2020. április 25-én ünnepli 80. születésnapját Al Pacino Oscar-díjas amerikai színész, aki pályafutása során maffiózókat, csavargókat, gyilkosokat, nyugállományú vak katonatisztet, könyörtelen kaszinótulajdonost, III. Richárdot, Heródes királyt, sőt még magát az ördögöt is megelevenítette.
Alfredo James Pacino Harlemben letelepedett szicíliai bevándorlók családjában született. Háromévesen már nagyszülei előtt „lépett fel”, s ettől fogva kihasznált minden szereplési lehetőséget, de a művészeti főiskoláról 17 évesen eltanácsolták. A következő tíz évben szó szerint nyomorgott, volt jegyszedő, portás, küldönc, újságkihordó, miközben off-off Broadway produkciókban „edződött”. Csak 1966-ban jött egyenesbe, amikor felvették Lee Strasberg híres színészi stúdiójába, három évvel később már a színházi Oscarnak nevezett Tony-díj tulajdonosának mondhatta magát.
1969-ben állt először a kamera elé, de az áttörésre 1972-ig várnia kellett. Francis Ford Coppola ekkor osztotta rá A Keresztapa egyik főszerepét, és a fiatal színész a kritika szerint semmivel sem maradt el Marlon Brando mögött. A Serpico című, valós eseményeket feldolgozó filmben egy korrupció ellen küzdő rendőrt alakított 1973-ban. A Keresztapa második részében a család donjává „felemelkedő” Michael Corleonét, a Kánikulai délutánban homoszexuális bankrablót formált meg. E filmekért 1972 és 1975 között minden évben jelölték az Oscar-díjra, de a gáláról mindannyiszor üres kézzel távozott.
A hetvenes évek végén számos kommersz filmben vállalt szerepet, üdítő kivétel csak A sebhelyes arcú volt, a Brian De Palma által rendezett maffiatörténetet pályafutása egyik kedvencének tartja. Ekkoriban inkább a színházban remekelt, szavai szerint mindig is jobban szeretett a világot jelentő deszkákon állni. 1977-ben ismét megkapta a Tony-díjat, a kritika áradozott III. Richárd alakításáról is. (Két évtizeddel később írója, rendezője, főszereplője és producere volt egy személyben a Shakespeare-dráma nyomán készült Richard nyomában című filmnek.)
A régi Pacino 1989-ben a Szerelem tengere című thrillerrel „támadt fel”, ezt követte A Keresztapa harmadik része, ezután a Dick Tracy című gengszter-paródiában komédiázott felszabadultan, ezért az alakításáért hatodszor jelölték Oscar-díjra. A kitüntetést végül 1992-ben kapta meg, a számára valóságos jutalomjátékot jelentő vak ezredes szerepéért az Egy asszony illata című filmben. Érdekesség, hogy ugyanabban az évben a Glengarry Glen Ross című drámában a legjobb mellékszereplő kategóriában is jelölték a legrangosabb hollywoodi kitüntetésre.
Emlékezetes alakítást nyújtott a romantikus Krumplirózsában, a Carlito útja című krimiben, Az ördög ügyvédje című thrillerben is. A Szemtől szemben című akciófilmben volt először látható együtt a vásznon a másik nagy olasz-amerikai sztárral, Robert De Niróval. Az elmúlt másfél évtizedben készítette A bennfentes, a Minden héten háború, a Beavatás című filmeket, s feltűnt a népszerű Ocean’s-trilógia harmadik részében is.
A hetvenen túl is tevékeny Pacino ezután megszemélyesítette a gyógyíthatatlan betegeit eutanáziához segítő, Amerikában Dr. Halálnak nevezett Jack Kevorkiant, s eljátszotta a gyilkosság miatt elítélt híres zenei producert, Phil Sectort is. Az Angyalok Amerikában című televíziós sorozatban nyújtott alakítását több díjjal honorálták. A színpadon Shakespeare A velencei kalmárjának címszerepében aratott sikert, Oscar Wilde Salome című darabjában Herodes királyt játszotta, s a hírek szerint ősszel visszatér a Broadwayre, egy kifejezetten neki írt darabbal, a filmvásznon pedig Lear király bőrébe bújik.
A nagy operarajongó hírében álló, szomorú szemű és rekedt hangú színész sokszor választott rosszul, hiszen egyebek közt a Csillagok háborúja, a Kramer kontra Kramer, az Apokalipszis most főszerepét is visszautasította. Varázsának kevés partnernője tudott ellenállni, s bár soha nem nősült meg, hosszú kapcsolata volt Diane Keatonnal, s ikrei születtek Beverly D’Angelótól.
Al Pacino alakításaira a spontaneitás, az improvizációs képesség, az erős gesztikulálás és az érzelmi telítettség jellemző. Kiváló komédiásként és bűnügyi filmekben is, függetlenül attól, hogy a rabló-pandúr játszma melyik oldalán áll: volt már tiszta lelkű rendőr, de gyilkos, sőt az ördög maga is. Az Oscar-díj mellett átvehette az „életmű Arany Glóbusznak” számító Cecil B. DeMille-díjat, s a televíziós Oscarnak nevezett Emmy-díjat is, így azon kevesek egyike, aki az Oscar-, a Golden Globe-, a Tony- és az Emmy-díjnak is büszke birtokosa. Megkapta az Amerikai Filmintézet (AFI) életműdíját is, tavaly az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia (AAAS) tagjává választották. Egy nyilatkozata szerint legjobb tippje, amellyel a színészetről szolgálhat: „Tanuld meg a szöveged, és hogy hogyan kell elmondani, és aztán ismételd”.