Biztosan sokan ismerik a Hasbro TALÁLD KI! – GUESS WHO nevű társasjátékát, ami Nagy-Britanniában 1982-ben jelent meg, és nálunk is nagy népszerűségnek örvend a ’90-es évektől kezdve. De nemcsak maga a játék, hanem az általa okozott vita is emlékezetes a társasjátékok történetében.
A Találd ki! célja, hogy 24 arcból rájöjj, kire gondolt az ellenfeled. Ehhez furfangos eldöntendő kérdéseket kell feltenned, hogy te legyél az első, akinek sikerül kitalálnia, kit választott a játékostárs. A játék elején az arcocskákat rejtő ablakok mind nyitva vannak, majd a kérdésekre adott válaszok alapján tudod az ablakok bezárásával szűkíteni a megoldások számát. Akkor nyersz, ha már csak egy ablakod van nyitva, amelyik a megoldást rejti!
Miközben a világ számos pontján vidáman társasoztak fiatalabbak és idősebbek egyaránt, egy hatéves játékos levélben hívta fel a gyártók figyelmét arra, hogy a klasszikus verzióban szereplő 24 karakterből csupán 5 nő és csak egyetlen nem fehérbőrű figura szerepel. A kislány levelében ez állt: „Nem tetszik, hogy ha a lányok lányok akarnak lenni a játékban, alapból nehezebb nyerniük, mint a fiúknak a fiú karakterekkel. Emiatt úgy tűnik, mintha a lányok talán kevésbé lennének fontosak. Ha nem javítanak valahogy ezen a dolgon, az anyukám azt mondta, hogy ki fogja dobni a társast.”
A cég a válaszlevelében azzal védte magát, hogy a játék a statisztikai irányelveket és a numerikus egyenleteket helyeti előtérbe, illetve azzal, hogy a készítők a nemek eloszlásának egyáltalán nem szántak jelentőséget, sőt, éppenséggel arra akarják felhívni a figyelmet, hogy ne fókuszáljunk a nemi és az etnikai különbségekre! A készítők szerint a játék épp azokat a dolgokat emeli ki, amelyek mindannyiunkban közösek, ahelyett, hogy a különbségeinkre összpontosítana. ” Ez a válasz persze – minden rosszhiszeműséget mellőzve – tényleg elég ellentmondásos, hiszen épp az a társas lényege, hogy a játékosok a fizikai különbségek alapján válassszanak a táblán szereplő karakterek közül – mutatott rá a levélíró kislány édesanyja. Ráadásul, minden bizonnyal a legtöbb esetben azzal a kérdéssel kezdődik a játék, hogy „férfi vagy nő?”, ezzel azonnal hátrányba juttatva azt a játékost, aki a női arcokból választott magának.
Mindenesetre, talán a jövőbeli kritikákat elkerülendő, a későbbi kiadásokban etnikailag és nemi tekintetben is színesebbé vált a tábla, és számtalan speciális változat látott napvilágot. A ma már a varsói székhelyű játékcéghez, a Playeresshez tartozó társasjáték legújabb verziója pedig kifejezetten a gyengébb nemet ünnepeli, de nem is akárhogy: olyan inspiráló, nagyhatású női művészeket, történelmi személyeket vagy sportolókat válogatott az új, különösen szép kivizelezésű játékba, mint Frida Kahlo, Amelia Earhart vagy Serena Williams. A cím is utal a karakterekre: a társas neve „WHO IS SHE?” azaz ”KI AZ A NŐ?” lett. Az arcok mindegyike kézzel festett, a lapocskák pedig kiváló minőségű balti nyírből készültek.
A fiatal generáció ösztönzésére megalkotott játékban megjelenő nők különféle szakmákat, nemzetiségeket és életkorokat képviselnek. Ebben a változatban ahelyett, hogy a külső tulajdonságokra, megjelenésre kérdeznénk rá, például visel-e kalapot vagy szemüveget a választott szereplő, a nyerés kulcsa az, hogy
mindenkit teljesítményei, tettei alapján azonosítsunk!
Ehhez segítséget nyújt, hogy minden karakter saját életrajzi kártyával rendelkezik, tele az életéről szóló szórakoztató és érdekes anekdotákkal.
Az új játékkal azt szeretnék megmutatni a készítők, hogy a lányok is képes elérni bármit, amit szeretnének, az válhat belőlük is, amit csak elképzelnek, akár pilóta, akár felfedező, császárné, vagy festőművész.
(Via My Modern Met)