Az újcirkusz egyre népszerűbb Magyarországon, és a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is rendszeresen láthatók a műfaj legkiválóbb nemzetközi és hazai képviselői. Idén a svéd Svalbard Company és az ausztrál CIRCA látogat a fővárosba, a magyar Recirquel Újcirkusz Társulat pedig premierrel készül.
„A Svalbardnak megvan az az odavágó ereje és veszélyes szexualitása, akár a legjobb rockbandáknak” – írta róluk a Total Theatre kritikusa, Thomas JM Wilson.
A stockholmi illetőségű Svalbard Company négy nemzetközileg elismert, bámulatos tudású fiatal társulata, amelynek tagjai számos eszközön és eszközzel mozognak otthonosan a kínai rúdtól az egyensúlyozáson, akrobatikán át egészen a mozgásszínházig. Március 31-én és április 1-én a Trafóban első előadásuk, az All Genius All Idiot lesz látható, amely rögtön elnyerte a déli félteke legnagyobb nyitott művészeti fesztiváljának, az Adelaide Fringe legjobb cirkusz- és fizikai színházának járó díjat. Az artisták a bravúros mozdulatokat néhol szép, máskor bizarr élőzenével vegyítve meghajlítják az újcirkusz határát a színház és a komédia felé. Az eredményre pedig egyaránt fogunk emlékezni a szürrealitása és bámulatos eszköztára miatt. Igazi bevállalós előadás, tele energiával, izgalmas karakterekkel és magával ragadó színházi pillanatokkal.
„Ez a rendkívüli est egyszerűen ellenáll mindenféle leírásnak” – írta róluk a The Guardian, míg a kanadai Le Press szakírója szerint az Opus 2 „a cirkusztörténelem kivételes előadása, a cirkuszművészet mesterműve”.
Az ausztrál CIRCA társulatot Yaron Lifschitz alapított több, mint egy évtizeddel ezelőtt. A brisbane-i illetőségű csapat azóta bejárta a világot: 37 országban, köztük Magyarországon is több alkalommal felléptek. Az Opus 2 egy igazi formabontó darab, a zene és az újcirkusz kivételes fúziója, amelyben a két műfaj közötti határvonalak szinte elmosódnak és egészen megkapó, megindító harmóniában forrnak össze. A hét akrobatát a színpadon élőben kísérő vonósnégyes, a Debussy Quartet a kamarazenei szcéna nemzetközileg is elismert szereplője. Az előadást az orosz zeneszerző, Sosztakovics kvartettjei inspirálták, amelyekben ott tükröződik a 20. századi történelem szélsőségesen ellentmondásos világa. A darabot két alkalommal, április 9-én és 10-én láthatja a közönség a Müpában.
A Recirquel a 2014-ben bemutatott, nagysikerű A Meztelen Bohóc után ismét a clownt állítja főszerepbe, ám ezúttal teljesen más megközelítésből. A Vági Bence és Neil Fisher által közösen színre vitt Adieu!-ben nem a megszokott bohóc eszköztáré – piros orr és egyszerű szüzsék – a főszerep, hanem az intelligens, kifinomult humor és színészi játék, valamint a társulattól már megszokott lenyűgöző trükkök állnak a középpontban. A keserédes szerelmi történet egyben társadalmi korkép is, amelyben nem csak a főszereplő bohócházaspár életébe pillanthatunk bele, de megismerhetjük Budapestet az ötvenes évektől indulva a világháború sötét napjain át egészen az 1910-es évekig. Lakatos Leonetta és Pintér Áron kezei közt a díszletként szolgáló polgári lakás hétköznapi berendezései is cirkuszi rekvizitumokká avanzsálnak – a fürdőkád csónakká, a gigantikus csillár trapézzá változik, a gardróbszekrény mélye pedig különleges titkokat rejt. Az akrobatikus-komikus bohócduett április 18-án a Müpában debütál, de a fesztivál után is a társulat repertoárján marad.