A PLACCC Fesztivál idén is majdnem egy hónapon keresztül, augusztus 30. és szeptember 21. között zajlik külföldi és magyar közreműködőkkel, több tematikus eseménysorozattal – vonaton, vasútállomáson, folyóparton és egyéb rendhagyó helyszíneken.
A fesztivál augusztus utolsó hétvégéjén az idén ötéves SVUNG Kutatócsoport háromnapos születésnapi eseménysorozatával indul Nagymaroson. Pénteken délután a Journeying – The weight we carry c. vonatperformansszal érkezhetünk meg a helyszínre, a kollektíva jelenleg zajló kutatásának work-in-progress bemutatóját pedig szülinapi buli követ.
A szombati nap délelőttjén egy művészeti nevelési szakmai programra kerül sor, délután pedig Tájtalálkozások SVUNG gyakorlatok mentén címen a kollektíva meghatározó projektjeinek testélmény alapú gyakorlataiból kínál válogatást, tudásmegosztó workshopot és találkozást a tájjal, ami befogadja az érdeklődőket a hétvége során.
A PLACCC immár 2021 óta szervezi meg a környezeti kérdésekre reflektáló Sensing the City programot Bubla Éva vizuális művész és aktivista kurátori közreműködésével. Idén ismét nyílt pályázati felhívás útján választottak ki olyan kisformátumú projekteket, amelyek köztereken – vagy közös tereken – megjelenve, a városi élet résztvevőit bevonva, különböző érzékszerveikre hatva segítik a városi szövethez és ökoszisztémához való (újra)kapcsolódást. Mivel a szervezők fontosnak tartják, hogy az elbírálás során érvényesüljön az esélyegyenlőség elve, ezért a háromfős zsűri anonim módon értékelte a pályázatokat.
A programsorozat keretében látható lesz Patonay Anita és Bori Viktor (Káva Kulturális Műhely) disztópikus részvételi színházi játéka a vízhiányról, Békefi Róbert, Hódi Csilla és Lutz Boglárka performatív sétája a mikróbákkal való városi együttélésről, Freund Évának a Duna vízminőségére fókuszáló workshopja, valamint Kovács Boglárkának az elépítésekre, Mangel Violának pedig a nem-helyekre reflektáló köztéri installációja.
Bubla Éva alkotóként is közreműködik az idei fesztiválon: Microbial Future Labs / A jövő gyógyszerei című installációja egy utazó laboratórium, a jövő gyógyszereinek, kezeléseinek folyamatosan bővülő gyűjteménye, melynek középpontjában emberi és nem-emberi létezők kölcsönös jóléte áll.
A PLACCC 2022 Fesztivál keretében már lehetőség nyílt ukrán és fehérorosz művészek projektjeinek bemutatására. „Fontosnak érezzük, hogy folytassuk velük az együttműködést, hiszen Európa-szerte kezdjük elfelejteni, hogy az ukrajnai háború még mindig tart. E törekvésünknek megfelelően a PLACCC 2024 Fesztivál keretében csatlakozunk a harkivi Yermilov Központ által kezdeményezett Bridges of Solidarity / A szolidaritás hidjai elnevezésű hálózathoz, amely számos európai kulturális szervezet és művész online és offline eseményein keresztül fejezi ki szolidaritását az ukrajnai háború által érintettekkel. A program keretében felkértük Bogdana Kosmina ukrán képzőművész-építészt egy rezidencia-alapú helyspecifikus alkotás elkészítésére, valamint meghívtuk Igor Shugaleev és Sergey Shabohin belorusz művészek Ich heiße Frau Troffea c. előadását” – írják a szervezők.
A fesztivál külföldi fellépőinek sorát folytatja a holland Rita Hoofwijk, aki Finisterre című előadásának budapesti adaptációjával az ókori rómaiak által a világ végének tartott horizontra kalauzolja a nézőket, és a fejjel lefelé megtapasztalt városban jelentéktelenné válhat, amit máskülönben jelentősnek tűnik.
A PLACCC 2023-ban indította el Művész mint Kurátor kezdeményezését, aminek célja, hogy – a programválogatás horizontálisabbá tételének jegyében – minden évben szerepeljen a fesztivál keretében egy olyan projekt, amelyet egy, a PLACCC-cal rendszeresen együttműködő művész javasol.
Tavaly a Ziggurat Projekt társulat hívta meg a Superfusion Menetrend szerint c. előadását, idén pedig a SVUNG Kutatócsoport és a Femini duó tagja, Trömböczky Napsugár ajánlására kérték fel a Scenescape Drama Group-ot a közreműködésre. A drámacsoport elsősorban bevándorló hátterű résztvevőknek nyújt lehetőséget a szabad művészi önkifejezésre, az Every Brilliant Thing c. sorozatuk pedig Duncan Macmillan azonos című monológját dolgozza fel lakásszínházi formában. Az egyiptomi, jordániai, perui, mongol és francia előadók saját otthonukban látják vendégül a nézőket.
A Femini A víz viszi tovább c. sétaelőadása az ember és a víz közös tulajdonságait és helyzeteit, illetve a vizet mint az emberi és természeti történelem archívumá vizsgálja egy Duna-parti helyszínen. Az alkotók a produkció létrehozásában nyugdíjaskorú résztvevőkkel dolgoznak együtt, az alkotófolyamatot összegző bemutatóra pedig a Népszigeten kerül sor.
A PLACCC 2024 Fesztivált Grecsó Zoltán és Móser Ádám duójának köztéri előadása zárja: a táncos és zenész megközelítését egyaránt a város inspirálja, a város szövetében rejlő ellentétek, a szakadékok és árkok, amelyek egyre mélyebbé válnak.
Részletes program, bővebb információk itt érhetők el.