John Adams amerikai zeneszerző 1985-ben, pályája kezdetén kizárólag a Nonesuchhoz szerződött. Most a cég egy 40 lemezes box setet adott ki, amely négy évtized összes felvett művét tartalmazza (köztük öt, más kiadóknál készült felvételt, például zongoraversenyét Yuja Wanggal, a Must the Devil Have All the Good Tunes? című darabját, amelyet Gustavo Dudamel és a Los Angeles-i Filharmonikusok játszott lemezre a Deutsche Grammophon számára). Megvizsgáltuk közelebbről is a kollekciót.
A John Adams Collected Works (Nonesuch) egy szoros együttműködés hangzó kordokumentuma, ám az életmű még nem teljes, így még jó pár darabbal kiegészülhet a képzeletbeli gyűjtemény. Érdemes lesz hozzátenni új operáját, az Antonius és Kleopátra címűt, miután szeptemberben San Franciscóban is bemutatták. A lemezek közül sok már a rajongói gyűjteményben lesz, nevezetesen a Nixon Kínában, a Klinghoffer halála és a Doctor Atomic című operái, vagy olyan klasszikusok, mint a Grand Pianola Music, a Shaker Loops és a Harmonielehre.
A zeneszerző Nico Muhly a bookletben a következőket mondja: „Túlságosan lenne azt mondani, hogy John zenéje ‘sokat változott’ a pályafutása során… de nagyszerű megfigyelni, ahogy újra és újra áthelyezi a hangsúlyokat a komponálásban, mindig új szempontot hoz be, ami által más szemszögből látunk rá az életművére.”
A zenék mellett az új esszék és írások bónusz-tartalma – a zeneszerző Timo Andres, valamint a már említett Muhly, a szoprán Julia Bullock és a Nonesuch emeritus elnöke, Bob Hurwitz tollából származó írások -, valamint a kevésbé mainstream művek, amelyekről eddig talán megfeledkeztünk, miatt ez a sorozat megéri a befektetést.