Játék a kastélyban; Romeo és Júlia; Az a szép, fényes nap; Trianon; Mágnás Miska – ezek a nagyszínpadi bemutatók is alkotják a Vörösmarty Színház 2019/20-as évadának műsorát. A teátrum művészeti vezetői Szikora János, Bagó Bertalan, Horváth Csaba és Hargitai Iván mellett rendezni fog Zsótér Sándor, Novák Eszter és Telihay Péter is.
Az évad vígjátékkal indul, a műfaj klasszikusa Molnár Ferenc Játék a kastélyban című művét Szikora János viszi színpadra. Molnár Ferenc elegáns komédiájában semmi sem az, aminek látszik. Az író a mesemondás virtuóza, világhírű darabja, a Játék a kastélyban szellemes színpadi játék, elegáns komédia. A primadonna, a hősszerelmes és a fiatal zeneszerző kínos szerelmi bonyodalmát csak egy drámaíró oldhatja meg. Színházat látunk a színházon belül, ahol menthetetlenül összegabalyodik valóság és látszat, igazság és hazugság, élet és színház.
Ezt követi Shakespeare halhatatlan remekműve a Romeo és Júlia, amelyet Hargitai Iván visz színre. A Vörösmarty Színház évekkel ezelőtt elkezdett Shakespeare ciklusának régóta beígért darabjának bemutatásával csak azért vártunk a Lear, a Velencei kalmár, a Hamlet után, mert a társulatban nem volt igazi Romeo, se Júlia. A most következő szezonra ez a kérdés megoldódott. A Színház- és Filmművészeti Egyetemről frissen Székesfehérvárra szerződött szépséges Ladányi Júlia, és a tévésorozatok fiatal sztárja Kovács Tamás személyében két olyan kivételes tehetségű színész játssza a címszerepeket, akiktől méltón remélhető, hogy emlékezetesen keltik majd életre a veronai szerelmesek közismert, tragikus történetét.
Szabó Magda talán legjobb, és mégis legritkábban játszott darabja Az a szép fényes nap. Történelmi sorsforduló az ábrázolt pillanat: 994 őszén vagyunk, Szent Istvánt ekkor még Vajknak hívják, és apja Géza fejedelem egy szép napon összehívja Európa keresztény királyságainak követeit, hogy legyenek tanúi, amint fia felhagy ősei vallásával, és új hitre tér. A keresztelés előtti éjszaka a jövő terhétől súlyos döntések éjszakájának izgalmas története ez, Gáspár Sándor főszereplésével, Bagó Bertalan rendezésében.
2020 márciusára időzítették a Trianon című dokumentum dráma magyarországi ősbemutatóját Szikora János rendezésében. Sárosi István drámaírót a pécsiek másként szólítják: „doktor úr”, hiszen ő a Pécsi Kórház Kardiológiai Osztályának főorvosa. Szívgyógyászat és irodalom, hogy férnek össze? Sárosi István kivételes életpályája bizonyítja, hogy mindez lehetséges. A darab könyv alakban idén jelent meg, a Kairosz Könyvkiadónál. Érdekessége, hogy titkosított parlamenti és diplomáciai jegyzőkönyvek, a nagyközönség előtt elhallgatott, vagy eltussolt, a háttérben köttetett politikai paktumok és egyéb történelmi dokumentumok feltárásával olyan alapossággal és teljességgel tárul föl előttünk Trianon tragikus története, ahogyan azt még sosem láttuk.
A Vörösmarty Színház bemutatóinak sorát a Mágnás Miska zárja. Ennek az operettnek sem a történetét, sem a dallamait nem lehet megunni. „Cintányéros cudar világ”, „Úgy szeretnék boldog lenni”, „Csiribiri kék dolmány” – itt csengenek a fülünkben. Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar közreműködésével, élőben csendülnek majd fel a dallamok, a Chicago sikerét most az operett világában is kamatoztató Horváth Csaba rendezésében.
A nagyszínpadon bónusz előadás is várható. Az Operaház 2019/2020-ra Keresztény Évadot hirdetett, ehhez egy érdekes koprodukcióval kapcsolódik a Vörösmarty Színház. II. János Pál pápáról kevesen tudják, hogy fiatal korában amatőr színjátszó volt, és kiváló színdarabokat is írt. Ezek közül Az aranyműves boltja igazi remekmű, számos országban bemutatták már. Házastársak párhuzamos monológjaiból áll össze a történet, amit a Vörösmarty Színház legkiválóbb művészei szólaltatnak meg, Gáspár Sándorral és Tóth Ildikóval az élen, Szikora János rendezésében. A szöveges prózai jeleneteket Penderecki zenék kötik össze, az Operaház művészeinek tolmácsolásában. Az előadás a prózai színház, az opera és az oratórium különös keveréke lesz, amelyet a megújuló Operaház új játszóhelyén, az Eiffel Műhelyház mutatunk be először áprilisban, majd ezt követően láthatja a fehérvári közönség.
A Kozák András Stúdióban Závada Pál a Vörösmarty Színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Kényelmesnek, komfortosnak tűnik az élet, az emberek csak beszélnek a válságról, a krízisről, de közben óriási sorok állnak a szupermarketekben. Furcsa folyamat zajlik, mindenki érzi, hogy ennek előbb-utóbb vége szakad, de mindenki próbál magának kikaparni valamit, megszerezni azt, amit tud. Oleg és Vladimir Presnyakov darabja, a Csónak, avagy az özönvíz előtt ezt az általános világérzést járja körül – Bagó Bertalan rendezésében.
Szintén a Kozák András Stúdióban mutatják be Murray Schisgal, amerikai író és producer komikus vígjátékát, a Szerelem Ó!–t, amely 1965-ben debütált a New York-i Broadwayn. Hargitai Iván rendezésében három szereplő különös sorsát ismerhetik meg a nézők.
„Pelikán” néven új bérletet indít a teátrum, melynek célja, hogy a Pelikán Kamaraszínházat kortárs művekkel megtöltve tegyék újra pezsgővé, így adják vissza színháztörténeti múltjához méltó rangját. A repertoárt úgy állították össze, hogy a progresszívebb vonalat kedvelők is megtalálják számításukat.
Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező előadása, Az én kis hűtőkamrám a 2011-es párizsi ősbemutatót követően megkapta a Moliére-díjat és a francia kritikusok éves elismerését. Magyarországon most először kerül bemutatásra a színmű, Novák Eszter rendezésében.
A világ számos pontján nagy sikerrel mutatták be Hadar Galron kortárs izraeli drámaíró 2004-ben írt Megtisztulás – Mikve című darabját. A sok humorral fűszerezett, megrendítően szép történet női sorsokról Telihay Péter rendezésében kerül színpadra.
A Pelikán Kamaraszínház utolsó bemutatója Zsótér Sándor rendezésében Werner Schwab Népírtás, avagy nem funkcionál a májam című műve lesz. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színművész, rendező így jellemzi a darabot:
„Miért Schwab? Mert meglepő. Schwab színpadi nyelve túlzó és roppant vicces. És természetes eszköze a gondolatok egyenes kimondásának, ami egyáltalán nem természetes az emberi kommunikációban. Vagyis az igazmondás nem természetes? De az igazmondás azonos-e a gondolatok nem meggondolt kimondásával? Schwab provokál. Ez is a dolga a színháznak.”
A Pelikán Kamaraszínházban a Vörösmarty Színház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem együttműködésében az egyetem tehetséges, végzős növendékeinek is teret adnak. Elhozzák Székesfehérvárra többek között Horváth Csaba rendező fizikai színház tagozatos osztályának vizsgaelőadásait azon nézőinknek, akik nyitottak az újra, érdeklődőek, és kíváncsiak a fiatalokra.
A fiatal korosztálynak a budapesti Nemzeti Színházzal közösen olyan látványosságot ígér a Vörösmarty Színház, ami az egész országban egyedülálló. Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgató-főrendezője a Sóstói Stadionban május második felében készíti el az Egri csillagok című regény (nem azonos az Arénában látható Egri csillagok című musicallel!) stadion változatát. Látványos történelmi mese elevenedik majd meg a totális színház eszközeivel. A grandiózus produkció mellett műsoron lesz a Gyerekrablás a Palánk utcában, a Keszekusza varázspálcája, a Zöldszakállú király, a Kutyacska és az Állatkerti történet című gyerekelőadás is.
A Vörösmarty Színház törzsbérletesei 2019. május 29-étől június 30-áig újíthatják meg régi helyüket. Bérletcserére július 1-12. között van lehetőség. Ezután várják az új bérletvásárlókat, akik bővülő bérletstruktúrából választhatják akár az új Szabó Gyula, a Pelikán, vagy az intimZÓNA elnevezésű bérleteiket.
További információt a bérletekről és előadásokról itt olvashatnak.