Ezúttal komponisták jelentkezését várta vonósnégyesre írt műveikkel a Bartók Világverseny idei fordulójára a szervező Zeneakadémia. A határidőre rekordszámú, 348 érvényes pályázat érkezett 59 országból, a megmérettetés végeredményét november 28-án online gálakoncert keretében hirdették ki.
Szeptember 5-ig a Fekete Gyula vezette előzsűri választotta ki a továbbjutó kompozíciókat. A testület munkájában rajta kívül a Zeneakadémia négy további tanára vett részt, mindannyian elismert zeneszerzők, akik pályafutásuk során számos díjat nyertek: Bella Máté, Serei Zsolt, Tornyai Péter és Vajda János.
A továbbjutók (Brandenburg Ádám, Jose Gonzalez Granero, Arpine Kalinina, Kim Jong Hoon, Király Ádám, Luca Marzaduri, Jakub Montewka, Németh Zoltán, Noh Seung Ju, Okamoto Shinsuke, John Rivera Pico, Daniel Satanovski, Yamiel Isaac Suárez, Szüts Apor, Len Tetta, Alexander Voltz) közül már a nemzetközi zsűri választotta ki díjazottakat, a grémium elnöke Eötvös Péter magyar zeneszerző-karmester; tagjai pedig Unsuk Chin Németországban élő, dél-koreai komponista; Chaya Czernowin izraeli-amerikai zeneszerző, a Harvard Egyetem tanára; Johannes Meissl osztrák hegedűművész, kamarazenész és tanár, a European Chamber Music Academy egyik művészeti vezetője, a Bécsi Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese; valamint Fekete Gyula a Zeneakadémia képviseletében.
Az idei Bartók Világverseny első díját a 33 éves Okamoto Shinsuke kapta, a második helyezett Noh Seung Ju lett, a harmadik díjat pedig Kim Jong Hoon érdemelte ki.
Különdíjban részesült Szüts Apor, Jose Gonzalez Granero és Brandenburg Ádám. Utóbbi versenyző Okamoto Shinsukevel együtt megkapta az Editio Musica különdíját is.
Okamoto Shinsuke
Okayamában született, zeneszerzést tanult a Kyoto City University of Artsban, majd posztgraduális zenetörténeti képzést kapott ugyanitt, jelenleg pedig az egyetem doktorandusza zeneszerzés szakon. Zeneszerzői tanulmányait Noriko Nakamura, Kenji Sakai, Shuichi Maeda, Masanori Kasai, Hiroyuki Ito, Sonoko Fujii és Shozo Aoki vezetésével folytatta.
Díjat nyert a XII. TIAA Összjapán Zeneszerzőversenyen, elnyerte a XXI. századi Japán Zenei Projekt Új Zeneszerzőverseny Motivációs Díját a YIS Japán Zenei Együttesek részére, a Giacomo Leopardi Special Award for International Composition Competition Forme Uniche di continuità nello spazio 2019 díját, és disszertációjával elnyerte a kiotói polgármester különdíját. Ösztöndíjasként 2013-ban részt vett a Takefu Nemzetközi Zeneszerzői Műhely munkájában.
„Ezt a művet szülőfalum, a Seto Naikai (Seto beltenger) partján fekvő kis település klímája és természeti adottságai ihlették. A darab egyfajta természetvers, melynek elemei a környezet jellegzetes vonásait idézik. A mű alkotóelemeinek forrása a föld, a szél, a hullámok és még sok minden. De többről van itt szó egy természeti kép ábrázolásánál: a természet jelenségeinek átalakítása és összeolvasztása által új nézőpontból kívántam megjeleníteni a természeti környezet belső világát. A hagyományos japán népdaltechnika sajátos melizmatikáján, a kobushin alapuló dallamelemek felhasználása keleties hangzást kölcsönöz a műnek.
A darab a „Bartók Béla” névre épülő hangsor alapján íródott. Ezzel a gesztussal szerettem volna leróni tiszteletem Bartók előtt. Ez a hangsor, amely a fenti elemekből épül és több tengely mentén funkcionál, ösztönzésül szolgál a zenei tartalom gazdagítására.”
Dr. Vigh Andrea beszédében felhívta a figyelmet arra, hogy a nagyszámú jelentkező is azt bizonyítja: a Bartók Világverseny zeneszerzői fordulója mára beérett. „A fiatal komponisták számon tartják, készülnek rá, és erre büszkék lehetünk. Sok kiváló alkotás érkezett, tudott miből válogatni a rangos nemzetközi zsűri” – tette hozzá.
Eötvös Péter zsűrielnök, Magyar Szent István Renddel kitüntetett világhírű zeneszerző
úgy fogalmazott: merész kezdeményezés volt vonósnégyest íratni a fiatal komponistákkal. „Jó vonósnégyest komponálni a legkényesebb feladat, mert ebben a műfajban koncentrálódik a kamarazenélés tudománya” – hangsúlyozta. Azt is elmondta, hogy a nemzetközi zsűri olyan alapelveket tartott szem előtt, mint az adott kompozíció szakmai színvonala, a vonósnégyes-hangzás teljességére való törekvés. Kiemelten fontos szempontnak minősítette, hogy a pályázó műve a zenei egyetemek vonósainak olyan
lehetőséget adjon, amely elősegíti a fiatal kvartettek fejlődését és összeforrottságát.