Február 9-én a budapesti Vasarely Múzeumban két új időszaki kiállítás is nyílt: az egyik tárlat a művész 1948 és 1998 között készült kiállítási plakátjait mutatja be izgalmas kontextusban, a másikon Pán Imre gyűjteményéből Vasarely rajzai, kollázsai, akvarelljei, grafikái és albumai láthatók.
V.V. Victor Vasarely. 1=2, 2=1 – A francia Fabre-gyűjteményből rendezett kiállítás Victor Vasarely saját tervezésű kiállítási plakátjait mutatja be, ami már önmagában is izgalmas, hiszen ennek a médiumnak szentelt tematikus kiállítást még soha sehol nem rendeztek Vasarely műveiből.
A tárlat koncepciója azonban művészetfilozófiai szempontból is izgalmas: a művész 1948 és 1998 között készült kiállítási plakátjain látható alkotások úgy jelennek meg a kiállítótérben, hogy ezeknek az emblematikus alkotásoknak az eredetije, a prototípusa is bemutatásra kerül.
A kiállított művek a művész 1955-ben megfogalmazott „Sárga kiáltvány”-ban rögzített alkotói hitvallására úgy reflektálnak, hogy egyetlen médiumra vetítve teszik láthatóvá az ott megfogalmazott téziseit, aláhúzva a „rekreáció, multiplikáció, expanzió” médiafilozófiai jelentőségét, a sokszorosításban rejlő esztétikai érték helyét a modern képzőművészetben, miközben az eredeti és a másolat problémáját is feszegetik, rámutatva a kérdés Vasarely saját munkamódszerében játszott szerepére.
Az egymás mellett szereplő munkák élénk párbeszédbe lépnek egymással, betekintést nyújtanak a művész alkotói korszakaiba és gondolatvilágába, miközben nemzetközivé válásának a folyamata is szépen kirajzolódik a látogatók előtt.
A kiállítás kurátorai: Orosz Márton, Bruno Fabre
Morphèmes – Morfémák. Pán Imre és Victor Vasarely közös párizsi történetei
A kiállítás anyagának javát, közös albumaik Vasarely-rajzai, -kollázsai, -akvarelljei és szerigráfiák alkotják, illetve 1930 és 1960 között készített grafikai művei, melyek egykor Pán gyűjteményébe tartoztak és Franciaországból érkeztek.
Pán Imrét a magyar közönség mint a MA folyóirat köréhez tartozó költőt, az IS dadaista kiadvány létrehozóját, vagy az Európai Iskola egyik alapító-teoretikusát ismeri, aki nélkül Kassák Lajos párizsi kiállításai sem jöhettek volna létre. A kiállítás Magyarországon kevésbé ismert franciaországi tevékenységének fontos periódusára fókuszál, melyben Victor Vasarely kapta az egyik főszerepet.
– olvashatjuk a kiállítás ismertetőjében.
A szervezők kiemelik, hogy Pán Imre 1957-ben költözött végleg Párizsba, és 1972-ben bekövetkezett haláláig száznegyvenöt egyedi grafikákat tartalmazó bibliofil kiadványfüzetet adott ki, köztük tizennégyet a „Signe”, „Morphèmes”, illetve „Mini-Musée” című sorozataiból Vasarely művészetének szentelt.
A kiállítás kurátora: Pócs Veronika
Mindkét kiállítás április 28-ig látogatható szerdától vasárnapig, 10:00 és 18:00 óra között.