Újra meghívást kapott a világ legnagyobb művészeti fesztiváljára a Recirquel. A Vági Bence rendezte IMA című immerzív produkciót augusztus 4. és 27. között 112-szer mutatják be az Edinburgh Fringe-en, ahol a társulat egyedülálló módon saját játszóhelyet kapott. A kortárs táncot és cirkuszművészetet ötvöző formabontó előadás során a nézők a produkció részévé válva léphetnek ki a földi lét valóságából. A Recirquel az első magyar társulat, mely már negyedik alkalommal van jelen a Fringe programjában, ahol 2018-ban egy másik előadását, a My Landet 4200 produkció közül választották a legjobbnak a fesztiválkritikusok.
Az évente mintegy kétmillió érdeklődőt vonzó Edinburgh Fringe a világ legnagyobb művészeti és kulturális ünnepe, a jegyeladásokat tekintve az olimpia és a focivébé után a harmadik legnagyobb rendezvénysorozat a világon. A fesztivál idén is mintegy négyhetes programmal és négyezer produkcióval várja az érdeklődőket a világ minden tájáról.
A Recirquel – egyedüli magyar társulatként – immár negyedszer kapott meghívást az Edinburgh Fringe-re, ahol 2018-ban átütő sikert aratott: My Land című produkcióját a fesztivál 4200 előadása közül a legjobbnak ítélték a kritikusok.
A társulat most legújabb immerzív produkciójával, az IMA-val tér vissza a Fringe-re, ami egyúttal az előadás nemzetközi premierje is lesz. A Vági Bence rendezte formabontó alkotás a korábbi szakmai és közönségsikereknek köszönhetően egyedülálló módon saját játszóhelyet kap a fesztiválon, egy majd négyezer férőhelyes arénát, a Murrayfield Ice Rinket alakítják át a produkció igényei szerint.
A Fringe legnagyobb programszervezője, az Assembly művészeti igazgatója, William Burdett-Coutts személyesen jött el megnézni Budapestre az IMA-t, amit a cirkusz és a tánc soha nem látott formájaként aposztrofált. Ennek is köszönhető, hogy hatalmas számú, száznál is több előadásra szerződtek a társulattal – a produkciót augusztus 4. és 27. között összesen 112-szer mutatják be.
A kortárs táncot és a cirkuszművészetet ötvöző alkotás új utat törve, különleges immerzív élményt kínál, amelyben a nézők maguk is az előadás részévé válnak. Az IMA minden elemével arra törekszik, hogy kiszakítsa a nézőket a hétköznapok valóságából, amiben egy különleges, a szakrális helyek atmoszféráját idéző installáció segíti őket. A látogatók véget nem érő, több millió fénypont által megvilágított sötét térben mélyülhetnek el az IMA-ban, miközben elveszítik térérzékelésüket, és úgy érezhetik, mintha kirepülnének az univerzumba. A fényekkel és hangokkal különlegessé formált tér egybeolvad az előadóművészek mozgásával, felemel, ugyanakkor a lélek mélyére visz, akár egy fohász.
Az IMA egyszemélyes darab, melyet a társulat hat világklasszis artistaművésze – Horváth Zita, Ségui-Fábián Eszter, Illés Renátó, Zsíros Gábor, Várnagy Kristóf és Charles-Éric Bouchard – egymást váltva adnak elő. A meditatív utazáson a művészek nemcsak előadók, hanem egyben kísérői is a közönségnek. A produkcióban nagy hangsúlyt kapott az összművészeti alkotói munka: a látvány- és fénytervezés, a zene és a hangzás együttesen hozza létre az installáció terének tágas, lebegő élményét. Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Gábor sound designer által fémjelzett zene nélkülözhetetlen része az előadásnak, csakúgy mint a produkcióban különleges szerepet kapó fények, melyekért Lenzsér Attila lighting designer felelt. Az IMA-installáció Vági Bence és Vladár Tamás alkotása, az előtér – amely az IMA esetében a megérkezés révén fontos szerepet játszik – látványa Iványi Árpád közreműködésével jött létre, a jelmezeket Kasza Emese tervezte.