Az idén március 15-én megjelent “Jelen idő” című Petőfi-lemez után Tandori Dezső verseivel érkezik Pátkai Rozina új lemeze “23 – Egy pont között a legrövidebb út” címmel.
Az énekes-dalszerző a ezúttal az anyag produceri munkáit is jegyzi, így egy ízig-vérig szólólemez született – az első ilyen a “Minka”-kiadványok sorában. “Nehézség és boldogság egyszerre, hogy el kell engednem ezeket a dalokat” – meséli Rozina. “Az előző lemezeken mindig társalkotók bevonásával dolgoztam, mindig tisztán tudtam koncentrálni a dalok alapszerkezeteire, a szövegértelmezésekre – tehát az átfogó koncepcióra. A “23” azonban egészen más hozzáállást kívánt meg tőlem, hiszen minden részletet egyedül kellett kidolgoznom.”
A korábbi Minka-lemezeken a jelenleg a Wavy kollektívában tevékenykedő Dóczi Bence (imDB), Ávéd János, szaxofonos-zeneszerző (Modern Art Orchestra) és Fenyvesi Márton mastering hangmérnök (Punnany Massif, Sisi, Kispál és a Borz, Mörk) dolgozott Rozinával, a Tandori-lemez azonban egy szólókoncert-felkérés apropóján született meg, melynek fókuszában a költő saját hangfelvételeinek felhasználása állt.
“A Tandori-hangfelvételek meghatározó elemei a hangszereléseknek: nem narrációknak szántam őket, hanem tisztán zenei elemek számomra, amelyek ritmusukkal, dinamikájukkal elindítják a zenei folyamatokat”.
Rozina 2021 óta multimédia művészként aktívan állít ki Magyarországon és Ausztriában egyaránt, zenélő képei, interaktív társasjátékai, fotóinstallációi több ízben keltették fel a kritika figyelmét.
“Számomra a zeneszerzés a montázs technikához áll igazán közel, így készülnek a videóim, a festményeim illetve a hangzó fotóinstallációim is. Nehezen tartom tisztán az alapanyagot, mindig szerepet kap a destrukció, a roncsolás, ami egy improvizatív, öntörvényű aktus”.
A lemez keverését és mastering-munkálatait Fenyvesi Márton végezte el. “Szerencsésnek érzem magam, hogy Rozina férjeként a művek megszületését testközelből figyelhettem meg, folyamatosan véleményeztem is az első vázlatokat. Az utómunkálatok így természetesen nehezebbek, hiszen nincs teljesen meg az a távoli perspektíva, a “független fül”, ami egyébként a mindennapos hangmérnöki rutinban számomra elengedhetetlen.”
Rozina szerint a lemez végleges megszólalásának kialakításában fontos volt, hogy konzerválhatóak legyenek a dalok megszületésének pillanatai. “Nem arra koncentráltunk, hogy mindent kitisztítsunk és plasztikussá tegyünk az utómunka során, pont ellenkezőleg: ami zajos, az még zajosabb, ami roncsolt, az még roncsoltabb legyen az összképben, így visszaadva az eredeti szerzői koncepciót – ez volt számunkra a fontos és igazán organikus.”
“A 23 című dal az egyetlen olyan a lemezen, ahol más is játszik rajtam kívül. Egy gitár sample-lel dolgoztam egészen a lemezkeverés végéig, amikor Marcival arra jutottunk, hogy mindenképp be kell vonnunk egy gitárost is, aki élőbbé és valóságosabbá teszi a dalt. Tóth Istvánra esett a választás, aki a Laiho és a New Fossils gitárosa, zeneszerzője, a PQR formációban állandó zenésztársam.”