Szeptember 15-én és 16-án korunk egyik legjelentősebb fortepiano-művésze, Tom Beghin tesz látogatást a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.
Koncert
Szeptember 15. 19 óra – Solti terem
Tom Beghin szeptember 15-én 19 órától Beethoven, Steibelt és L. Adam műveiből ad koncertet a Zeneakadémia Solti termében, másnap pedig két időpontban is mesterkurzust tart. A koncertre ide kattintva igényelhető díjtalan belépő.
Bemutató előadás
Szeptember 16. 16 óra – Solti terem
Bemutató-előadás angol nyelven – Az újdonság vonzereje: Beethoven 1083-as francia zongorája és a Waldstein-szonáta születése.
1803 októberének végén Ludwig van Beethoven zongora-újdonságot kapott az Érard fivérektől: egy „piano en forme de clavecin”-t (szó szerint „csembalóformájú zongorá”-t). Ez a párizsi hangszer intenzív zongorista-időszakot indított el Beethoven életében, és inspirálta rögtön „Waldstein”-szonátáját (op. 53), amelynek komponálását 1804. január elejére fejezte be.
Beethoven 1803-as Érard-jának újonnan készült kópiája segítségével újra átélhetjük Beethoven zongoratechnológiával – és -technikával – kapcsolatos kísérletező-időszakát. S a hangszer révén mi is kapcsolatba kerülhetünk a 19. század eleji francia hangvétellel és hangzással, amely alapvetően különbözött a bécsi hangszerekétől.
Tom Beghin két 19. század eleji zongorát mutat be és hasonlít össze előadásában, amelyek egyike a bécsi szokásokat képviseli, a másik pedig a francia újdonságokat: Beethoven egyedülálló, 1803-as Érard-replikáját (amelyet a genti Orpheus Institute-ban Beghin által vezetett kutatási projekt részeként készítettek el) és egy 1800 körül Bécsben, Anton Walter műhelyében készült fortepiano kópiáját.
A különleges bemutató-előadáson bárki ingyenesen részt vehet, regisztráció nélkül, a terem befogadóképességének határáig.
Mesterkurzus
Szeptember 16. 10 óra – Solti terem
A rendhagyó fortepiano-mesterkurzuson két 1800 körüli hangszer kópiáját próbálhatják ki az aktív résztvevők: a genti (Belgium) Orpheus Institute-ből e kurzusra elhozott Érard Frères készítette párizsi zongoráét, amely 1803-ban került Beethoven tulajdonába, valamint a Zeneakadémia bécsi fortepianójáét, amelynek eredetije Anton Walter műhelyében készült 1800 körül. A két hangszer kipróbálása kivételes lehetőséget teremt a kor bécsi és francia zongoraideáljának összehasonlítására.
Elsősorban Beethoven középső alkotói korszakából várunk műveket a jelentkezőktől (pl. az op. 31/2-es „Vihar”-szonátát, az op. 27/2-es „Holdfény”-szonátát, az op. 53-as „Waldstein”-szonátát, az op. 54-es F-dúr szonátát vagy az op. 57-es „Apassionatá”-t), de kiválóan illenek a hangszerekhez Louis Adam, Hélène de Montgeroult vagy Daniel Steibelt kompozíciói is. Ha van olyan jelentkező, aki szívesen kísérletezne egy-egy tétellel ezektől a szerzőktől, akár csak úgy, hogy a kurzus előtt nézi át a műveket (különösen ha jó blattoló), örömmel várjuk. De Tom Beghin szívesen dolgozik Mozart, Carl Philipp Emanuel Bach, Clementi, Haydn műveivel vagy Beethoven korai és középső korszakának más műveivel is – mind kipróbálhatók a két hangszeren!
Passzív résztvevőként bárki ingyenesen részt vehet a kurzuson, regisztráció nélkül, a terem befogadóképességének határáig. Aktív résztvevőnek csak a Zeneakadémia egyetemista és doktorandusz hallgatói jelentkezhetnek az alábbi online űrlapon, legkésőbb szeptember 12. (hétfő) 12 óráig.