• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

Hollerung Gábor: „A BDZ-hez kapcsolódó Müpa-projektek már szinte brandek”

Szerző: Tóth Anna2022. február 22.
Facebook Twitter E-mail
Hollerung Gábor - fotó: Csaba Szilvi
Hollerung Gábor - fotó: Csaba Szilvi

17 évvel ezelőtt, 2005 elején lépett először karnagyként a Müpa színpadára Hollerung Gábor, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság és a Budafoki Dohnányi Zenekar karnagya, a Budapesti Nemzetközi Kórusverseny alapítója, az Énekel az ország, a Budapesti Nemzetközi Kórusünnep, valamint a Zempléni Fesztivál művészeti vezetője. 2022. február 26-án Smetana Az eladott menyasszony című operájának szcenikus változatát kínálja a közönségnek együttesei és kiváló szólisták élén.

– Szemlátomást otthonosan mozog a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán és színfalai mögött. Másfél évtizednél is hosszabb távlatból hogyan látja e harmonikus kapcsolat létrejöttét és alakulását?

– Ahhoz, hogy a mai, ideálisnak mondható szakmai együttműködés létrejöjjön, kölcsönös jó szándék, egymás munkájának tisztelete és számos, akár véletlennek is tekinthető szerencsés mozzanat kellett. 

– Mi tekinthető véletlen szerencsének egy ilyen bonyolult folyamatban?

– Például az, hogy Zoboki Gábor, az épület tervezője a Budapesti Akadémiai Kórustársaság tagja volt, és már a tervezés pillanatától a tőle megszokott lelkesedéssel és a teljes univerzumot magához ölelő mentalitásával vizionált monumentális kóruszenei és oratorikus projekteket, kezdve mondjuk Mahler VIII. szimfóniájával… A perspektíva kecsegtető volt, hiszen jó volt eljátszani a gondolattal, hogy a kórusmuzsika egy ilyen térben mennyi lehetőséghez juthat. Már a „próbaidőszakban”, 2005 elején meg is tapasztalhattuk, milyen érzés egy több száz fős kórussal és zenekarral megszólaltatni Beethoven IX. szimfóniájának Örömódáját a Legyen a zene mindenkié kórusgála keretében. Rögtön utána már itt rendezhettük meg az az évi nemzetközi kórusversenyt, adhattunk szimfonikus és oratorikus koncerteket — szép lassan birtokba vettük az épületet.

– Minek köszönhető, hogy a Budafoki Dohnányi Zenekart gyakran hallhatjuk a Müpában?

– Káel Csabát, a Müpa vezérigazgatóját már főiskolás kora óta ismertem, aki akkor párja révén részese volt a kórus vadóc, világmegváltó vitákkal tarkított életének. Ez az ismeretség természetesen később is segített abban, hogy elkezdjünk közösen gondolkodni a mi Müpához való viszonyunkon. Számomra azonban az igazi áttörést az jelentette, hogy ő nem emberekhez és együttesekhez akart „gombot varrni”, hanem ötletekhez, produkciókhoz, programokhoz keresett partnereket. A BDZ-nek már akkor kreatív, fiatalos imázsa volt, és Káel Csaba  biztatott arra, hogy csináljunk mást a megszokotthoz képest. Így született számos opera- és balettprodukció, köztük több ősbemutató is. Emellett színházi előadások egész sorát hoztuk létre,  amelyek közül kiemelkedő közönségsikert aratott a Grieg Peer Gynt zenéjét felhasználva készült előadás, a magyar színháztörténet talán legikonikusabb Peer Gynt-alakítását nyújtó Huszti Péter közreműködésével. Mondhatom, hogy egymásra találtunk a Müpával a műfajokon átívelő programok szeretetében is.

A Müpa kérésére született a Nemzetközi Kórusünnep rendezvénysorozat, amelyre kiemelkedő színvonalú hivatásos és amatőr együtteseket hívunk meg. Ennek sikerét jelzi, hogy egy a cappella kóruskoncerten közel ezer ember ült a nézőtéren. A BDZ-hez kapcsolódó legismertebb Müpa-projektek már szinte brandek: ez a Cinemusic és az Újévi koncertünk. Mindkét produkció arról híres, hogy a közönség a műsor ismerete nélkül vásárolja meg a jegyét. 

Ezekre a hangversenyekre olyanok is eljönnek, akik még a Müpába sem hajlandók beülni egy hagyományos klasszikus zenei koncertre.  A Müpa egy sokszínű és minden műfajnak otthont adó művészeti intézmény, és büszkék vagyunk arra, hogy oly sokszor lehettünk partnerei különleges programok megvalósításában. Számunkra is óriási élményt jelentett a Take Sixszel, illetve a Goran Bregović együttesével való együttműködés, valamint a magyar jazzmuzsikusokkal közösen létrehozott Swinging Nutcracker-produkció.

– Az eladott menyasszony felkérés nyomán született vagy saját ötletet valósít meg?

– Szcenikus opera-előadásaink sorába tartozik, amelyekre mi szoktunk javaslatot tenni. A legutóbbi Don Giovannink — úgy érzem — kiemelkedő produkció volt. A Smetana-operát kifejezetten lelkesen fogadta a Müpa, mert Magyarországon méltatlanul ritkán szólal meg. A darab sodró erejű zenéje, népiessége, természetes hétköznapisága lenyűgöző, tele van pazar jelenetekkel, szédületes szerepekkel. Az előadáshoz új fordítás készült: Turcsányi Ildikó mai  nyelvezetű magyarításában az áriákat és együtteseket a recitativók helyett próza köti össze. 

– Azzá válik tehát, ami valójában: Singspiellé.

– Éppen erről van szó. Így Szente Vajk rendezőnek sem kell feladnia azt a dinamizmust, azt a bámulatos színpadkezelést, amelyet korábban már A Mester és Margarita-rendezésében is megcsodálhattunk.

interjú budafoki dohnányi zenekar hollerung gábor smetana az eladott menyasszony
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésJohn Malkovich, Juan Diego Flórez és Schiff András a Herbstgold Fesztiválon
Következő bejegyzés Oláh Vilmos mostantól Ligeti András egykori 17. századi mesterhangszerén játszik

Ajánlott Bejegyzések

Saeed Ghasemi
Szomorú vasárnap

Önpici bővület

2023. január 29.1 perc olvasás
Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.