Mit jelent ma a vidékiség tapasztalata, a természethez való viszony, hogyan élhető meg a szakralitás, miképpen mennek veszendőbe értékek, miből fakadnak az otthon megtalálásának nehézségei? Bukta Imre november 27-én nyíló, Műveljük kertjeinket! című tárlatának művei ezekre a kérdésekre keresik a választ.
Egy évtizede, 2012 novemberében egy olyan tárlat nyílt a Műcsarnokban, amelyet leginkább a szakmai közvélemény várt, de a nagyközönségnek is azonnal fontos lett. Intézményi látogatócsúcsot döntött, s azóta sem akadt olyan kortárs kiállítás Magyarországon, amelyet többen megnéztek volna. Most reális esély van rá, hogy újra egy kiemelkedő színvonalú, népszerű kortárs projekt jön létre Budapesten. Ugyanaz a művész, ugyanaz a kurátor, mint egy évtizede, a helyszín azonban más: a Godot Kortárs Művészeti Intézet több mint ezer négyzetméter alapterületű óbudai kiállítótere. A nagyközönség előtt november 27-én nyíló, Műveljük kertjeinket! című tárlat kivételes művészeti eseménynek ígérkezik.
Miért számít különlegesnek ez a kiállítás Magyarországon? Nem azért, mert egy olyan időszakban nyílik, amikor a rezsiválság miatt a hazai kiállítóterek többségét bezárják. Nemcsak a műalkotások magas esztétikai színvonala miatt, hanem azért is, mert a tárlatnak aktuálisan fontos mondanivalója lesz. A kiállításon látható műalkotások egy szoros koncepciót követve, kifejezetten erre a projektre készültek.
Több mint félszáz táblaképet festett a tárlatra az idén hetvenéves művész és számos olyan új installációt hozott létre, amelyet kizárólag ezen a kiállításon lehet megtekinteni – a nyugat-európai és amerikai gyakorlatnak megfelelően egyedileg épített terekben, ahogyan az tíz évvel ezelőtt a Műcsarnokban is történt.
Gulyás Gábor kurátor elmondta, hogy a tárlat egységei által érintett témák minden bizonnyal sokaknak fontosak: mit jelent ma a vidékiség tapasztalata, a természethez való viszony, hogyan élhető meg a szakralitás, miképpen mennek veszendőbe értékek, miből fakadnak az otthon megtalálásának nehézségei, hogyan nézhetünk szembe az elmúlással, miért oly fontos az ember számára az alkotás, a teremtő munka. Bukta Imre művei ezekre a kérdésekre a magas művészet eszközeivel reflektálnak, árnyalt és gazdag jelentésrétegeket teremtve.
A kortárs magyar képzőművészet legnagyobb hatású, nemzetközi perspektívában is jelentős mestere egy Heves megyei faluban, Mezőszemerén él és alkot. Bukta Imre (1952) többször szerepelt a Velencei Biennálén, kiállított a São Pauloi Biennálén, láthatták a műveit – többek között – a párizsi Pompidou Központban, a brüsszeli Bozarban, a szentendrei MűvészetMalomban, a linzi Landesmuseumban, a jyväskyläi Art Muzeumban, a lundi Kunsthallban, a pekingi Millenium Múzeumban. Az első életműkiállítását a debreceni MODEM rendezte 2008-ban. Eddigi legnagyobb tárlata 2012 novemberében nyílt meg a Műcsarnokban. A mostani tárlat arra a kivételesen sikeres projektre is reflektál; mindkettő rendezője ugyanaz a művészeti szakember: Gulyás Gábor filozófus, esztéta, a Modem, a Műcsarnok és a Ferenczy Múzeumi Centrum egykori igazgatója, jelenleg független kurátor.
- Látogatható: 2022. november 27. – 2023. április 30.
- GODOT KORTÁRS MŰVÉSZETI INTÉZET