Fehér Euridiké igazgatóhelyettessel a Csiky Gergely Színház pandémia alatti marketingkommunikációjáról és közönségkapcsolatáról beszélgettünk.
– Milyen megoldandó kérdésekkel szembesült a színház marketingkommunikációs területen, amikor 2020. március 11-én a Kormány kihirdette a veszélyhelyzetet?
– Még aznap összeült a vezetőség, hiszen tudtuk, hogy felelős döntést kell hoznunk. A pandémiás időszak új helyzet elé állított mindannyiunkat, mégis, erős megérzésünk támadt azzal kapcsolatban, hogy olyan heteknek nézünk elébe, amelyekben színházunknak fokozottan komoly feladata és szerepe lesz, többek között a közönségünkkel való intenzív kapcsolattartásban. Döntéseink értelmében, az előttünk álló kihívások megoldása érdekében elsősorban online felületeinkre fókuszáltunk.
Ne feledjük el, hogy számunkra éppen egy sikersorozat közepén történt a bejelentés, hiszen Díszévadunk abban az időszakban teljesedett volna ki csak igazán. Túl voltunk egy csodálatos színházátadó eseményen, egymást követték nagysikerű bemutatóink, valamint közönségkedvenc rendezvényeink, és gőzerővel dolgozott az egész társulat. Díszévadunkat megelőzően dr. Fülöp Péter igazgató úrral izgalmas, koncentrált időszakon mentünk keresztül, hiszen megfogalmaztuk magunkban, hogy visszaköltözve a házba, milyen lesz majd az arculatunk, és mely gondolatok kapnak helyet a teátrum kommunikációjának középpontjában. Együtt-gondolkodásunk úgy hiszem, hogy meghozta a gyümölcsét, hiszen elegáns, bátor, társulat- és nézőbarát arculatunk lett, amelyben mindenki szerepet kaphat a színházon belül, és mellette gyönyörű, új épületünk is megjelenik.
Március 11. azonban minden eredeti tervünket fölülírta. Abban mindannyian egyetértettünk, hogy nem engedjük el nézőink kezét, ezért azonnal folytattuk a velük megkezdett „közös párbeszédet”. Elhatároztuk azt is, hogy korábbi előadásainkat streameljük, így még azon a héten fölvettük a kapcsolatot az előadások jogtulajdonosaival, hogy engedélyezzék az egyszeri, felvételről történő online lejátszást. Hamar körvonalazódott, hogy a stáb és a társulat a járványügyi intézkedések miatt fizikailag nem maradhat együtt az épületben, ezért arra kértem színművészeinket, hogy mindenki a saját ízlésének, technikai hátterének megfelelően otthon készítsen minőségi és tartalmas videókat. Tudtam, hogy a Csiky kivételes társulattal bír, de azt álmomban sem gondoltam, hogy a számukra ismeretlen, új helyzetben ilyen izgalmas, értékes és színvonalas videós tartalmakat küldenek majd. Bár sajnos nem láthattuk egymást személyesen, mégis, kialakult egy igazi csapatmunka, jobbnál jobb ötletekkel.
– Mennyiben nőtt meg a színház marketingkommunikációs tevékenységének szerepe a pandémiás időszak alatt?
– A kommunikációs tevékenységünk személyesebbé vált, videóink népszerűsége a mai napig töretlen. Leginkább a közösségi médiában vagyunk jelen, de szinte naponta átvették tartalmainkat a sajtóorgánumok is. Az otthon maradt, és home office-ban dolgozók rajongással fogadták a videóinkat, folyamatosan e-maileket kaptunk arról, hogy milyen fontos a munkánk, és mennyire várják a következő megjelenéseinket. A Csiky korábban is erős videós tartalmakkal jelentkezett, sőt nálunk évek óta megjelenik a VLOG is, ami a „hivatalos” videók mellett családiasabb hangulatban bemutatja társulatunkat. A pandémia időszakában készült online anyagok pedig még közelebb hozták egymáshoz művészeinket és követőinket.
– Milyen kreatív, online és nem online projektekkel szólították meg a közönséget és a társulatot?
– Sokféle projekt kialakult a járvány alatt, hiszen a videók mellett minden héten előadás-felvételeket is streameltünk, majd, amikor a feltételek már lehetővé tették, létrehoztuk az Erkélyből páholy – Házhoz megy a Csiky! szabadtéri előadássorozatot is, aminek keretében házhoz vittük, visszük a kultúrát. Kezdetben Kaposváron, lakótelepeken és különböző szabadtéri helyszíneken jelentünk meg szórakoztató, zenés produkcióinkkal, betartva a járványügyi előírásokat és szabályokat. Arra kértük a városban élő polgárokat, hogy nyissák ki az ablakokat, jöjjenek ki az erkélyekre és tartsanak velünk a negyedórás, majd harmincperces programokon. Később már hosszabb, szerkesztett esteket is láthattak, valamint koncertekkel, színházi előadások részleteivel is megajándékoztuk közönségünket. Amikor pedig enyhültek a korlátozások és a biztonsági előírások lehetővé tették, mi voltunk a legboldogabbak, hogy nézőink közvetlen közelünkben élvezhették a színes kínálatot nyújtó délutánokat, estéket. A programokat rengeteg helyre elvittük, Kaposvár mellett hetente három alkalommal vidéki helyszínekre is ellátogattunk, ahol szintén nagy örömmel fogadtak bennünket.
– Hogyan mérték az elindított online és nem online programok hatásait? Sikerült-e vonzóvá tenni a színházat új célcsoportok számára?
– Az elmúlt időszakban szemmel látható volt online felületeink követőinek növekedése, amit folyamatosan regisztráltunk. Az előadásainkat rengeteg országból figyelemmel kísérték, és nagyon sok gratuláló üzenetet, e-mailt kaptunk városunkból és a térségből is. Az Erkélyből páholy – Házhoz megy a Csiky! programmal küldetésünk alapvetően az volt, hogy a bezártság idején is értékes gondolatokat, gazdag érzelmeket és felüdítő szórakozást nyújtsunk a közönségnek, mert így mindannyiunknak könnyebb átlendülni a pandémiás időszakon. Mégis azt hiszem, hogy ez a projekt lett az, amelyik valóban megszólított új célcsoportokat, olyan fiatalokat, középkorúakat és idősebbeket, akik még nem jártak nálunk, vagy kevesebbet tudtak városunk színházáról, mint eddig. Mindezen túl pedig regionálisan és országosan is erősödtünk, a közönséggel kialakított kapcsolatunk pedig szorosabbá vált.
– Melyek voltak azok a meghatározó pillanatok, történések, amelyekre szívesen visszagondol?
– Közel öt éve vagyok a Csiky Gergely Színház társulatának tagja. Ezalatt rengeteg minden történt, életre szóló barátságok születtek és a sok csodálatos, megélt pillanat megváltoztatta az életemet. Mindemellett olyan feladatokkal is szembe néztem, amelyekben igazán megtalálhattam a szakmai kihívásokat is. Embert próbáló időszak volt, amikor az első itt töltött évadom után kiköltöztünk a házból átmeneti játszóhelyünkre, három évre. Egy színház rekonstrukciója alatt a társulat kommunikációjának a koordinálása önmagában is komoly felelősség, az új helyszínt be kell vezetni a nézők körében is, és mind a társulatnak, mind a közönségnek, még ha átmenetileg is, de otthonként kell tekinteniük rá. A másik igazán váratlan történés éppen beszélgetésünk kiindulópontja, vagyis egy olyan világjárvány, ami valóban mindent megváltoztatott. Akár a rekonstrukció, akár a pandémiás időszak folyamata elképzelhetetlen a magas színvonalú, professzionális marketingkommunikáció nélkül. Mind a két eseményt pozitívan éltem meg, hiszen fejlesztették a szakmai tapasztalataimat és tudásom, magánemberként pedig összekovácsolt a társulattal.
– Melyek a következő időszakra vonatkozó jelentősebb marketingkommunikációs tervek?
– Megújult arculatunkat tovább finomítjuk és maradunk a társulatközpontú kommunikációs stratégiánál. A Compass Egyesülettel évek óta megrendezzük hagyománnyá vált jótékonysági gálánkat, és adománygyűjtési akciónkat, aminek keretében a nehéz sorsú, hátrányos helyzetű gyermekeknek és a rászoruló családoknak nyújtunk át ajándékcsomagokat. Ennek időpontja a járvány miatt idén eltolódik, azonban Ünnepi kalendáriumunk december 1-től már látható Facebook-oldalunkon. Színművészeink minden nap 18:00 órakor néhányperces videó-üzeneteikben téli, karácsonyi meséket, dalokat, verseket adnak elő, vagy éppen búcsúztatják az óévet, szándékaink szerint ünnepi, kedves és vidám hangulatot teremtve nézőink számára. Online folytatódik Keltető elnevezésű, drámapedagógiai programunk, és nem marad el Kortárs Felolvasószínházi Maratonunk sem, amelyet a szükséges intézkedésekből szintén online térben tartunk meg. Szilveszterre pedig igazi különlegességgel készülünk: az MTVA – Duna Televízió szilveszteri műsorát a televíziónézők idén a Csiky Gergely Színházból láthatják majd, 22:00 órától.