Julian Rachlin hegedűművész március 10-én karmesterként áll a Nemzeti Filharmonikusok elé a Zeneakadémián. A kismartoni HERBSTGOLD Fesztivál művészeti vezetőjét a Mozart és Salieri programról, valamint a vezénylésről kérdeztük, de szó esett Valerij Gergijevről is.
– A hazai koncertszínpadokon visszatérő vendégnek számít. Milyen tapasztalatai vannak?
– Nagyon szeretek Magyarországra jönni, különösen Budapest zenei élete lenyűgöző. Élvezem, hogy a közönség nem csak érti a zenét, de hatalmas a lelkesedése is. Mindig is nagy érdeklődéssel figyeltem a Bécs-Budapest-tengely művészeti körforgását és tradícióit, a Kismartonban betöltött szerepem alapján pedig időről időre megélhetem ennek találkozási pontjait.
– Március 10-én a Nemzeti Filharmonikusokkal lép színpadra. Velük milyen a viszonya?
– Dolgoztunk már együtt korábban, amikor még a néhai Kocsis Zoltán volt a zeneigazgató. A vele való találkozások leírhatatlanok, azóta viszont már eltelt néhány év, így minden bizonnyal más élményeim lesznek, ráadásul most nemcsak szólistaként, hanem karmesterként is térek vissza. Nagyon várom a találkozást.
– Mikor döntött úgy, hogy a karmesterség felé fordul?
– Fontosnak tartom, hogy nem egyik pillanatról a másikra ragadtam karmesteri pálcát. Ez véleményem szerint nem is nagyon lehetséges, ha valaki tényleg jó akar lenni, abban amit csinál. A hangszeres lét és a karmesterség két nagyon különböző dolog. Nekem 17 év komoly tanulás kellett hozzá. Fantasztikus élmény elejétől a végéig, az első próbától a koncertig úgy létrehozni valamit, hogy az ember részese minden pillanatnak.
– Az, hogy hegedűművészként kezdte, mennyire ad hozzá a munkához?
– Ez egy nehéz kérdés, mert zeneileg természetes, hogy van előnye, de ez már csak akkor érezhető, ha az ember képes meggyőzni a muzsikusokat, adott esetben a volt kollégáit, hogy igenis van keresnivalója a karmesteri pulpituson. Ez sokszor nem egyszerű, hiszen nemcsak szakmai, de emberi tényezőket is számításba kell venni.
– A közelgő budapesti koncertre egy egyedinek mondható Mozart és Salieri programmal készülnek. Mi az est koncepciója?
– Az ötlet a zenekarral közösen született meg. A Nemzeti Filharmonikusok már korábban is terveztek egy ilyen koncertet, ahol Mozart és Salieri művei sokkal inkább párhuzamban, mint szemben állnak egymással. Salieri a közhiedelemmel ellentétben nagyon is megbecsült művész volt, többek között Schubert és Beethoven is az ő kezei közül került ki. Tudatos művész volt, de ez nem jelenti azt, hogy ellentétben állna Mozart ösztönös tehetségével. Számomra nagyon izgalmas egymás mellé tenni a darabjaikat.
– A koncert a 3. (G-dúr) hegedűversennyel kezdődik. Ez az ön választása volt?
– Szeretem ezt a versenyművet, és jól illett a programba, de igazság szerint a hegedűre és brácsára írt Sinfonia concertante a kedvencem, illetve karmesterként rajongok a zongoraversenyekért. A koncert első felében elhangzik még a Haffner-szimfónia, majd a második részben Salieri D-dúr darabját Mozart utolsó szimfóniája követi. A műsor tehát egy fejlődési ívet jár be dramaturgiailag.
– Karmesterként jelenleg milyen más művek, zeneszerzők foglalkoztatják?
– Azon dolgozom, hogy fokozatosan építsem a karmesteri repertoáromat. Hamarosan a bécsi Volksoperben vezénylem első operámat, a Figaró házasságát, de készülök Berlioz Fantasztikus szimfóniájának előadására is, valamint tervben van Brahms Másodikja és Rimszkij-Korszakov Seherezádé című műve is.
– 2020-ban vette át a HERBSTGOLD Fesztivál művészeti vezetését. Milyen irányban képzeli el a fesztivál jövőjét?
– Megtiszteltetés a művészeti vezetői szerep, hiszen nagyon sok hagyomány van, amire támaszkodni lehet. A kismartoni Esterházy-kastély fantasztikus zenetörténeti pillanatoknak volt szemtanúja, amit természetesen mi is folytatni szeretnénk. Egy kifinomult és exkluzív fesztivált álmodtam meg, amire a már említett Bécs–Budapest-tengelyen minden esélyünk megvan. A következő három évben az Európai Kamarazenekar lesz a rezidens együttesünk, idén pedig olyan művészek érkeznek hozzánk, mint Juan Diego Flórez, Schiff András, Maria Dueñas vagy John Malkovich.
– Ha jól tudom, korábban Valerij Gergijev szereplésével is terveztek. Változtat ezen valamit a jelenlegi orosz-ukrán fegyveres konfliktus?
– Az Esterházy Alapítvány elítél minden háborús konfliktust és erőszakos cselekedetet, ezért fontosnak tartjuk, hogy szolidaritásunkat fejezzük ki minden olyan országgal, amely ennek elszenvedője. Valerij Gergijevet személy szerint korunk egyik legnagyobb művészének tartom, amelyhez felelősség is tartozik, ezért elengedhetetlen, hogy kiálljon a béke mellett. Bízom benne, hogy egyetért velem, és hamarosan folytathatjuk a közös munkát.