, hanem valahol a kettő között mozoghatunk.

– Véleménye szerint mi az, ami által közel tud kerülni ehhez a műsorhoz az inkább jazzrajongó közönség, illetve mi vonzhatja a klasszikus hallgatóság figyelmét? Mire hívná fel az egyik és a másik tábor figyelmét?

– Erről a kérdésről eszembe jutott egy számomra kedves történet: évekkel ezelőtt Kovács Annával, a volt feleségemmel koncerteztünk a Magyar Rádióban. Két zongorával adtunk elő Bach-átiratokat. Anna az eredeti Goldberg-variációkból játszott bizonyos tételeket, én pedig az ezekre írt saját változataimat. Felváltva adtuk elő a műveket, tehát hallhatók voltak a különbségek. Ott volt Anna nagymamája is, aki a koncert végén azt mondta: nagyon tetszett neki Anna játéka, de valahogy az én verzióm még annál is inkább. Ez aztán egy általános tapasztalattá vált számomra az idősebb közönség kapcsán: nagyon szeretik az úgynevezett crossovert, amikor másfajta feldolgozásban adok elő egy ismert klasszikus művet. Úgy gondolom, talán azáltal, hogy a legfontosabb motívumot kiemelem, könnyebben értelmezhetővé válnak a darabok, és a közönség jobban tud kapcsolódni hozzájuk. 

Oláh Kálmán - fotó: Szalóky Béla
Oláh Kálmán – fotó: Szalóky Béla

A klasszikus zenét szeretőknek ezen a koncerten is azt javasolnám, hogy figyeljék meg, mi történik egy közismert témával, és hogy milyen sok lehetőség van a zenében! Egészen új hangzásokat, más nézőpontokat tapasztalhatnak meg – meglepetések sorozata! A jazz rajongói jobban hozzá vannak szokva az ilyesfajta meglepetésekhez, illetve az állandó változásokhoz. „Változás nélkül nincs jazz” – ezt maga, Miles David mondta. A koncerten olyan művet is fogok játszani, amiben nincs improvizáció, helyette megpróbáltam leírni azt, ami a fejemben volt, és egy-egy kis kamaradarab formájában kifejezni azt – persze burkoltan, ritmikailag vagy harmóniavilág tekintetében ezekben is megtalálható a jazz. Mindenesetre a rögtönzéshez szokott közönség számára ez a fajta interpretáció okozhat inkább meglepetést.  

– Mivel lenne elégedett a Liszt-est végén?

– Természetesen saját magamat sem kíméltem a hangszerelés közben, és elég nehéz zongoraszólamokat írtam, tehát annak örülnék leginkább, ha ezeket tökéletesen el tudnám játszani. Másrészt pedig természetesen annak, ha az improvizációk jól sikerülnének, hiszen – tapasztalataim szerint – az a bizonyos spontaneitás ragadja meg a közönséget a legjobban.

zeneakadémia interjú jazz oláh kálmán zene a magyar klasszikus zene napja liszt ünnep 2022
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÁtadták a Színikritikusok díjait – Tarolt a Katona József Színház
Következő bejegyzés Beskatulyázhatatlan, eredeti és ösztönös – 75 éves Bánsági Ildikó

Ajánlott Bejegyzések

A Zeneakadémia főépületének homlokzata
Intermezzo

Egyedüli magyarként a világ legjobb száz egyeteme között van a Zeneakadémia

2023. március 23.2 perc olvasás
A berlini Tempelhof repülőtér
Intermezzo

Egy repülőtér hangárjában indítja az őszi évadot a berlini Komische Oper

2023. március 23.1 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.