Dialógus, nem monológ! Elindult a New York School Projekt Kovács Krisztina, a Várfok Galéria művészeti vezetője és Závada Péter költő, drámaíró szervezésében.
- hirdetés -

Azt a szót, hogy összművészet, már számtalanszor hallhattuk. Ahogy azt is, hogy együtt többre vagyunk képesek, mint egyedül. A New York School Project célja pont ezeknek a sztereotípiáknak a kikezdése egy olyan alkotói közösség életre hívásával, mely azon túl, hogy művészeti ágakon és országhatárokon átívelő együttműködést hirdet, kutatással és ismeretterjesztéssel összekötött nívós képzőművészeti programokkal, koncertekkel, felolvasásokkal is jelentkezik.
A „New York School” projekt célja, hogy bemutassa a New York-i iskola kiemelkedő költőit, képzőművészeit és zenészeit a magyar és a nemzetközi közönségnek Budapesten. A kezdeményezés az 1950-es és 1960-as években New Yorkban virágzó művészeti társulás szellemiségét szeretné közelebb hozni a nézőkhöz mint a kollaboratív alkotói folyamatok hatékony formáját. Ennek jegyében tervezi a projekt bevonni a programba a mai Magyarország és az Egyesült Államok néhány jelentős kortárs költőjét, képzőművészét és zeneszerzőjét. A cél egy élénk és színes nemzetközi kollaboráció létrehozása Magyarország és az Egyesült Államok között: a különféle ötletek és értékek kölcsönös bemutatása, egyfajta művészeti és kulturális hídépítés.
De mi is volt pontosan a New York School?
A „New York School” mozgalom a 20. század második felének művészeti térképén feltűnő jelentős és befolyásos avantgárd művészeti közösség. Az 1950-es és 1960-as években, különösen New Yorkban, ezen a művészeti színtéren találkoztak olyan kreatív alkotók és gondolkodók, mint John Ashbery, Frank O’Hara, Jackson Pollock vagy Philip Guston. Fontos megemlíteni a történések magyar vonatkozását – a New York School számos művészét a mai napig a Tibor de Nagy Gallery képviseli, melynek alapítója magyar származású.
A kreatív kavalkád, az ihletettség, a közös alkotás hevében a csoportosulás túlmutat a szakmai kapcsolatokon – a New York School alapja a barátság, a kölcsönös érdeklődés, a művészi lendület. Ebben a kulturális, újvilági pezsgésben együtt dolgozott költő, festő, író és táncos, ezzel olyan új utakat fedezve fel a művészet területén, ami meghatározó erővel hatott a 20. századi művészettörténet és irodalom fejlődésére.

A személyes kapcsolatok alapja az érzelem – ennek jegyében alakult ki organikusan a New York School, és ennek szellemében alkottak tagjai. A kezük alól kikerült művekben jelentős az expresszív, érzelmes kifejezésmód. Kifejezetten hangsúlyos, hogy együtt, egymással dolgoztak. A közös alkotás kiváló példája lehet a New York School Project logoját – melyet Orr Máté festőművész tervezett – inspiráló Portrait and Poem Painting c. kép, melyet Larry Rivers festő és Frank O’Hara költő közösen készített.
Tehát festészet és költészet összefonódásának kiváló eredményeit sorakoztatja fel a válogatott művésztársaság. Kiemelkedő a jelentőségük az ekfrasztikus költészetben is – olyan verseket írtak, melyek egy-egy festményt, vagy képzőművészeti alkotást dolgoztak fel. Ennek méltán híres példája az egyik leghíresebb amerikai költő, John Ashbery Self Portrait in a Convex Mirror című verse, melyet Parmigianino ismert festményéhez írt. Az egymásnak szentelt figyelem, a kölcsönös bátorítás és tisztelet segítette a New York School tagjait abban, hogy szembe tudjanak nézni az újító művészek életének minden nehézségével. Vagyis a New York School filozófiája a legkevésbé sem monológ, sokkal inkább dialógus.

Závada Péter költő, drámaíró és Balogh Máté zeneszerző, a New York School Project első eseményének művészei – fotó: Várfok Galéria
Kovács Krisztina és Závada Péter ebben a szellemiségben indította el a kortárs művészeti szcénában sokszínű, közvetítő szerepet vállaló, nemzetközi területekre is kiterjedő interdiszciplináris projektjét. A New York School Projektben résztvevő alkotók között olyan kortárs képzőművészek szerepelnek, mint Dés Márton, Nemes Anna, Orr Máté, Tóth Anna Eszter, illetve az amerikai Monique Mouton. Az irodalom területét költők, írók, illetve a közeget meghatározó szerkesztők képviselik, név szerint Deres Kornélia, Krusovszky Dénes, Simon Márton, Szűcs Anna Emília, Tóth Kinga valamint Závada Péter.
A sokoldalúság és a fúzió jegyében a kortárs komolyzene sem maradhatott ki, mint Magyarországon olyan kiválóan reprezentált művészeti ág: a terület két fiatal és jeles képviselője, Balogh Máté és Dargay Marcell gazdagítják az együttműködést tehetségükkel, akikhez a jazz műfajában Ajtai Péter, Cseke Dániel, Juhász Orsolya, Mészáros Ádám, Miklós Szilveszter és Porteleki Ádám társul.
Az első megrendezésre került esemény Závada Péter és Balogh Máté az Esztergomi Duna Múzeumban bemutatott közös performansza volt, melyről felvétel is készült: Itt megtekinthető.
A New York School Project az év során számos lehetséges eszközzel segíti majd a művészek együttműködését. Mindez a csúcspontját 2024 júniusában éri majd el, amikor is a Várfok Project Roomban megrendezendő tárlaton kiállításra kerülnek a művészek sokszínű, gráfszerű együttműködéséből kibomló alkotások, és részt vehetünk majd négy, a kiállítást kísérő eseményen is, melyek között találhatunk jazz- és kortárs komolyzenei koncerteket, művészettörténeti előadásokat és irodalmi performanszokat is.
Hogy ne maradjanak le semmiről, további információkért érdemes követni a New York School Project Instagram-oldalát, illetve a Várfok Galéria honlapját, ahol tájékozódhatnak a Projekt aktuális fejleményeiről.