Jekken Péter fotóművész PeterPress nevű blogjában a hazai színházi, tánc- és képzőművészeti élet legizgalmasabb eseményeinek képes anyagát hozza a Papagenóra. Ezúttal Debussy: Pelléas és Mélisande című operaelőadása elevenedik meg a képein.
Fél évszázad is eltelt már azóta, hogy a Magyar Állami Operaházban megszólalt Claude Debussy egyetlen operája, a Pelléas és Mélisande. Szövegkönyvének alapja a későbbi Nobel-díjas drámaíró, Maurice Maeterlinck azonos című szimbolista színdarabja, amelyen Debussy csupán néhány kisebb változtatást hajtott végre.
A cselekmény Trisztán és Izolda történetére emlékeztetheti a nézőt. Itt is egy idősebb férfi áll két fiatal közé, akik életükkel fizetnek szerelmükért. A valós cselekményt szinte teljesen nélkülöző darab álom és valóság határmezsgyéjén játszódik, Debussy érdeklődését azonban éppen ez keltette fel. E különleges, kissé szürreális világnak a színpadi megjelenítéséhez izgalmas párosítás az egyedi formanyelvet alkalmazó dán társulat, a Hotel Pro Forma közreműködése.
A társulatot Kirsten Dehlholm alapította 1985-ben, akinek művészeti vezetésével és díszletterveivel világszerte óriási sikereket ért el a művészcsoport. Művészeti ágakon és műfajokon átívelő produkciókat hoznak létre, vizuális művészetek, szöveg, színház, installáció és építészet összeolvadásával, illetve egymással való dialógusba léptetésével alkotnak meg újabb és újabb formákat.
„Lehetetlen mindent tudni a valóságról. Mégis folyamatosan megpróbálunk közelíteni hozzá, magunkévá tenni, megérteni.
Én arra használom az előadásaimat, hogy felfedezzem a világot, hogy kutassam a valóságot. Mi, emberek pszichológiai lénynek születünk, és állandóan azt kérdezzük: Ez mit jelent? Az miről szól? Én előadással válaszolok a perspektívával és a gravitációval kapcsolatos kérdésekre. Vagy éppen a barokk kort érintőkre” – nyilatkozza Dehlholm.
Az est további különlegessége, hogy a Magyarországon 100 esztendő alatt mindössze 3 sorozatban játszott, az Operában utoljára csaknem 60 éve előadott alkotást világhírű karmesterének saját átiratában ismerheti meg a közönség, amely kamarahangszerelés a Bánffy terem dús akusztikájában igazán illúziókeltőnek ígérkezik.
- Claude Debussy – Pelléas és Mélisande
- Helyszín: Eiffel Műhelyház
- Arkel: Fried Péter
- Geneviève: Meláth Andrea
- Pelléas: Haja Zsolt
- Golaud: Kovács István
- Mélisande: Pasztircsák Polina
- Egy orvos: Köpeczi Sándor
- A kis Yniold: Karácsonyi Anna
- Karmester: Frédéric Chaslin (F)
- A szövegkönyvet Maurice Maeterlinck nyomán írta: Claude Debussy
- Áthangszerelő: Frédéric Chaslin (F)
- Látvány: Hotel Pro Forma (DK)
- Rendező: Kirsten Dehlholm (DK)
A képek engedély nélküli felhasználása nem megengedett.