Február 7-én, 83 éves korában elhunyt Zbigniew Namysłowski jazzszaxofonos, a 20–21. századi európai jazz egyik legfontosabb mestere, aki közel hetvenéves pályát hagyott maga után. Hazájában a lengyel zene egyik leginkább szeretett figurája, nemzedékek tanára, mestere és példaképe volt.
Szülei a második világháború idején meghaltak, nagymamája, Julia Żeromska nevelte. Krakkóban laktak, ahol az állami zeneiskolában zongorázni tanult. 1954-ben költöztek Varsóba, ahol tanulmányait zenei középiskolában, cselló szakon folytatta. Koncerten 1955-ben debütált dzsessz-zongoristaként a Five Brothers együttesben, amelyet a Hybrydy nevű egyetemi klubban alapítottak.
1956-ban Mieczysław Wadecki amatőr dixieland együttesében harsonán játszott, majd átment Witold Krotochwil zongorista együttesébe, a Modern Dixielandersbe. A következő évben Krzysztof Sadowski Modern Combo együttesével mint csellista lépett fel a legendás ’57-es Sopot-i Jazz Fesztiválon. 1958-ban visszatért a harsonához, és a Hot Club Melomani együttessel részt vett a varsói Nemzeti Filharmónián szervezett első, történelminek nevezhető dzsesszkoncerten.
A Polish All Stars együttessel fellépett Dániában, a Modern Dixielandersszel Franciaországban. 1959-ig játszott a Traditional Jazz Makers, New Orleans Stompers és a Modern Jazz Group zenekarokkal is. 1961-ben alapította első saját zenekarát, a Jazz Rockerst. 1962-ben Andrzej Trzaskowski együttesével, a The Wreckersszel az USA-ban turnézott, és részt vett a Newport ’62 fesztiválon.
Namysłowski stílusára a műfajok szabad keverése volt jellemző, a komolyzenét, a lengyel gurál népzenét és a hard bopot szintetizálzta sajátos hangzásvilágával. Az 1960-as évek végén, az 1970-es évek elején ismét az USA-ban játszott, majd Indiában, Ausztráliában és Új-Zélandon is fellépett.
Több mint 80 zenei album őrzi közreműködéseit, saját lemezeinek száma az ötvenhez közelít.
A hatvanas évek óta dolgozott zeneszerzőként is, diszkográfiája több mint 30 eredeti albumot tartalmaz, amelyek közül sok külföldön is megjelent. Az olyan albumok, mint a Winobranie vagy a Kuyaviak Goes Funky jazzslágerek lettek, és a Jazz Forum magazin a lengyel jazz minden idők albumaként ismerte el őket. 1964-es Lola című albuma az első lengyel jazzman által felvett album, amely Lengyelországon kívül jelent meg.
Együtt dolgozott többek között Leszek Możdżerrel, Czesław Niemennel, Michał Urbaniakkal. Krzysztof Ścierańskival, a lengyel zene legfontosabb alkotóival a műfajban, és hosszasan lehetne sorolni amerikai vendégjátékait is.
Kiterjedt baráti köre volt a magyar zenészek között is: „Különleges kapcsolatom van a magyar jazz képviselőivel, nagyon sokat játszottam például Vukán Györggyel, Gárdonyi Lászlóval, és Kőszegi Imrével közös lemezünk is volt, Szakcsi Lakatos Bélával és még nagyon sok zenésszel dolgoztam együtt” – mondta erről. Kőszegi Imre 1980-ban alapított nemzetközi együttesével, Jack Gregg amerikai basszista és Gárdonyi László zongorista társaságában nagy sikerrel turnéztak Európában is.
(A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem helyeztünk el reklámot.)
(Via kurier.plus)