Szuromi Imre egy megrendítő, súlyos krízis után tért vissza a művészethez

Szuromi Imre - fotó: Hojdák Kristóf / Párbeszéd Háza

Nonfiguratív munkáit először bizalmatlanul méregetjük. Tekintetünk átsiklik egyikről a másikra. Értetlenkedünk, talán még ellen is állunk. Azután egy ponton elcsendesedünk, és átengedjük magunkat a képeknek. És akkor egyszer csak beszédessé válnak, megindítván bennünk egy választ, amely nemcsak a bámulaté vagy a csodálkozásé, hanem valami mély, kezdődő megértésé és szereteté.

Jelenits István piarista atya megnyitóbeszédének foglalata ez, amellyel kezünkbe adta a kulcsot Szuromi Imre műveihez. A szó elszáll, a kép megmarad című tárlat március elején nyílt meg a Párbeszéd Háza dísztermében, ebben az egykor kápolnaként szolgáló térben, melybe e szakrális témájú képek különösen jól illenek. „Nem is vendégség ez, hanem valamilyen értelemben hazaérkezés” – mondta Jelenits atya.

Föld (Káin) 1. – A képet Pilinszky írása ihlette

Szuromi Imre építész és képzőművész. Otthona sokáig Szentendre volt, amely sok helyen őrzi munkája nyomát. A Péter-Pál templom liturgikus terét, a Ferenczy Múzeum és a református gimnázium mai formájának elnyerését köszönheti neki és tervezőtársainak. Barátja, Aknay János festőművész hívására a Vajda Lajos Stúdiónak is tagja lett. Életére aztán egy súlyos agyi infarktus nyomott eltörölhetetlen pecsétet. Részlegesen lebénult, a beszédet is újra kellett tanulnia, de évek türelmes munkája nyomán felépült, és újra alkot. Immár új otthonában, a Bakonyalján fekvő Csatkán.

Amikor megtudtam, hogy a kiállítás tere egy egykori templom, arra gondoltam, hogy ez jó alkalom elővenni a tíz éve készített keresztút-sorozatomat. Ez volt az utolsó év, mielőtt beteg lettem. A többi kiállított kép nagy része tavaly készült, egy-kettő van, ami korábbi – mesélte.

A keresztút-sorozat címe, Botrány és bolondság, Szent Pál szavaira utal: Krisztus és tanítása a zsidók szemében botrány, a görögökében bolondság volt. A tizennégy stáció képei alá egy-egy rövid mondat vagy szó van írva, és először ezek előtt is tanácstalanul állunk. A kulcsot megint Jelenits atya adta meg: Szuromi Imre egyszer egy keresztúti ájtatosságon vett részt, ahol a pap azt kérte, mindenki képzelje magát az adott stációjelenet egyik szereplőjének helyébe. Ez az élmény köszön vissza most a feliratokon, melyek így értelmet nyernek, és rajtuk keresztül a kép hatása is megérkezik. Te kerested a bajt és Gyűlölöm a gyengéket – olvassuk, amikor Jézus elesik a kereszttel, és Ütöm, ütöm… – a keresztre szegezéskor.

Oltárkép töredék 2. – A kiállítás középpontjában helyet kapó sorozat egyik alkotása

Szuromi Imre megrendítő, súlyos krízisen át vezető életútja Ferenczy Béni sorsát juttathatja eszünkbe – vetette fel Jelenits István. A piarista atya arról is mesélt, hogy Szuromi Imre a hozzá hasonló traumán átesett betegeknek művészetterápiás foglalkozásokat tart kórházakban.

Talán érdemes ezt tudni ahhoz, hogy e kiállítás sajátos jellegét, szépségét, különös gazdagságát igazán méltányolni tudjuk.

Szuromi Imre szakrális tárgyú műveiből nem véletlenül a nagyböjti időszakban rendeztek kiállítást – mondta Kákonyi Júlia, a Párbeszéd Háza képzőművészeti programokért felelős vezetője. Az olajfestékkel, pasztellel, tussal és más technikákkal papírra vitt nonfiguratív alkotások szemlélése szépen illeszkedik a böjt imádságos hangulatába. ”A képeket elnézve nem gondolnánk, hogy egy építész alkotásai. Nem látni rajtuk azt a kicsit száraz, konstruktív építész-felfogást, amit várnánk. Egy nagyon oldott festészetet látunk, finom színekkel” – fűzte hozzá Kákonyi Júlia.

Szuromi Imre kiállítása március 31-ig látható a Párbeszéd Házában. A jezsuiták Horánszky utcai központjának következő tárlata az Amit alkottam, jó című művészeti pályázat legjobb munkáiból nyílik majd, a tervek szerint április 12-én.