November 2-án jelenik meg Tóth-Vajna Zsombor legújabb lemeze, amin a fiatal művész Johann Pachelbel: Zenei halálgondolatok című, négy korálpartitát tartalmazó ciklusát játssza orgonán és csembalón.
„Az 1679-ben kezdődött nagy bécsi pestisjárvány rövid idő alatt több tízezer ember életét követelte. Kitörése után nem sokkal eljutott Németországba is. 1681-ben Johann Pachelbel felesége és egyetlen gyermeke is a járvány áldozatául esett. Valószínűleg ennek hatására, két évvel később, 1683-ban publikálta a Musicalische Sterbens- Gedancken (Zenei halálgondolatok) című, négy korálpartitát tartalmazó kötetét.
A korabeli, mélyen vallásos emberek viszonya egészen más volt a halálhoz, mint a mai embernek. A megváltás ígérete, a feltámadás reménye a halált nem mint az ember életének végét, hanem mint az örök élet kezdetét jelentette. Ez a fajta remény és bizakodás járja át a ciklus darabjait, amelyek egytől egyig dúr hangnemben íródtak.
A 7–12 variációt felvonultató partitákban a variáció művészetének teljes palettája tárul elénk: a különböző figurációkkal kísért szólódallamoktól az improvizatív prelúdiumokon át a korabeli népszerű táncokig. A halállal kapcsolatos fájdalomra csak egy dolog emlékeztet minket: mind a négy sorozat tartalmaz egy-egy kromatikus variációt.
A művekhez Pachelbel nem jelölt meg konkrét billentyűs hangszert, így rögzítésükhöz egy korabeli minták alapján épült türingiai barokk stílusú orgonát és egy türingiai minták alapján épült csembalót használtam. Az orgonán megszólaló darabokat mindig egy fantázia, a csembalón elhangzókat egy-egy rövid prelúdium előzi meg, kontrasztként szolgálva a ciklus műveihez” – írja Tóth-Vajna Zsombor a kiadvány fülszövegében.