• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

Fassang László: „A végső forma egy improvizatív működés eredménye”

Szerző: Ozsvárt Viktória2022. április 20.
Facebook Twitter E-mail
Fassang László - fotó: Csibi Szilvia
Fassang László - fotó: Csibi Szilvia

Április 20-án Orgona + 3 szaxofon című hangversenyen Fassang László lép művészbarátaival a Müpa pódiumára. A program részleteiről az est főszereplőjét, a koncert orgonistáját, a Müpa orgonahangversenyeinek szerkesztőjét kérdeztük.

– Mi adta a koncert alapötletét, és hogyan alakult ki ebből a végleges koncepció?

– Az elmúlt két évtized során több olyan kollégával, baráttal játszottam együtt, akiknek fő hangszere a szaxofon. Vannak olyan formációk, amelyekben Vincent le Quanggal, Szokolay Dongó Balázzsal és Ávéd Jánossal egyaránt rendszeresen fellépünk. Felmerült, hogy izgalmas lenne a Müpa orgonája köré szervezni ezt a háromféle zenei világot, kipróbálva, hogy a hangszer és a terem adottságai által inspirálva hogyan tudjuk zenei gondolatainkat új kontextusban megfogalmazni.

– Mi jellemzi a hangverseny programját?

– Szokolay Dongó Balázzsal kialakított repertoárunk alapvetően népzenei ihletésű, hagyományos európai motívumokon alapul, ilyenkor a szaxofon is szinte népi hangszerként szólal meg. Vincent Le Quang a jazz területéről érkezik. Bár sokszor kiléptünk a klasszikus zene világába, mégis ami talán a leginkább jellemez minket, az a zene folyamatát meghatározó, szabad improvizáció, aminek nem célja egyetlen stílus előtérbe állítása, de elkerülése sem. Ávéd János 2013-ban alakult jazzkvartettjében zongorán, orgonán, Hammond-orgonán és Fender Rhodeson játszom.

Egylényegű, de két különböző irányból érkező improvizációs hagyomány felől közelítjük a rögtönzés univerzális zenei nyelvét, melyhez a zenekarvezető kompozíciói adják a főtémákat. A cél az, hogy mindegyik formáció írjon olyan zenét, amelyet kifejezetten erre a koncertre szán, erre a térre, erre az orgonára és ezekre a zenészekre képzel el. Nem a klasszikus értelemben vett művekről van szó, hangról hangra rögzített partitúrával, hanem olyan jellegű lejegyzésekről, melyek a jazzben vagy a világzenében használatosak: bizonyos témák, szerkezetek, akár harmóniamenetek előre meghatározottak, de a végső forma minden esetben egy improvizatív működés eredménye lesz.

– Milyen lehetőségeket rejt magában az orgona és szaxofon társítása?

– A fúvós hangszerek közül talán a szaxofon, különösen a tenorszaxofon rendelkezik a legnagyobb dinamikával: széles hangterjedelemben és minden hangfekvésben erőteljes és karakteres hangzást tud létrehozni. Éppen emiatt nagyon jó partnere tud lenni egy orgonának, amire szintén jellemzőek ezek a tulajdonságok. Továbbá a szaxofon a jazz révén szorosan kötődik az improvizatív zenéhez, a klasszikus hangszerek között pedig az improvizáció hagyománya az orgonához kapcsolódik a legerősebben. Az előre megírt vagy a klasszikus művek nem vagy sokkal kevésbé hoznának létre olyan sokféle találkozást a két hangszer között, amit az így létrejövő improvizációs felület lehetővé tesz.

Amikor a Müpába látogat egy vendég orgonistafellépő, mindig különösen érdekes, hogy számára mit jelent ez a hangszer, mit tud kihozni belőle, mi az, amit fontosnak tart, mi az, amit szeret benne. Most nagyon hasonló esemény játszódik majd le: kiderül, hogy három különböző hagyományból érkező muzsikust — akikkel egyformán szoros szakmai és emberi kapcsolatban vagyok — milyen zenére inspirál a Müpa orgonája, hogyan tudnak vele együtt lélegezni, illetve a felkészülés során együtt gondolkodni.

interjú müpa orgona fassang lászló
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPallag Márton kapta az idei Gábor Miklós-díjat
Következő bejegyzés Kizárta soraiból a Csajkovszkij-versenyt a Nemzetközi Zenei Versenyek Szövetsége

Ajánlott Bejegyzések

Fortepiano bemutató - fotó: Bartyik Dániel / Haydneum
Haydneum

A fortepiano evolúciója

2023. január 26.3 perc olvasás
Pusker Júlia - fotó: Csibi Szilvia / Müpa
Intermezzo

Íme, a Prokofjev-maraton részletes programja 

2023. január 26.3 perc olvasás
Martha Argerich és a Concerto Budapest - fotó: Hrotkó Bálint - Nagy Attila / Müpa
Intermezzo

Határozatlan időre visszavonul Martha Argerich

2023. január 26.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Olli Mustonen - fotó: Pannon Filharmonikusok Zene

Olli Mustonen: „Elsősorban zenész vagyok”

Hová tartunk Promóció

Tiszteld az életet! – Jön a 9. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Hanyu Zsolt: Symphonic Allegro - forrás: Kempinski Promenade Galéria Promóció

Zene és festészet találkozása Hanyu Zsolt kiállításán a Kempinski Promenade Galériában

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.