Nincsen művészet technika nélkül és a technikai fejlesztés is művészet: mindkettő alkotás – vallja Péterváry Ádám zongoraművész, akit már kiskorától kezdve lenyűgözött a számítógépek, a technikai eszközök világa. Péterváry és csapata nemrégiben egy ígéretes startup-ot indított, melynek első terméke egy „okos“ zongoraszék. Hogyan lehet ötvözni az innovációt a tradícióval? Hogyan segítheti a szék a zongoristát a technikai nehézségek leküzdésében?
– Vágjunk a közepébe! Miért voltatok elégedetlenek az eddig használt zongoraszékekkel?
– A zongoristák világában két nagyon fontos eszköz van: az egyik a hangszer, a másik pedig a zongoraszék. Mindkettő egyformán fontos, ám míg az előbbi lényegessége nyilvánvaló, az utóbbi jelentőségére sokkal kevesebb figyelem fordul, amióta a koncertezés gyakorlata egyáltalán létezik. A legjellemzőbb problémák, amikkel tanárként és művészként én is találkoztam, az a nehézkes állíthatóság, a rossz minőség, a nem ergonomikus tervezés és a statikusság.
– Ezek hogyan jelennek meg egy művész mindennapjaiban?
– Minden zongorista számára a széknek eddig két fontos paramétere volt: a magasság és a zongorától való távolság. Ezeken túl, úgy vélem, mi alkottuk meg a harmadikat: a billentyűkkel párhuzamosan való elmozdulást. Rá kellett jönnöm ugyanis, hogy ergonómiai szempontból nem csak a szék, hanem a zongora is egy rosszul tervezett eszköz ahhoz a rendkívül összetett, megerőltető és finom-motorikát igénylő mozgáshoz képest, amit egy zongorista végez rajta naponta, akár sok-sok órán keresztül. Ehhez adódik az a probléma, hogy tulajdonképpen mindezt egy egyszerű „sámlin” teszi.
Azzal, hogy az általunk fejlesztett szék ülőlapjával csúszkálni lehet a zongora mellett, az eddigi tesztek alapján egy teljesen újfajta, lényegesen könnyebb, hatékonyabb és ergonomikusabb zongorista mozgásé lehet a jövő.
A széken ülve a zongoristák játék közben testüket végig optimális karszögekkel, egyenes háttal használhatják és mindezzel egy újfajta mozgásélményt is megtapasztalhatnak. Ez nagyobb kontrollt, hangerő növekedést, hangminőség javulást, kevesebb hátfájást és várhatóan gyorsabb tanulási időt eredményezhet majd. Mint említettem, a székmagasság is egy nagyon fontos egyéni paraméter, amely a teljes játszóapparátusra hatással van. Minden zongorista számára ismert rémálom, amikor a színpadra lépéskor szembesül vele, hogy a szék magassága, esetleg minősége nem megfelelő. Ilyenkor rosszabb esetben a bemelegített csuklójával kénytelen tekergetéssel, találomra állítani valamit a széken, jobb esetben egy gázrugós változaton, liftezve próbálja eltalálni az általa megszokott ülőmagasságot. Ezt a műveletet ráadásul a koncertek során mindig más, esetleg eltérő építésű hangszer előtt kell elvégeznie. Ennek megoldására mi egy olyan elektromos önbeálló rendszert dolgoztunk ki és építettünk a székünkbe, amellyel garantálható, hogy
aki Péterváry-széken játszik, az egy érintéssel azonnal a saját megszokott ülőmagasságát állíthatja be tized milliméteres pontossággal, bármelyik zongora előtt, bárhol a világon.
Mindezt végtelenül egyszerűen és biztonságosan. Ezeken túl a szék kényelmét és minőségét is a mozgások figyelembevételével a lehető legjobbra igyekeztük tervezni.
– Hogyan képes a technika, a digitális eszközök világa, a különböző okos funkciók segítséget nyújtani a termék fejlesztésében?
– Habár alapvetően művész vagyok, szerencsére itt talán van egy kis előnyöm! A zene szeretete mellett egészen kiskoromtól kezdve lenyűgözött a számítógépek, a technikai eszközök világa, és meglehetősen sok energiát szenteltem ezek megismerésére és használatára. Így, amikor egy vadonatúj zongoraszék kifejlesztésén kezdtem el gondolkozni, adta magát számomra, hogy az elektronika ma már elterjedt és mindennapossá vált megoldásait is használnunk kell annak új funkcióinak a megvalósításához. Olyanokra gondolok, mint a bluetooth, az NFC és az mobilapplikációk. Szerencsére itt a probléma, amit megoldottunk és a technika szövetséget köthettek, hiszen a részben elektromos vezérlés és az okos funkciók részei a magasságállítás forradalmasításának.
– Készítettetek piackutatást a szék, mint termék, bevezetésével kapcsolatban?
– Igen, természetesen végeztünk piackutatásokat is, ám itt egy érdekes problémával szembesültünk: a piac szereplői nagyjából azonos tudású termékeikkel egy kicsit lemaradtak arról, hogy jelentős innovációkat vonultassanak fel ezen a területen. Például a nagy és neves hangszergyártók által kínált székek tulajdonképpen csak a márkanevükkel ellátott egyszerű „padok”, az innovatívabb és jobb minőségű székeket is kisebb gyártók készítik számukra. Nagyjából mindenki ugyanazt kínálja eltérő minőségben és ennek megfelelő széles árpalettán. Mivel mi a zongoraszékünkkel és minden funkciójával egy teljesen új termékkategóriát hoztunk létre, a bevezetése egyszerre jelent hatalmas piaci előnyt és nagy kihívást is. Igyekszünk ennek megfelelni és természetesen a védelemre is gondoltunk: a székre már beadott nemzetközi szabadalmi igénybejelentés van érvényben.
– Kik a potenciális ügyfeleitek?
– Végső és legfontosabb ügyfeleink természetesen a zongoraművészek, de a koncertélet fontos központjait is legalább annyira fontos megkeresnünk. Ide tartoznak a koncerttermek, operaházak, minden helyszín, ahol zongorát használnak, szerte a világon. Természetesen tanárként meggyőződésem, hogy az oktatásban is egy egészen új világot jelenthet a szék, így az oktatási intézmények, zongorát tanuló profik és amatőrök és az őket tanító tanárok is komoly piacnak számítanak.
– A honlapotokon ez olvasható: „Küldetésünk, hogy a klasszikus zenei hagyományok ismerős, konzervatív és előkelő elemeit ötvözzük a legmodernebb tudás nyújtotta kényelemmel, hatékonysággal és előnyökkel.” – nehéz küldetés ez? Mennyire konzervatív, vagy bezárkózott a klasszikus zenei szakma?
– Ez a kérdés az, amely számunkra is a legnagyobb fejtörést jelenti. A zongorista szakma nagyon komoly, évszázados hagyományokra támaszkodó értékmegőrzésre és ennek megfelelő rutinokra rendezkedett be. Tulajdonképpen ez a zeneművészetet kiszolgáló ipar egyik fő mozgatórugója is. Így tekinthetjük egy abszolút konzervatív területnek, ám az az érzésem, hogy ez mostanában már valamennyire oldódni látszik. Gondolok itt például az egyre elterjedtebb tabletről való kottaolvasásra, de említhetném azt a trendet is, hogy a női előadók egyre inkább vállalják az egyéniségüket a színpadon az öltözködésükkel is.
– Milyen szempontokat kellett figyelembe vennetek a startup beindításánál?
– A startup ma egy divatos szó, ám kevesen értik meg, mennyire nagy kockázatot és különleges kompetenciákat kívánó vállalkozási forma is ez. Mivel lényege a gyors növekedés, a nemzetközi piacra is alkalmas, jól skálázható termék, már az indulás legelején egy komolyabb tőkebevonásra van szükség. Ehhez azonban meg kell tudni győzni egy befektetőt, hogy az ötlet piacképes és annak kifejlesztésére egy megfelelően felkészült csapat is összeállt. Szerencsére a mi esetünkben ez nagyon jól sikerült, hála Istennek sok „homlokra csapást” láthattam már, amióta a zongoraszék koncepcióját prezentáltuk. Büszkén mondhatom, hogy a csapatunk is elsőrangú, magasan képzett és elkötelezett kollégákból áll. Az egész projekthez a keretet és a hátországot pedig Európa egyik legaktívabb befektető cége, az MFB csoporthoz tartozó Hiventures Zrt. biztosítja. Mi a belépő szinten, az inkubációs programból kaptunk forrást, amely a magyar innovációk és ötletek megvalósításához szerintem ma a piacon elérhető legjobb konstrukciókat és kondíciókat kínálja.
– Zongoraművész vagy és tanítasz is. Művészet vagy technika? Melyik áll közelebb a szívedhez?
– Ez egy nagyon izgalmas kérdés, hiszen ha egy művészemberre gondolunk, talán őt a technikai dolgok bűvölete nélkül képzeljük el. Engem azonban mindkettő önmagában is és egymás összefüggésében is nagyon érdekel. Hiszen nincsen művészet technika nélkül és a technikai fejlesztés is művészet, ha magas nívón művelik azt. Mindkettő alkotás. Milyen érdekes, hogy a szakmai eszköztárunkra használt szó is „zongoratechnika”! Nos, ennek tényleges technikai és tudományos vonatkozásai már régóta érdekelnek és ezek alapos feltárása is cégünk tervei között szerepel. Többek között a zongorázás, mint komplex mozgás biomechanikai vizsgálata, az előforduló ortopédiai-egészségügyi problémák hátterének tudományos igényű megválaszolása, valamint a zongorázás, mint integrált központi idegrendszeri folyamat mechanizmusainak feltárása.
– Mesélnél a jövőbeli terveitekről?
– Szerencsére egy nagyon kreatív és innovációra hangolt csapatunk van, így tervekkel bőven tele tudtuk rakni a portfóliónkat. Ezek részben már az elején is megvoltak, részben pedig a szék fejlesztése közben jöttünk rá. A hangszerjátékosok munkájának technikai és tudományos eszközökkel való segítése az a terület, amin elindultunk és kiaknázatlansága miatt ez óriási távlatokat nyit meg. Habár zongoristaként természetesen elsőként a kollégáimnak szeretném azt az örömet átadni, amit én érzek a szék kitalálása és használata óta, azért azt szoktam mondani, hogy minden hangszer egy-egy újabb kutatási terület és egy újabb piac is egyben. Tervezzük a termékpalettánk mielőbbi bővítését más hangszerek irányába is, illetve a szék tudása úgy néz ki más, teljesen eltérő felhasználási módokon is piacképes lehet. Cégként pedig egy nagyon határozott, ember- és értékközpontú politikát követve szeretnénk olyan elsőszámú piaci szereplővé válni, aki a termékeinek eladásával örömet, megelégedettséget és tiszteletet ad át a vásárlóinak.
Péterváry Ádámmal az alábbi linken egy rádióinterjú is meghallgatható.