Lemondott a Párizsi Opera táncigazgatói posztjáról a hat évvel ezelőtt kinevezett Aurélie Dupont egykori táncosnő, aki bár számos fiatal koreográfust hívott meg a nagy presztízsű intézménybe, a kollégái és a sajtó is folyamatosan vitatták az intézkedéseit.
Aurélie Dupont július 31-én távozik posztjáról és ezentúl a „személyes terveinek szenteli az idejét” – írta közleményében a Párizsi Opera. A 49 éves volt táncosnőt, akit kinevezése óta támadtak az intézményen belül a táncművészek, könyvet ír, dokumentumfilmet rendez, egy musicalt készít elő, és a családjával kíván foglalkozni a közlemény szerint.
Bár lemondása meglepetéskért érte az operaház vezetését, Alexander Neef, a Párizsi Nemzeti Opera főigazgatója azt elfogadta. A vezetőség egy bizottságot hívott össze, amely a főigazgatóval együtt kiválasztja Aurélie Dupont utódát. „Mindig is azt mondta, hogy 50 éves kora előtt el akar menni. Negyven éve van az operában, eleinte táncosként, aztán vezetőként” – mondta az AFP hírügynökségnek a távozó igazgató egyik meg nem nevezett közeli ismerőse.
Aurélie Dupont korosztálya egyik legjelentősebb táncosnője volt, 2015 májusában vonult vissza a színpadtól, s táncigazgatói kinevezése előtt balettmesterként működött a nagy presztízsű társulatnál. Negyven éve a Párizsi Opera tagja, amelynek iskolájába kislányként kezdett járni, majd 17 évig a társulat vezető táncosnője volt. 2016-ban váltotta a táncigazgatói székben Benjamin Millepied táncos-koreográfust, akit a nagyközönség főként a Fekete hattyú című, Darren Aronofsky rendezte filmből és Natalie Portman amerikai színésznő férjeként ismerhet.
Benjamin Millepied egy év után mondott fel, és ő is személyes okokra hivatkozott. Belső források akkor úgy ítélték meg, hogy túl gyorsan akarta megreformálni a világ egyik legismertebb kulturális intézményét. „A befejezett feladat érzésével hagyom el ezt a csodálatos intézményt. Arra vagyok a legbüszkébb, hogy hozzájárulhattam tehetségek, táncosok és koreográfusok felfedezéséhez” – írta Aurélie Dupont közleményében.
Az elmúlt években olyan alkotók készítettek előadásokat az operában, mint a hiphop világából érkezett Mehdi Kerkouche, Tess Voelker és Ivan Perez, de rendszeresen meghívást kaptak olyan sztárok is, mint William Forsythe, Mats Ek vagy Crystal Pite. Mandátuma alatt Aurélie Dupont teljes szabadságot kapott különböző összetételű közönséget vonzó tehetségek meghívására, s a táncelőadások látogatottsága 98 százalékos volt a 2021-2022-es évadban – jelezte az operaház.
Két évvel a táncigazgató kinevezése után, 2018 tavaszán nyilvánosságra került egy dokumentum, amely szerint egy belső felmérés megállapította, hogy az egyik legjelentősebb tánctársulat tagjai mennyire elégedetlenek és frusztráltak, s emiatt Aurélie Dupont vezetési stílusát okolták. Egyes táncosok a párbeszéd és az odafigyelés hiányára panaszkodtak, aminek hatására Aurélie Dupont bejelentette, hogy rendszeresen fog egyeztetni a táncosokkal.