William Christie kiküldött egy nézőt, mert megzavarta a Messiást a mobiljával. A karmester megfeddte a nézőket, amiért tönkretették Händel művének előadását az Auditorio Nacional karácsonyi koncertjén – írja a spanyol El Mundo.
Az Auditorio Nacional karácsonyi koncertje ismét alkalmat adott a kulturális eseményeken történő mobilhasználatról szóló vitára.
A Carlo Vistoli által énekelt He was despised című ária közben az oldalerkélyről megszólalt egy mobiltelefon – gyakorlatilag a zenekar fölött. Nem ez volt az első eset ezen az estén. Christie leállította a zenekart és újrakezdte az áriát, de előbb odafordult az előadást megzavaró nézőhöz:
„Hagyjon fel a valaha írott egyik legszebb műalkotás egyik legszebb részletének tönkretételével. Kifelé!”
– mondta, és a néző szégyenkezve elhagyta a termet.
Nem először történik ilyesmi. Christie-nek néhány nappal korábban a Palau de la Música de Cataluñában tartott koncertjén, Barcelonában, egy vakuval fényképező néző tette próbára a türelmét. Néhány héttel korábban, szintén az Auditorio Nacionalban Daniel Barenboim így szólt egy fényképező nézőhöz:
„Három okból tilos vakuval fotózni. Először, mert tilos. Másodszor, mert árt a szememnek. Harmadszor, és ez a legfontosabb, mert ha ön fényképeket készít, akkor nem tapsol.”
Enrique Rubio, Christie ügynöke és menedzsere igyekezett tompítani a dolog élét és így nyilatkozott:
„Egy 2400 nézőt befogadó teremben óhatatlanul történik ilyesmi, mivel a mobiltelefon része mindennapi életünknek”.
De ezzel együtt, tette hozzá, az ilyen válságos pillanatok alkalmasak rá, hogy elgondolkodjunk, hogyan lehet a kommunikáció új formáit a klasszikus zenével összeegyeztetni, miközben teljes tisztelettel adózunk a pódiumon álló művészeknek.
Rubio ezzel az ún. tweet seats-ekre utalt, amelyeket az USA-ban vezettek be néhány helyen, a Cincinatti Szimfonikusok koncertjein, a Kansasi Operaházban és Palm Beach operaházában: a mobillal fényképezni kívánók számára olyan helyeket biztosítanak, ahonnan nem zavarják a többi nézőt illetve magát az előadást és szabadon twitterezhetnek.
Európában a Veronai Arénában vezették be a módszert. Rubio szerint
„Panaszkodunk, hogy nincs elég fiatal a koncerteken, és nem enyhítünk a tiltásokon. A fiatalok egy olyan világban élnek, ahol az ember mindent azonnal megoszt és kell, hogy találjunk olyan megoldást, ami mindenkinek jó.”