Egy 17. századi, kultúrtörténeti kuriózumnak számító festmény külföldre vitelét akadályozta meg egy brit kulturális bizottság – adta hírül a The Guardian brit lap online kiadása.
A Két hölgy allegorikus portréja (Allegorical Painting of Two Ladies) című festményén az ismeretlen művész a korszakban példátlan módon egyenrangú társként – hasonló öltözékben, frizurával és ékszerekkel -, arcukon szépségtapaszokkal ábrázolt egy fekete és egy fehér bőrű nőt.
A kultúrtörténeti kuriózumot bemutató leírás szerint az 1650 körül készült, a barokk festészet angol iskolájához tartozó mű feltehetően egy allegorikus moralizáló festmény, amely a természetes emberi küllem megváltoztatására szolgáló kozmetikumok használatát bírálja. A nők arcát borító szépségtapaszok akkoriban divatosnak számítottak ugyan, ám az általánosan elterjedt vélemény szerint a gőg bűnébe esett nők viselték – olvasható a leírásban.
A olajfestményt nem ismerték a művészettörténészek, míg 2021-ben egy angol főnemes hagyatékából fel nem bukkant egy árverésen. Értékét eredetileg kétezer és négyezer font (1,7 millió forint) közötti összegre becsülték, ám a hatalmas érdeklődés nyomán végül 220 ezer fontért (95 millió forint) kelt el. Az ismeretlen külföldi tulajdonossal az alkotás végleg elhagyta volna az Egyesült Királyságot, ám a kulturális támogatások szétosztására hivatott Arts Council műtárgykiviteli ellenőrző bizottsága nemzeti jelentőségűnek minősítette a festményt, és ideiglenesen leállította a tranzakciót. A művet egy díjnyertes hazai galéria, a Compton Verney vásárolta több mint 300 ezer fontért (129 millió forint).
A bizottság megállapította, hogy „szerencsétlenséggel” érne fel, ha a festmény elhagyná az országot, mivel „példátlan módon jeleníti meg a kozmetikumok használatának erkölcsiségével kapcsolatos kora újkori vitákat, a szépségideálról és a bőrszínről szóló diskurzusokat, a nemek hierarchiájával és a nők szerepvállalásával kapcsolatos kérdéseket, valamint a viszonyulást a faji és etnikai hovatartozáshoz, különösön egy olyan korban, amikor a kereskedelem és a gyarmati terjeszkedés révén egyre több globális kapcsolat alakult ki”. A festményt jelenleg restaurálják és tanulmányozzák, a tervek szerint jövőre lesz látható nyilvános kiállításon.