A Gürzenich-Orchester Köln új Bruckner-ciklusának első darabja a 7. szimfónia lemezfelvétele. A zenekar egykori karmestere, Günter Wand élete legnagyobb sikerét Bruckner-előadásaival érte el. A mostani utódnak, François-Xavier Rothnak is megvan erre az esélye.
Az 1971-ben született Roth 2015 óta áll a kölni zenekar és Köln város zenei életének élén. Én véletlenül találkoztam vele a neten, egy Bartók-felvétele nyűgözött le, s mivel semmit sem tudtam róla, elfogultsággal senki sem vádolhat. A Bruckner-lemezhez viszont már e pozitív előítélet vezetett. Németország (és Európa) zenei élete annyira szerteágazó, hogy szinte véletlen (pontosabban az ügynökségeknek és – ezzel összefüggésben – a lemezkiadóknak köszönhető), kiknek a híre jut el hozzánk. A kétszáz éves zenekar sem ismert Magyarországon, nemhogy francia karmesterük – ez azonban semmit sem árul el a minőségről.
Mert ahogy ez az együttes szól akár a tuttikban, akár a dús kamarahangzású helyeken (melyekben a szimfónia bővelkedik, különösen a második tétele), az a legnagyobbakra jellemző. Roth előadása alapjában tempós, kissé talán „száraz”, objektív, de minden szempontból arányos. Nem sírjuk el magunkat az adagiótól (szemben Furtwängler felvételeivel), nem szűnik meg az idő (mint mondjuk Celibidache esetében), az alig 57 perces előadás mégsem hajszolt, inkább lendületes. A 2003-as, Nowak-féle verzió „eredetinek” van mondva, de tudjuk, Bruckner esetében ez elég problematikus kifejezés. Annyi biztos, hogy az egész interpretáció próbál megszabadulni az előző 140 év alatt rárakódott rétegektől, de nem feltétlenül ettől lesz egyedi és vonzó, sokkal inkább Roth kiváló arányérzékétől, nagyszerű váltásaitól és a remek zenekartól.
A szép hangzást kiváló hangmérnöki munka támasztja alá, amire az elegánsan egyszerű kiállítású lemez informatív kísérőfüzete külön is felhívja a figyelmet – talán ezt hívják audiofilnek, bár inkább arról van szó, hogy odafigyelnek a hangzásra, ami ma inkább a kis kiadók sajátja. Ahogy az is, hogy a tokban nincs műanyag.
Én tehát drukkolok a Myrios Classicsnak, ahogy a Gürzenich zenekarnak és karmesterének, François-Xavier Rothnak is a sikerhez általában, illetve a Bruckner-ciklushoz külön is – a 7. szimfónia felvétele alapján nem ok nélkül.