„Te csak gyakorolj/írj darabokat, és majd megtalálnak a lehetőségek!” – gyakran kapják ezt a tanácsot fiatal zenészek. Csakhogy ma már a klasszikus zenei üzleti élet annyira megváltozott, hogy nem ez az egyetlen útja a boldogulásnak.
Seth Godin amerikai író, vállalkozó ír arról, hogy a 21. században nem kell tétlenül várnia senkinek, hogy meghívják egy projektbe, felajánljanak neki egy állást, írjanak róla az újságok, kiadjon egy CD-t. A kommunikációs csatornák hozzáférhetővé válásával új kapuk nyíltak meg, így az a tanácsa a fiataloknak: „Ne várd, hogy megtaláljanak. Mutasd meg magad!”
Az entrepreneurship kora – a zene világában is
Zenészként ma már számos lehetőség áll nyitva előtted, hogy milyen formában mutatod meg a zenédet a világnak. Bár vannak hagyományos, több kötöttséget és stabilitást ígérő munkahelyek, egyre gyakoribb, hogy a zenész úgy működik, mint egy vállalkozó (vagy az angolul pozitívabb töltetű szóval: entrepreneur): maga alakítja a professzionális életét. Egyre gyakoribbak az úgynevezett portfolió-karrierek is, ahol a zenész bevétele többféle forrásból származik. Például van aki szabadúszó előadóművészként kamaraegyüttesekben, zenekarokban játszik, de közben szólókoncertet is ad vagy lemezfelvételekben működik közre. Zeneszerzők közül sokan adnak mesterkurzusokat, fesztiválokat szerveznek és vezetnek. Ezeknek a zenészeknek bámulatosan kell zsonglőrködniük a projektekkel és az időbeosztásukkal, és tudatosan kell alakítaniuk a saját útjukat. Folyamatosan terveket kell szőniük, kapcsolatokat kell építeniük és kitartóan dolgozniuk a céljaik megvalósítása érdekében.
Mi mindenhez kell értenie egy zenésznek?
Astrid Baumgardner, a Yale Egyetem Zenei Karának oktatója azt írja: „A siker a zene világában nem egy lineáris folyamat. Sokkal inkább kreatív munka, és a zenésztől a zenei tehetsége mellett számos készség ismeretét igényli.” Abban, hogy a zenédet minél több embernek megmutasd, a self-leadership lehet segítségedre. Ez annak ismeretét jelenti, hogy ki vagy, mik a céljaid és milyen lépések vezetnek el hozzá, mik az erősségeid és fejlesztendő területeid, milyen lehetőségek és nehézségek jellemzik a környezetedet. Akkor is, ha egy hagyományosabb karrierutat választasz, elengedhetetlen az alapos tervezés és a tudatos időmenedzsment, valamint a jogi és adózási ismeretek. Ha pedig szabadúszóként dolgozol vagy saját projektötleteidet is meg szeretnéd valósítani, át kell látnod olyan területeket, mint a projekttervezés és -menedzsment, fundraising, branding, networking, marketing, PR, sales, kommunikáció, közösségépítés, digitális jelenlét.
Ezt tényleg nekem kell csinálni?
Jogos a kérdés, hiszen ez sok időbe és erőfeszítésbe telik. Minden zenész arról álmodozik, hogy egy menedzser minden ügyes-bajos dolgot elvégez helyette. Néhányuknak ez meg is adódik, és akár egy komplett ügynökség áll mögöttük. Fiatal pályakezdő zenészekkel azonban ez ritkábban történik meg a piac logikája miatt. De még ha már menedzserrel, ügynökséggel dolgozol is, ez a te karriered, és senki nem fogja helyetted meghozni a legfontosabb döntéseket. Fontos az is, hogy értsd az alapvető fogalmakat, hogy eredményesebben dolgozhassatok együtt másokkal. Természetesen szabadúszó zenészként nem kell területből doktorálnod, de fontos, hogy tisztában legyél az alapokkal, és tudd, mikor kell például szakértőhöz fordulnod.
Hogyan fogjak neki?
A gyakorlás, komponálás mellett mindig szánj időt a karriered üzleti oldalára is. Tudatosan gondold át a karrierstratégiád – ez iránytűként szolgálhat a közép- és hosszútávú céljaid kidolgozásához, amelyek alapján pedig már magabiztosabban válogathatsz a projektek és lehetőségek között. Gondold át, hogy hogyan szeretnéd, hogy lássanak téged, mit mutatnál meg szívesen a közönségnek magadból. Ismerd meg alaposan a közeget, amiben dolgozni szeretnél. Térképezd fel a hasonló projekteket, az iparág szereplőit, kövesd nyomon általad példaértékűnek tartott zenészek életútját, döntéseit, a legújabb trendeket. Szánj energiát a tanulásra, új képességek elsajátítására. Figyeld meg, hogy mik az erősségeid és építs ezekre, a nehezebben eső területeket pedig próbáld fejleszteni. Tudatosan alakíts ki és ápolj kapcsolatokat zenészekkel és más szakmabeliekkel, keresd a lehetőséget az együttműködésekre. Végül semmiképpen ne feledkezz meg arról, hogy fizikailag, mentálisan és érzelmileg is egyensúlyban maradj, hogy hosszútávon is sikeres és örömteli zenész maradhass.
Ezekről a témákról FOCUS on Self-leadership címmel tart interaktív online workshopot 2022. november 12-én Bodnár Eszter komolyzenével foglalkozó előadóművészeknek és zeneszerzőknek. A jelentkezési határidő november 9.