„Ha egy lakatlan szigetre mennék, a sokszáz órányi kedvencből nem feltétlenül azokat vinném, amelyeket a legnagyobb vagy legnépszerűbb zeneműveknek tartok. A válogatásom szubjektív, egy pillanatnyi lelkiállapotot tükröz. Ha ma indulnék, ezekkel mennék, de egy hét, egy hónap vagy talán egy év múlva biztosan egészen más összeállítást készítenék” – írja Hornyák Balázs, aki kérésünkre kiválasztotta kedvenc felvételeit a Papageno Rádió Lakatlan sziget című tematikus műsorába. Hallgassátok velünk a már mobilapplikáción (itt és itt) is elérhető Papageno Rádió keddenként 15 órakor kezdődő adását. Ismétlés csütörtökön 22, szombaton pedig 16 órától.
Hornyák Balázs az általa választott művekről:
Az előadók kiválasztása a legnehezebb feladat, hiszen egy-egy kedvenc zenei felvételt sokféle előadásban meghallgathatunk; élvezem, ha rátalálok valami újra, ami teljesen más megvilágításba helyezi az adott darabot, zeneművet. Az összeállításon gondolkozva egy dolog bizonyosan eszembe jutott:
Bach nélkül nem mennék sehova.
A gazdag életműből egy rövid szemelvény J. S. Bach f-moll csembalóversenyének (BWV 1056) Presto tétele Avi Avital mandolinművész átiratában. A Grammy-díjra jelölt virtuóz Bach-lemezein merész átiratokat találhatunk, mégis, a legtöbb esetben hiányérzet nélkül hallgatom a felvételeket.
A darabok sorát egy Mozart tétellel folytatom. Mozart Fuvola-hárfaversenye egy gyermekkori emlék, az egyik első lemez, amit ajándékba kaptam a szüleimtől. Ezen a felvételen a huszadik század legnagyobb fuvolaművésze, a legendás Párizsi Konzervatórium egykori tanára, Jean-Pierre Rampal játszik Marielle Nordmann hárfaművész és a Liszt Ferenc Kamarazenekar partnereként.
Vivaldi rengeteg versenyművet írt különböző hangszerekre, egy-egy darabját slágerként ismeri a közönség. A „La Notte” (Az éjszaka) című concerto változatossága, színei, virtuozitása miatt egy-egy izgalmas előadásban megunhatatlan számomra. Az Il Giordano Armonico előadása igazán inspiráló, zenével festi le az éjszaka színeit és történéseit.
Vannak olyan művek, amelyek a klasszikus zenében is sok „feldolgozást” megérnek. Ilyen Schumann Három románca, amely számtalan hangszeres művész repertoárján szerepel. Az oboára írt verzió tetszik a legjobban, Francois Leleux előadásában ajánlom.
Rampal, az Il Giordano Armonico és Leleux után Martin Fröst előadásában ajánlom a következő darabot. Giora Feidman Let’s be happy című műve egy vidám, dinamikus kompozíció, amelyet Fröst olyan természetességgel és magabiztossággal interpretál, hogy minden percét élvezet hallgatni.
A virtuóz klezmer dallamot három francia zeneszerző óriás rövid kompozíciói követnek. Elsőként egy Ravel-darab, amely szintén egy átirat, ezúttal csellóra és zongorára. Ravel Piece en forme de habanera, M.51 című művét Várdai István és Julien Quentin játssza.
Az énekes irodalom gyöngyszemei Debussy dalai. Egy igazán unikális albumot szemlézve bukkantam rá Boin Soir című dalára Barbra Streisand előadásában. A színész-énekesnő ezen az albumán klasszikus műveket énekel. Nagyon érdekes feldolgozások, talán azok számára is közelebb hozza ezt az irodalmat, akik más műfajok kedvelői.
Az összeállítást Bizet Carmen című operájának parafrázisával zárnám. Sok operakedvenc közül ez az, amelynek dallamaiból talán a legtöbb fantázia darab született, csaknem minden hangszeres előadó játssza őket. Ksenija Sidorova, a lett származású klasszikus harmonikaművész Carmen című albuma igazi zenei csemegét kínál.