• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Reviews

With a clarinet, a baton or bare hands

Szerző: Barabás András2023. május 10.
Facebook Twitter E-mail
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea

The retirement age in Hungary was 60 for a long time, but there is every reason to hope that the Franz Liszt Chamber Orchestra has no plans to retire, either now, in the 60th anniversary year of its foundation, or later. Those who are in such a shape at such an honourable age are better to be active for as long as possible.

The ensemble’s concert at the Academy of Music on 23 April showed both youthful vigour and a good sense of experience – and by that, I don’t mean mechanical routine. Their programme could be considered a traditional orchestral concert with the structure of an overture(like piece) – concerto – symphony, but the evening also recalled FLCO’s very own performance practice: the first piece was performed without a conductor, the second with a soloist (who acted as a conductor as well), the third with a conductor. All this must have brought back fond memories for the older members of the audience and the founding members of the ensemble, three of whom I saw in the audience.

The opening piece, Musica notturna delle strade di Madrid (G. 324; 1780), a series of caricature-like jeremiads, transcribed by the composer from a two-cello string quintet for string chamber orchestras, is a tempting series of extreme depictions. The ensemble resisted the lure of Boccherini’s programme music, and the madrigalisms – ringing bells, stumbling dance, guitar music, the arrival and departure of a procession, etc. – were brought to life with a recognisable but unpretentious, distanced irony, and the subtle humour was palpably understood by the audience, which filled the auditorium and the choir loft. The wide dynamic range of the piece was played with rich nuances, without any forcedness. The final set of variations gave the full experience of “absolute” music without any knowledge of the composer’s programme as well.

Following the initial performance, which could without exaggeration be described as magnificent, there was more of a tense anticipation in the room than the hum of satisfied nods – then again, an audience sounds different when the appearance of an exceptionally talented guest artist is expected. With yet another invitation, the orchestra continued its long-standing tradition paved with the names of Maurice André, Jean-Pierre Rampal, Hansjörg Schellenberger and Emmanuel Pahud (to name but a few wind players), and this time FLCO was joined by the great master of the clarinet, Martin Fröst.

Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje – fotó: Felvégi Andrea

If we agree that Boccherini is tempting you to play uproarious, what can we say about Weber’s clarinet pieces? All three movements of the Concerto in F minor (Op. 73, 1811) pull towards bravura, but if the soloist’s natural medium is virtuoso clarinet playing, he will not be performing a series of acrobatic feats without a safety net, but making music, even playing chamber music with the orchestra whose members are treating him as a rapturous and equal partner. The opening Allegro sounded like an exciting operatic aria, expressing deep emotions but also advancing the plot, in which the soloist happened to be singing on a clarinet. We often listen to operatic arias without knowing exactly what the libretto is saying – this time the Swedish artist played in such a way that the dialogue between the solo instrument and the accompanying ensemble was more than understandable. The second movement, Adagio non troppo, recalled the intimacy of a Schubert song, and the concluding Rondo made us forget any previous experience suggesting that the finale of this concerto is a little too brazen. It is not by any means – it is gently joyous music, its life-affirming quality clear but tastefully restrained. Fröst’s conducting – because he conducted the concerto with one hand, his clarinet or pure body movements – left the impression that all musical problems (and problems in general) could be solved with this apparatus.

The clarinet concerto was greeted by a thunderous applause similar to those we hear at the closing sessions of party congresses, and the enthusiastic audience was able to provoke two encores. First Martin Fröst and the orchestra performed a composition by his brother Göran, or rather an arrangement of his composition rich in klezmer flavours, followed by an improvisation based on Nat King Cole’s Nature Boy, as the whispering of those more educated in jazz revealed.

Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje – fotó: Felvégi Andrea

Both the concerto and the two encores painted the 52-year-old artist as a lanky, lithe adolescent, who moves spontaneously (or consciously? – it doesn’t matter) while playing; especially during the encore, it was as if he was performing a Finnish or South-Swedish dance – dance, after all, should be part of the music, if not artificially distanced.

From what I’ve read about Fröst, we know that he is indeed attracted to all-around artistic solutions. And with his instrumental playing, he claims that playing the clarinet is all too natural and worthwhile, as it is the best thing in the world – while the next best thing is listening to the clarinet.

After the break, similar to the case of the concerto, the orchestra came to the podium with an increased number of musicians. For Mendelssohn’s Italian Symphony No. 4 in A major (Op. 90, 1833), assistance was needed: a wind choir and a thoroughly reinforced string section. This is worth mentioning because the orchestra was temporarily joined by several university students as part of the ongoing Masterclass programme offering students the opportunity and experience of playing and performing in an orchestra.

Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje – fotó: Felvégi Andrea

“The happiest piece I have written so far, especially the last movement,” the composer wrote to his aunt Fanny about the Italian Symphony, and indeed, if one is reluctant to attend classical music concerts, one can hardly do better than to start with this sunny piece. Drifting drive, crisp staccatos and gently sweeping legatos, brisk melodies and a certain airiness characterised the performance under the baton of Martin Fröst. Among the wind players, the courage of Ákos Ács should be highlighted, as he had to perform as first clarinettist under the direction of a clarinet giant, and he did a fine job. And I must also mention Anett Jóföldi’s inspired and beautiful flute playing, which often made us feel that this was the tone and shaping that make one immediately recognise Mendelssohn.

In the opening movement, Allegro vivace, the conductor occasionally accelerated the already fast tempo at the introduction of certain themes and new motifs, which reduced the dramaturgical tension, as if the performer did not believe in the importance of the new material. Where are you running to? – the listener would have asked, convinced that with a clarinet in his hands, such a thing would not happen to Martin Fröst. However, this little detail did not cast a shadow over the performance, especially, since the closing Saltarello could have anyone with poor health dancing.

The evening was a rare combination of wonderful musicianship and wonderful instrumental skills, and the concert shall be remembered for its great atmosphere for a long time.

 

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEgyedüli magyar fellépőként vesz részt a Samodai-Szives Duó a francia FIMU fesztiválon
Következő bejegyzés Májusban is sokszínű programokat kínál az ISON

Ajánlott Bejegyzések

Fazıl Say, Sergei Nakariakov, Gábor Boldoczky (credit) János Posztós / Müpa
Reviews

Müpa Budapest’s multi-ethnic musical kaleidoscope of colorful debuts

2023. május 19.4 perc olvasás
Andrew Munn and Bálint Zsoldos
Reviews

Shostakovich and Michelangelo meet in Andrew Munn and Bálint Zsoldos’s performance

2023. május 9.2 perc olvasás
NFM Wroclaw Philharmonic (c) Karol Sokolowski
Reviews

The magnificent ICMA Gala Concert at the National Forum of Music in Wroclaw

2023. április 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar - fotó: Felvégi Andrea Promóció

Különleges koncertekkel zárja az évadot a MÁV Szimfonikus Zenekar

Színház

Homonnay Zsolt: „Nem mérlegelem a rendezői és a színészi kihívást”

Lengyel Tamás - fotó: Lengyel Zsombor Promóció

A Marczin jelentkezik új évaddal a LOUPE Színházi Társulás

Xavier de Maistre Zene

Xavier de Maistre: „Szeretek új, innovatív ötleteket kitalálni”

Szabó Ildikó és Szabó Péter Promóció

Közös születésnapi koncertet ad Szabó Péter és Szabó Ildikó

VEB 2023
Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Gyárkert KultúrPark VEB 2023

Megnyílt a Gyárkert KultúrPark Veszprémben

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.