• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Interviews

István Várdai: “We are on the same wavelength with the orchestra”

Szerző: Szatmári Róbert2023. április 22.
Facebook Twitter E-mail
Várdai István
Várdai István - fotó: Marco Borggreve

The Liszt Ferenc Chamber Orchestra celebrates its 60th anniversary, which, in addition to being a significant occasion for reflection, also calls for continuous renewal. The chamber ensemble is one of Hungary’s most prominent classical music exports, known and appreciated worldwide, performing with the greatest artists of the international music scene. On the occasion of the anniversary, we spoke to István Várdai, the equally highly acclaimed cellist-artistic director. We talked about the past, about the changes the music profession has gone through in the last decades, and of course how a self-identical artist can adapt to all this.

We meet István Várdai after a monstrous six-hour rehearsal in the buffet of the Óbudai Társaskör. He is tired, but as always, he exudes directness; a young artist without mannerisms, who is willing to accept his insecurity and uncertainty.

“I always try to be authentic, I usually talk to everyone in the same way, everyone gets the same from me,” he answers when I ask him if he considers it important to be present on different areas of social media. “Yes, today we can’t afford to ignore these things, but for me it’s particularly important that the image we present of ourselves doesn’t deviate from the real us. If this image is false, it will come out sooner or later.”

According to Várdai, this self-identity is also an essential aspect at the orchestral level, since

in today’s information and orchestral dumping, the only way to stand out is to identify one hundred percent with what you play and how you play it.

“String orchestras have undergone a major transformation in recent times. The role of ensembles such as I Musici di Roma, the Munich Chamber Orchestra (Münchener Kammerorchester), or the Liszt Ferenc Chamber Orchestra has been taken over by historical orchestras, but they can only build their repertoire from a well-defined period. We have also had to adapt to these new challenges: we use transcriptions and modern works as well as tried and tested pieces from the classical or Baroque period. We want to expand the orchestra, which will radically increase the number of musical compositions we can perform, and therefore invite many more soloists. We don’t only like to work with superstars, we also want to give opportunities to young artists who are not well-known in this country, who we know represent a high quality, so we can present them to our audience.”

Várdai’s goal is to put his ensemble back on the map where they belong. “Well, you’ve been there before, haven’t you?”, I wonder, as I list the many collaborating artists, from Martha Arge to Emmanuel Pahud.

“The situation is not so clear-cut,” he continues. “We do play with the biggest international stars, and even accompany them on long tours, but it often happens that they record the pieces they play with us on stages all over Europe with another chamber orchestra. The competition is amazing. We have to face up to this new situation, we have to measure ourselves. In Hungary, I often find that certain productions and performers are very easily labelled as world stars, but I’m not sure that this is always the case.

We have to be present all the time and prove that we belong among the best.

At the Musikverein and other emblematic venues. Both artistically and financially. And I am happy to say that we are invited to a lot of places. We’re looking forward to the Enescu Festival, where apart from us only big symphony orchestras will be present, such as the Vienna Philharmonic.”

On 6 April, the Liszt Ferenc Chamber Orchestra gave a concert at the Musikverein in Vienna, where they performed Beethoven’s Eroica Symphony and Haydn’s The Seven Last Words of Our Saviour on the Cross, and recently gave a jubilee concert at Palace of Arts Budapest to celebrate their 60th anniversary. The programme of the concert already perfectly shows the direction that Várdai and the orchestra have been aiming for recently.

“Why not put Vivaldi and The Four Seasons in a new light. In Max Richter’s rethinking, all the melodies are both new and unfamiliar, very exciting in a sometimes film-score-like way, born in our time and requiring a completely new approach.” And with that, we recall the legendary recording of The Four Seasons by the Liszt Ferenc Chamber Orchestra with János Rolla, which is on every music lover’s shelf. I have it, too. On bakelite.

In connection with the Max Richter piece, I ask István about the visually strong concept they created with the Ballet Company of Győr, which was also shown at the Palace of Arts Budapest during the orchestral performance. I had already expressed my admiration at Kaposfest, when during Bach’s cello suite, István’s performance was complemented by sight and dance, also with the contribution of the Ballet Company of Győr. At the same time, I have met people who did not like this new “all-arts” trend.

“Some people liked it, some people really didn’t, both opinions got through to me. But my thinking is that as long as the situation doesn’t escalate to the point where a few angry spectators storm out and slam the concert hall door, there’s no problem. As long as it stays at that level, it can only do good; it creates a kind of discourse: let’s talk about it, let’s discuss why this course is good or bad.

I am on the same wavelength with the orchestra and I am grateful to work with such excellent musicians.

In addition to high artistic quality, the orchestra is also working on introducing a new approach to support and patronage. “Continuous renewal is also essential because we have to prove to the audience, music lovers, but also to decision-makers and patrons that we deserve support, because we create music of the highest quality in a stable and predictable way, which allows us to reach new audiences, including young people. I would like to pass on and spread the managerial approach that I already have, so that the whole Hungarian art scene can develop.”

The publication of this article was supported by the Liszt Ferenc Chamber Orchestra Foundation.

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzéseSzínház – Elérhető online a Ricsárdgír zenekar utolsó előtti koncertje
Következő bejegyzés Vajda Lajos-életműrekord született a Kieselbach Galéria árverésén

Ajánlott Bejegyzések

Interviews

Dániel Janca to represent Hungary in 2023 Taiwanese Percussion Convention

2023. május 17.6 perc olvasás
Karol Mossakowski - forrás: AROCN Nancy
Interviews

Karol Mossakowski: ’It is important to fight for the future of the organ’

2023. április 19.4 perc olvasás
Andrzej Kosendiak - fotó: Lukasz Rajchert
Interviews

Andrzej Kosendiak: ’It’s a two-track programme’

2023. április 19.10 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.