Két alkalommal, február 29-én és március 1-jén is elhangzik Händel Messiás című oratóriuma, amit a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának hallgatói adnak elő Bolyky Zoltán vezetésével. A koncertekről a karmestert kérdeztük.
– Az előadásra az egyetemi képzés keretein belül kerül sor. Mit érdemes erről tudni?
– Az egyetemi szimfonikus zenekar vezetőjeként mindig keresem az együttműködési lehetőségeket az intézmény más együtteseivel. A Török Ágnes által vezetett Canticum Novum Vegyeskarral nem először fogunk együtt dolgozni, nagy örömünkre pedig már a magánének tanszak jelenlegi hallgatói is kellő felkészültséggel rendelkeznek ahhoz, hogy ilyen nagyszabású művet igényesen megvalósíthassunk.
– Milyen gyakoriak a hasonló együttműködések?
– Fontosnak tartom, hogy a zeneművészeti karon eltöltött évek alatt a szimfonikus zenekari gyakorlatban részt vevő hallgatók minél több műfajban tapasztalatot szerezzenek. A szimfonikus művek mellett ez az igény hívja életre például az operaprodukciókat is. A tavalyi évadban például Mozart Figaro házassága című operájának keresztmetszetét adtuk elő, melyhez a helyszínt, a jelmezeket és a díszletet is a Csokonai Színház biztosította, a színpadon és a zenekari árokban pedig szinte kivétel nélkül a hallgatóink szerepeltek. Természetesen az opera műfaja is igen sokszínű, épp ezért meg kell említenem Purcell Dido és Aeneas című darabját, vagy épp a bel canto mesterei közül Donizetti Szerelmi bájital című operáját, amelyeknek előadása szintén sikerrel zajlott le. Utóbbival határon túli helyszínekre is eljutottunk két előadás erejéig.
– A mostani oratorikus előadás pedig egy harmadik irány?
– Az oratorikus repertoárból a korábbi években többek között Vivaldi Glóriája is műsoron volt, de kollégánk, Barabás Árpád Megzendült táj című, az egyetem együttesei számára komponált művét is bemutattuk már. És ne feledkezzünk meg a versenyművek fontosságáról sem, amikor a szólisták flexibilis kíséretében fejleszthetik tudásukat növendékeink. Ezen a téren is igyekszünk lehetőséget adni saját hallgatóinknak: éppen most februárban tartunk válogató meghallgatást részükre, melynek során kiderül, hogy az Universitas-bérletet záró hangversenyünkön kik lesznek azok, akik egy-egy versenymű előadásával szólistaként léphetnek a közönség elé.
– Hogyan került most előtérbe Händel oratóriuma?
– Händel legnépszerűbb alkotásának vonatkozó részleteit már játszottuk az adventi időszakban, így adódott az ötlet, hogy szerkesszünk a komplett műből egy keresztmetszetet, mely először február 29-én 19:30-tól a debreceni Szent Anna Székesegyházban hangzik el, egy nappal később pedig Budapestre visszük a produkciót, melyet a mindössze négy esztendeje felszentelt, különleges kialakítású Gazdagréti Szent Angyalok Plébánián fogunk megszólaltatni 18 órai kezdettel.