Bár A trubadúr és a Traviata megjelenéséig Verdi legnépszerűbb operája volt, az Ernani manapság viszonylag ritkán kerül színpadra vagy lemezre. Most Maria José Siri és Xenia Tziouvaras főszereplésével, a Maggio Musical Fiorentino Zene- és Énekkarának játékával és James Conlon vezényletével vehetjük kézbe a Naxos kiadványát.
Ennek a korai Verdi-operának a lényege nem annyira egy szerelmi háromszög, mint inkább egy szerelmi négyszög, mivel a boldogtalan hősnőt három férfi üldözi. A zene egy része „általános hősköltészetnek” nevezhető, ahogy az várható is egy olyan műtől, amely Verdi úgynevezett „gályarab éveiben” íródott; mindazonáltal a partitúra tele van magával ragadó dallamokkal, és az opera újdonsült ismerőinek is van mit élvezniük.
Ez a felvétel 2022-ben készült élőben a firenzei Maggio Musicale Fiorentino Színház Zubin Mehta termében. Az élő felvételek elkerülhetetlen kompromisszumokkal járnak, és ebben az esetben a kapkodó, dörmögő és tapsoló hangok nem elhanyagolható zavaró tényezőnek bizonyulnak. Maga az előadás azonban nem köt kompromisszumot: figyelemre méltó a kórus fegyelmezettsége, amely éles szinkronban van a James Conlon vezényelte Coro del Maggio Musicale Fiorentino lendületes, karakteres játékával.
A főszereplők közül kiemelkedik Maria José Siri, akinek alakítása csalhatatlanul vibráló: energikus a virágzó részekben, buja és bársonyos a szentimentális pillanatokban. A tenor Francesco Meli nagyvonalú, nyitott hangja illik a címszerep vitézi jellegéhez, és a mélyebb hangú férfi főszereplők – Roberto Frontali (Carlo), Vitalij Kowaljow (Silva) – mindegyike jellegzetes karakterisztikát kölcsönöz a szerepének.
Összességében remek előadás, igazi drámaisággal, feltéve, ha ki tudjuk szűrni a lábak csoszogását.