Több amerikai filmforgalmazó is úgy döntött, hogy nem mutatja be a közelgő premierfilmjeit Oroszországban az orosz-ukrán konfliktusra tekintettel, a Netflix pedig nem hajlandó orosz állami adókat sugározni, amire egy most hozott törvény kötelezné.
A Disney, a Sony és a Warner Bros is bejelentette, hogy legfrissebb filmjeik nem kerülnek moziba Oroszországban. A korlátozás érinti a régóta várt, Robert Pattinson-féle Batmant, ami pénteken került volna az orosz mozikba, a Pixar itthon Pirula Panda címmel bemutatott rajzfilmjét, a Morbius című Jared Letós vámpírfilmet. Ha a konfliktus elhúzódik, akkor a Harry Potter univerzum legfrissebb darabja, a Legendás állatok és megfigyelésük – Dumbledore titkai sem jut el áprilisban az ottani vásznakra, ahogy a DC Szuperállatok Ligája című rajzfilm sem.
Elsőként a Disney jelentette be a bojkottot. „A további üzleti döntéseinket a helyzet alakulásától tettük függővé. ” – írta a cég február 28-án. Hozzátéve, hogy segélyeket juttatnak el a régióba. Őket követte a Warner Bros: „Az Ukrajnában fennálló humanitárius krízis fényében a WarnerMedia leállítja a Batman című filmjének oroszországi bemutatását. A továbbiakban figyelemmel kísérjük, hogyan alakul a helyzet. Reménykedünk a fordulatban és hogy békésen megoldódik ez a tragédia.”
A Netflix pedig azt jelentette be, hogy nem hajlandó orosz állami adókat felvenni a kínálatába, amire egy március 1-jén életbe lépő törvény kötelezné. Eszerint köteleznek minden olyan streamszolgáltatót, amelynek több mint napi 100 ezer használója van, hogy tegyék elérhetővé a 20 nagy orosz tévécsatornát, melyek közül több a Kreml propagandáját sugározza.
„Tekintettel a jelenlegi helyzetre nem tervezzük, hogy ezeket a csatornákat elérhetővé tesszük kínálatunkban.” – szögezte le a Netflix szóvivője a Hollywood Reporter kérdésére. Azt azonban nem kommentálták, hogy a konfliktus hatással van-e a cég további orosz terjeszkedésére.
A hétvégén az Ukrán Filmakadémia online petícióban szólított fel nemzetközi bojkottra az orosz mozi és az orosz filmipar ellen.
Az orosz piac nem létfontosságú a hollywoodi forgalmazók számára, azonban megérzik majd a kiesést. A 2021-es bevételi adatok szerint 601 millió dollárnyi jegybevétel származott az orosz mozinézőktől. Ez az egész világ jegyeladásának 2,8 százaléka a Comscore adatai alapján. A jelen helyzet különösen rosszul jött az orosz mozinak, amelyet az utóbbi időben már kifejezetten az erre a piacra szánt filmekkel céloztak meg a nagy filmforgalmazók.