Az Ébène Kvartett egy kedvenc kollégájukkal, Antoine Tamestit brácsaművésszel egészül ki az Erato/Warner Classics legújabb Mozart-lemezén. A C-dúr (K.515) és a g-moll (K.516) vonósötösöket tartalmazó CD friss és unortodox megközelítést ígér, némi franciás ízvilággal és fűszerezéssel. Nos, nézzük a hozzávalókat!
AZ Ébène Kvartett és Antoine Tamestit legutóbbi közös albuma, a Round Midnight 2022-ben Gramophone-díjat nyert a 20. századi zene különböző területeinek izgalmas felfedezéséért. „Amikor egy ötödik tag csatlakozik az együtteshez, az mindig ok az ünneplésre – magyarázza Pierre Colombet, az Ébène Kvartett első hegedűse. – Különösen, ha ez egy további brácsás, aki még kerekebbé és melegebbé teszi a középső szólamokat: a hangzás tartalma és vibrálása növekszik – a kvartett csodálatos kiegészítést nyer ezáltal. Egy olyan zenész pedig, mint Antoine, mindig új ötleteket és bölcsességet hoz, hogy felfrissítse vagy kibővítse a műről alkotott elképzelésünket.”
A K. 515-ös ötös energikus, eleganciát és kecsességet sugárzó darab, amely a szerző operájának, A varázsfuvolának életigenlő erejével bír a felvételen, míg a K. 516 tökéletességet kínál az ellenpontozásban és az öt hangszer közötti párbeszédben. Már-már romantikus szelleműnek, néha tragikusnak, néha szkeptikusnak is tűnik az Ébène Kvartett előadásában. Ahogy vezetőjük nyilatkozta:
„Mindannyian a kamarazenei teljesítmény csúcsát látjuk benne.”
Karizmatikus játékkal operálnak végig, egy picit talán érezni, hogy minden áron újat akarnak mutatni. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a hagyományok friss megközelítésével és az új formák iránti nyitott elkötelezettségükkel a zenészek sikeresen szólítják meg ezzel a lemezzel is a fiatal hallgatók széles közönségét. A fiatalok iránti elkötelezettségüket az is mutatja, hogy a párizsi Convervatoire-ban rendszeresen tartanak nyitott mesterkurzust, amit nem kizárólag zenészek látogathatnak.
A párizsi Quatuor Ysaÿe, valamint Takács Gábor, Eberhard Feltz és Kurtág György mellett folytatott tanulmányok után következett a 2004-es ARD Zenei Versenyen elért példátlan és kiemelkedő siker, amely az Ébène Kvartett hírnevének kezdetét jelentette, és amely számos további díjat és elismerést eredményezett.
A hagyományos repertoár mellett a kvartett más stílusokba is beleveti magát. 1999-ben jazz standardekre és popdalokra improvizáltak, ami mára az Ébène Kvartett védjegyévé vált. A kvartett eddig 3 albumot adott ki ezekben a műfajokban: Fiction (2010), Brazil (2014) és Eternal Stories (2017). A különböző stílusok szabad megközelítése olyan feszültséget teremt, amely művészi munkájuk minden aspektusára jótékonyan hat. Életművük összetettségét a közönség és a kritikusok lelkesen fogadták.