• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Ramón Vargas: „A hang az eredmény, nem pedig a módszer”

Szerző: Alexandra Ivanoff2023. február 23.
Facebook Twitter E-mail
Ramón Vargas
Ramón Vargas a Teatro Realban – fotó: Lou Valérie Dubuis

Ramón Vargas mexikói tenornak különleges a kapcsolata Budapesttel. A Coopera égisze alatt a 2022-es Debreceni Ünnepi Játékokon tartott először énekes mesterkurzust, amit idén februárban Budapesten folytat. Ő és a Coopera alapítója, Vadász Dániel küldetése, hogy visszahozzák az éneklés egy régebbi hagyományát, a bel cantót.

Vargas és Vadász úgy véli, a 19. század eleji európai énekpedagógusoktól és leszármazottaiktól örökölt bel canto (olaszul szép éneklés) technika ismerete minden énekes számára értékes tudást jelent.

Ramón Vargas hosszú pályafutása jól példázza, milyen eredményekkel jár a jól bevált elvek követése: segítségükkel felépíthető és garantálható a hosszú és egészséges énekesi pálya az opera és a koncertek világában. Vargas nemzetközi debütálására 1992-ben került sor a New York-i Metropolitan Operaházban, ahol Luciano Pavarotti helyett lépett fel Edgardo szerepében a Lammermoori Luciában.

Több mint 35 éves pályafutása során több mint 50 szerepet játszott a világ operaházaiban, hangversenytermeiben és színházaiban, például a milánói Scalában, a bécsi Staatsoperben, a New York-i Metropolitan Operában, a párizsi Operaházban, a Gran Teatre del Liceu-ban, a Buenos Aires-i Teatro Colónban és a madridi Teatro Realban. 2000-ben az angol Opera Now magazin az év művészének választotta. Idén január 29-én a Magyar Állami Operaházban adott szólókoncertet Budapesten.

„Nem a hangerő a lényeg, hanem a jó énekléstechnika.”

Februárban Vargas a Coopera keretein belül egyhetes mesterkurzust tartott a történelmi Benczúr Házban, naponta hat-nyolc énekes részvételével. Egyik bölcsessége, amit az egyik tanítványának mondott: „A hang az eredmény, nem pedig a módszer”. Ezzel az énekes arra a kezdetben alkalmazott fizikai megközelítésére utalt, hogy a hangot feszültség és nyomás nélkül kell megszólaltatni és kitartani, hogy kellemes és könnyed hangszínt lehessen elérni. Gyakorlatai ismétlődő glissandók voltak egyetlen magánhangzón, rövid dallamrészletekben.

Interjúnk során Vargas aggodalmát fejezte ki a fiatal énekesek képzése miatt, akik gyakran túlságosan hamar a világ nagy operaházainak színpadain találják magukat. „Túl sok hang szenvedi ezt meg, sok közülük tönkremegy – magyarázta. Az énekesek legjobb évei sínylik ezt meg.” Vargas felidézte azt a pillanatot, amikor Riccardo Muti karmester azt mondta neki a Scalában: „Ne feledd, Ramón, a közönség süket! Csak a nagy hangerőt és a magas hangokat hallják meg. Ezt a csatát nem lehet megnyerni.”

Vargas úgy érzi, hogy „a nagy szerepeket kizárólag szakembereknek lenne szabad énekelniük. Erre 25 évvel ezelőtt figyeltem fel, és most még rosszabb a helyzet: [a zeneipar] a rendkívüli jelenségeket keresi. Vissza kellene hoznunk az éneklésnek ezt a régi koncepcióját, ami nem a hangerőről szó, hanem a jó énekléstechnikáról.”

Vargas budapesti mesterkurzusai

A Coopera februári budapesti kurzusán a bel canto technikát tanítják a résztvevőknek. Kálnay Zsófia, Balczó Péter, Boncsér Gergely vagy Cseh Antal csak néhány a magyar nevek közül, de Bécsből és más városokból is érkeznek operaénekesek.

Sokan már a szakmában dolgoznak, mások még tanulmányaikat folytatják. Vargas szelíd és támogató modora megnyugtató. Annak ellenére, hogy aznap megfázással küszködött, könnyedén mutatta be az énekszólamokat – amelyek a kísérteties pianissimót és a dicsőséges fortét egyaránt igényelték –, amely eredményt a bel canto technika garantálja.

Vargas utolsó megjegyzése Kálnay Zsófiának, miután a mezzoszoprán egy kihívásokkal teli foglalkozás végére érve képes volt magas hangokat kiénekelni és elképesztő eredményt elérni: „Amikor így énekelsz, elénk szórod a kincseidet!” Vargas és Coopera célja pedig az, hogy ezeket az értékes vokális kincseket egymás után szórhassák elénk az énekesek.

Alexandra Ivanoff írását Szemők Ildikó fordította.

interjú budapest mesterkurzus Ramón Vargas
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPalágyi Ildikó: Indák – Dalpremier a Papagenón
Következő bejegyzés Megérkezett Császi Ádám filmjének előzetese

Ajánlott Bejegyzések

Bakos-Kiss Gábor
Intermezzo

Bakos-Kiss Gábor marad a Győri Nemzeti Színház igazgatója

2023. március 29.2 perc olvasás
Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.