Zsidó színházi specializációt indít jövő év szeptemberétől az osztatlan színművész szakos képzésén belül a Színház- és Filmművészeti Egyetem. A hírre reagálva közleményt adott ki a Gólem Ifjúsági Társulat, amelyet változtatás nélkül közlünk.
„A Gólem Ifjúsági Társulat hivatalos közleménye a Színház- és Filmművészeti Egyetemen induló zsidó színművész specializáció kapcsán:
1920. szeptember 26.
Az Országgyűlés elfogadja a numerus clausus-törvényt.
2005. május 8.
Megalakul Magyarország első zsidó színháza. A Gólem Színház és Zsidó Előadóművészeti Központ az idei évadban ünnepli megalakulásának 20. születésnapját.
2018. szeptember
Megalakul a Gólem Ifjúsági Társulat és Tanoda, ami idén kezdte 7. évadát.
2024. november 7.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem zsidó színművész specializációt indít a 2025/26-os tanévben.
A Gólem Ifjúsági Társulat nem zsidó társulat. Nem kötnek minket olyan feltételek, mint héber nyelvtanulás vagy a judaizmusban való jártasság. Színházat csinálunk, vallási hovatartozás és minden más megkötés nélkül. A zsidóság nem specializáció, ebben az esetben valami más, megmagyarázhatatlan, értelmezhetetlen és nem mellesleg félelmet keltő kategorizálás. Mondjuk ezt úgy, hogy egy zsidó kulturális intézményben dolgozunk és tanulunk évek óta. A színház szeretete és a szakma iránti elköteleződés köt össze minket – és köt minket a Gólem Színházhoz. Mert a színházcsinálás erről szól.
A következő kérdések fogalmazódtak meg bennünk:
- A pozitív kirekesztés nem ugyanúgy kirekesztés?
- Lesz cigány színművész képzés is? Meg keresztény magyar színművész képzés? Vagy utóbbi már létezik és az ideológiai nevelés „vádjainak” visszautasítása hamis?
- A színész nem egyszerűen jelzőktől mentesen csupán „színész”?
- A Színház- és Filmművészeti Egyetemen hogyan fogják megkülönböztetni a „zsidó színművészeket” és a „nem zsidó színművészeket”? Bármi ötlet?
- A zsidó kultúra népszerűsítésének érdekében mekkora támogatást kapnak a már meglévő zsidó kulturális intézmények? Vagy a teljes összeg elment már az EMIH kezdeményezésére épülő intézmény felhúzására?
- Miért kell egy színházra úgy tekinteni, mintha nem helyezkedne el a kulturális térképen? Miért kell „delete” gombot nyomni egy színházi alkotóközösség munkájára?
- Nem az lenne az egészséges, hogy mindannyian a saját terünkben, hitelességgel és egy elcsépelt kifejezést használva, szabadon! alkothassunk? Vagy ez ennyire utópisztikus megközelítés? Feltétlen szükséges politikai érdekeket fókuszba helyezve megszabni és kijelölni a színházi élet irányát?
- És végül: félnünk kell-e amiatt, hogy nemtetszésünket fejezzük ki a témát illetően (gondolva itt esetleg jövőbeli szakmai ellehetetlenítésre), vagy még azért morfondírozhatunk azon, hogy lesz lehetőségünk a pályán elhelyezkedni?
Kedvenc saját darabunkat idézve: „Ne, ne, ezt ne, ne, ne csináld, ezt ne, ne csináld!”
Mi, a Gólem Ifjúsági Társulat tagjai, Magyarország első és jelenleg egyetlen működő zsidó színházának ifjúsági társulata határozottan elutasítjuk ezt az újabb, felháborítóan félrevezető és kirekesztő intézkedést, amit a magyar színházi életre rákényszerítenek.
Ui.: Nem vesztegetett meg minket Borgula András (Magyarország első és jelenleg egyetlen működő zsidó színházának alapítója és művészeti vezetője) a legkiválóbb sólettel sem, hogy közöljük aggályainkat, önálló gondolatainkat!
Gólem Ifjúsági Társulat,
Bagoly András
Dajka Szúra Szeréna
Erbszt Annus
Falusi Csenge
Hérincs Frida
Lendvai Péter
Mach Máté
Páli „Svéd” Szabolcs
Szirmai N. Szonja
Sefel Rebeka
Szabó Flóra
Urmai Blanka”