Tapintható csend uralkodik a Müpa nézőterén. A közönség csodálkozó tekintettel, lélegzetvisszafojtva figyeli, ahogy a művészek a gravitáció és a test törvényeit térdre kényszerítve suhannak a színpad felett. A kulisszák mögött Vági Bence, a Recirquel művészeti vezetője követi figyelemmel a Solus Amor című előadást, míg a színpadon Horváth Zita és Zsíros Gábor levegőduettje nyűgözi le a publikumot. A produkció március 29. és április 1. között minden nap látható a Müpában, emellett május közepén és június végén is műsorra tűzik majd. Az előadásról Vági Bence és Horváth Zita meséltek.
„A cirque danse előadások sokoldalú művészei a cirkusz ámulatba ejtő varázsával és a tánc absztrakt kifejezési eszközeivel mesélik el a történeteket.” – avat be a kulisszatitkokba Vági Bence, az előadás rendező-koreográfusa, majd hozzáteszi: „Az ennyire komplex készségekkel bíró előadóművész ritka, mint a fehér holló, ezért ha megfelelő adottságokkal rendelkező táncosokat vagy artistákat találunk, magunk képezzük tovább őket. Hosszú időre szerződnek hozzánk, hiszen több év, mire ezt az új műfajt elsajátítják.”
A mozgásforma sok veszélyt rejt magában, Vági Bence azonban megnyugtat, hogy a cirkuszi produkciókhoz hasonlóan ők is nemzetközi standardok szerint biztosítják a számokat. Mint mondja: a félelmet – ami természetes az ilyen mutatványok során – a szerepformálás is segít legyőzni az előadókban, de az IMA vagy a Solus Amor előadásaiban játszani kivételes energiát, fizikai és lelki jelenlétet igényel tőlük. Lenyűgöző mozdulatsorokkal, karakterekkel, díszletekkel és zenével vonják be a nézőket a Recirquel világába. Előadásaikat gyógyító lélekszínházként is szokta jellemezni a közönség és a kritika, ami – mint mondja – sok erőt ad nekik.
Az IMA új fejezetet nyitott a társulat életében, hiszen a produkciót egyetlen artista adja elő. Az univerzumot idéző installáció segítségével a közönséget a valóságból kiszakítva egy különleges világba viszik, ahol az előadó vezetésével mindenki a saját lelki folyamataiba merülhet el. A művészeti vezető így fogalmaz: „Elképesztő koncentrációt, rendkívül lassú mozgást igényel a koreográfia, mintha víz alatt úszna a művész. Mindezt harminc percen át légies könnyedséggel, megközelítőleg tíz méter magasságban előadni komoly fizikai kondicionálás eredménye.”
Közben Horváth Zita csatlakozik hozzánk, aki a Solus Amorban nemcsak előadóként, de próbavezetőként is közreműködik. A táncművész-artista elárulja, mi a titka a Recirquel-produkciók sikerének: „Itthon és külföldön egyaránt sokat játszunk, ezért az előadás, mondhatni, benne van a testünkben. A Solus Amorban szólók, duettek és csoportos számok váltogatják egymást, a dobószám a legnehezebb. Hatan adjuk elő, és már akkor is elronthatjuk, ha nem egyszerre veszünk levegőt.”
„A nyitányban az egyik kollégámat tartom a levegőben, ami azt jelenti, hogy én felelek a testi épségéért – folytatja Zita. – Nagyon erős mentális fókusz szükséges, nem hibázhatok, hiszen emberélet van a kezemben. Fizikailag sem könnyű, mert a súlyom kétszeresét kell megtartanom, miközben fontos a magas művészi minőség is. E komplex színpadi megjelenítés titka a sok gyakorlásban rejlik.” Horváth Zita megerősíti, hogy a félelem nem uralja a művészeket a cirque danse előadások során: „Nincs félelemérzetem, csak annyi izgalom van bennem, amennyi a koncentrációhoz és ahhoz szükséges, hogy egy-egy előadás ne váljon rutinná. Nemcsak a testünket, az elménket is karbantartjuk. Százszázalékosan megbízom a kollégáimban, és ők is bennem.”
Vági Bence ahhoz hasonlítja művészei fizikai-mentális teljesítményét egy-egy cirque danse előadás során, mint amikor egy élsportoló az olimpiai döntőben szerepel. A Recirquel csupán az elmúlt évben több mint háromszáz alkalommal lépett fel, Magyarországon kívül Brazíliában, Franciaországban, Svédországban, Romániában, Skóciában és Szlovéniában.