Az Iparművészeti Múzeum Körforgásban kiállítás-sorozatának kortárs dizájnereket kértek fel, hogy a gyűjteményéből válasszanak inspirációt és hozzanak létre saját alkotást. Minden tárlat egy-egy ilyen együttműködést mutat be. A mostani ihletőjének a felkért cseh üvegművész házaspár Flaubert Bovaryné című regényének egy különleges kötetét választotta.
A Körforgásban című kiállítás-sorozatot a múzeum Kortárs Dizájn Főosztálya indította útjára. A sorozat minden kiállítása egy ilyen együttműködés, egy kortárs dizájner és az általa választott inspiráció köré épül. Az első alkotó 2018-ban mutatta be munkáit a Ráth György villában. Negyedik meghívottjuk a kortárs cseh üvegművészet legelismertebb képviselői közé tartozó prágai Dechem Studio. Tervezői, Michaela Tomišková és Jakub Janďourek a munkában és az életben is párt alkotnak. 2012-ben alapították meg a Dechem Studiót.
Jelenleg világítástervezéssel foglalkoznak. Kiállítottak többek között Milánóban a Rosanna Orlandi Galériában, a frankfurti Light and Building épületében, a London Design Festivalon. Munkájukkal elnyerték a Cseh Grand Design-díjat. Egyik legsikeresebb termékük a 2015-ös Bandaska vázasorozat. A legendás francia Ligne Roset e vázák közül néhányat saját gyűjteményébe is beemelt. A Dechem saját termékein kívül olyan márkák számára dolgozik, mint a BOMMA, az AQForm vagy a KAVALIERGLASS.
A Dechem Studio alkotói egy egyedi kötésű könyvet választott ki a múzeum művészi könyvgyűjteményéből: Flaubert Madame Bovaryját.
Az eredetileg 1930-ban Párizsban kiadott kötethez Grill Károly könyvkiadó vállalata készített márványozott papírelőzék használatával egyedi kötést.
A Dechem Studio tervezői munkájukkal reflektálnak a könyv küllemére és tartalmára is. Egy a márványozott papír mintázatához nagyon hasonló jegyeket magán viselő üveg felhasználásával készítették el az új tárgyat, mely nem más, mint egy egyedi kivitelezésű tükör.
Választásuk során nem siklottak el a könyv tartalmi része felett sem, hiszen Flaubert Bovaryné című regényében az üveg és a tükör újra és újra felbukkan.
A lithyalin üveget 200 évvel ezelőtt Friedrich Egermann fejlesztette ki egy észak-csehországi kisvárosban, Nový Borban. Éppen ott, ahol a Körforgásban sorozat aktuális darabja is készült. A márványozott papír és a lithyalin üveg külsőre nagyon hasonlítanak. Az egykor habosnak (francia: moire) nevezett rajzolatot ma már inkább szalagszerűen hullámzóként írjuk le. A lithyalin féldrágakövekre emlékeztető, márványos mintázatú, nem áttetsző, úgynevezett opaque üveganyag. A szó maga a görög lithos (kő) és hyalos (üveg) szavak összetételéből ered.
A Körforgásban című sorozat a múzeum Üllői úti főépületének rekonstrukciója idején különösen fontos, mert ezzel mozgásban tartják a gyűjteményt. A sorozat keretében születő műtárgy maga is a gyűjtemény részévé válik, mely további kiállítási relációkra nyújt lehetőséget.
A kiállításnak legalább olyan fontos része a dizájnt mint gondolkodási folyamatot bemutató film,
melyen keresztül a látogatók végigkövethetik, hogyan született meg az a mára már a múzeum műtárgyállományának részét képező darab.
A sorozatot 2018-ban az Artista Stúdió kiállításával indították útjára, melynek eredményeként három egyedi öltözékkel és ehhez tervezett kiegészítőkkel bővült a gyűjtemény. A széria második kiállítója Maria Jeglińska lengyel dizájner volt, aki egy 1969-ben Mikó Sándor által tervezett karosszéket választott inspirációs forrásként, és erre reflektálva négy térelválasztó falat hozott létre, melyek azóta szintén a gyűjteményük része. A harmadik meghívottunk Fazekas Valéria kalapdizájner volt, aki két díszedényt választott ki, melyek harminc egyedi kalap elkészítésére inspirálták. Ebből tizenöt került be gyűjteményünkbe.
Körforgásban: Dechem Studio
2021. március 26 – június 5.
Kurátor: Horváth Judit PhD, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Főosztályának vezetője
Társkurátorok: Farkasdy Melinda és Komporday Rita, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Főosztályának munkatársai